אימפקט: הירידות בבנקים והרגולציה יוצרים הזדמנויות

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט: מחיקות הבנקים בגין חובות בעייתיים יגדלו ב-5%. גם לאחר שכלול נתון זה הבנקים בארץ נסחרים מאוד נמוך

מניות הבנקים סובלות לאחרונה מירידות משמעותיות, הרבה יותר ממדדי המניות המובילים. בעוד מדדי הבנקים בעולם עולים, מדדי הבנקים בארץ ירדו מתחילת השנה 10% - מניית בנק לאומי ירדה בכ-7% מתחילת השנה, בנק הפועלים ירד כ-12% ובנק דיסקונט ירד מעל 15%.

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט מקבוצת בנק אגוד, אומר בסקירה שפרסם כי הסיבות הן בעיקר יציאה של משקיעים זרים מהשוק בארץ והשפעת הרגולציה. "משקיעים זרים הזרימו הרבה מאוד כסף לשוק הישראלי בשנים האחרונות והם בין השאר אחראים להתחזקות השקל מול המט"ח. בעיקר היו חביבים עליהם מניות הבנקים הישראליים שנתפסים בעיניהם כבטוחים יחסית וזולים מבחינת מכפילי ההון שלהם מול בנקים גדולים בעולם".

"לאחרונה, כתוצאה מהמהלכים הרגולטורים של בנק ישראל ועוד יותר מכך כתוצאה מהמצב במזרח התיכון, מתרחשת יציאה של משקיעים זרים מהשוק המקומי כך שהבנקים נפגעים יותר מסקטורים אחרים. בנוסף לכך הרגולציה בנושא סיכוני האשראי וההפרשות לחובות מסופקים מעיקה אף היא על מניות הבנקים ונוסף לכך סיפור ההלוואות של מנכ"ל בנק הפועלים".

אז היכן למעשה נמצאת ההזדמנות ? בנקים בכל העולם נסחרים לפי מכפיל הון, המשקף את שווי השוק של המנייה מול שווי ההון העצמי של הבנק. בעיתות רגיעה נסחרים הבנקים בעולם מעל מחיר ההון שלהם היות והמשקיעים צופים כי ימשיכו להרוויח ולהגדיל את ההון העצמי שלהם.

באוסטרליה ובקנדה הנחשבות למדינות בעלות מערכת הבנקאות היציבה ביותר בעולם, בנקים נסחרים פי 2-2.5 על ההון, נכון שגם התשואה להון שהם מציגים גבוהה יותר, אך לא באותה הפרופורציה. בארץ הבנקים נסחרים בדרך כלל בכ-20% מעל מחיר ההון שלהם. כיום רובם נסחרים מתחת להון העצמי שלהם וזה עוד לפני פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של 2010 שעל פי ההערכות צפויות להיות חיוביות.

תהליך מכירה מאסיבי, כמו זה שאנו חווים עכשיו במניות הבנקים, חייב לגרום למחיר המנייה לרדת, אומר ליבוביץ'. כך עובד השוק, אך האם בשל מכירת מניות בנקים על ידי משקיעים זרים כאשר סיבותיהם עימם על אלה להיסחר לאורך זמן מתחת למחיר ההון שלהם? האם אנו צופים כי הבנקים הגדולים בארץ יפסידו ברבעונים הקרובים? האם ההון העצמי שלהם יקטן?

הרגולציה האחרונה בנושא סיכוני האשראי של הבנקים מביאה להערכה כי מחיקות הבנקים בגין חובות בעייתיים יגדלו ב-5%. גם לאחר שכלול נתון זה הבנקים בארץ נסחרים מאוד נמוך, מה עוד שרגולציה זו הינה מהלך שמרני אשר יבסס וייצב את הון הבנקים ותיאורטית אמור לאפשר להם להיסחר על ההון שלהם מעל מה שהיינו רגילים לראות עד כה. שמרנות היא לא משהו רע.

בנק דיסקונט הגדיל לעשות וניצל זאת כדי להתחיל ולבצע "ניקוי אורוות". לבנק דיסקונט מכפיל ההון הנמוך ביותר מבין הבנקים הגדולים והוא נסחר נכון להיום 0.67 על ההון שלו. לדיסקונט בעיה בהלימות ההון שלו, הוא נחשב לבנק בעל תיק אשראי בעייתי ובנוסף סובל מחוסר יעילות בכוח אדם בשל בעיות בין הנהלת הבנק לוועד העובדים החזק שלו. לאחרונה הוחלפו שם המנכ"ל והיו"ר והמהלך הראשון המשמעותי שהם מבצעים הוא מחיקת 850 מיליון שקל מההון.

בעוד לאומי ופועלים יאלצו להפריש לחובות מסופקים גם מאשראי שניתן בסיכון אפסי (זאת מהות הרגולציה החדשה - שמרנות), מנצל זאת דיסקונט כדי לבצע מחיקות מתיק אשראי בעייתי מלכתחילה. אם לוקחים בחשבון את המחיקה, עדיין נסחרת מניית דיסקונט 0.73 על ההון וזאת לפני פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של 2010 בו לא צפוי הבנק לרשום הפסד. "נראה שהבנקים כרגע הם הזדמנות השקעה ומבין הבנקים, בעקבות האירועים האחרונים בנק דיסקונט הוא המעניין ביותר".