"אילקס וגם מדטכניקה ללא חובות, ויחד הן פרת מזומנים"

עסקת מדטכניקה הושלמה, כעת זמן העקיצות ■ משה בן-שאול, בעלי אילקס הרוכשת, ל"גלובס": "נבצע השקעות במדטכניקה, לאחר ש-7 שנים לא השקיעו בה"

אתמול הושלמה עסקת הענק לרכישת השליטה בחברת שיווק הציוד הרפואי מדטכניקה , על-ידי חברת אילקס הבורסאית, העוסקת בעיקר בשיווק בדיקות מעבדה בישראל ובחו"ל. אילקס רכשה 55% ממדטכניקה מידי קבוצת עילדב ומשפחת טאובר, לפי שווי חברה של 475 מיליון שקל - גבוה ב-31% משווי השוק הנוכחי שלה.

העסקה עליה הודיעו החברות לפני כחודש וחצי, היא מפגש של ענקים במונחי שוק הציוד הרפואי בישראל: מכירות שתי החברות יחדיו צפויות להגיע השנה למעל 400 מיליון שקל.

אילקס, בשליטתו וניהולו של משה בן-שאול (70.4%), כבר מתכוננת לעיכול הרכש החדש. בראיון ל"גלובס" עם השלמת העסקה, מכריז בן-שאול כי "מיזוג בין החברות איננו עומד כרגע על הפרק, אלא רק הפקת סינרגיות בתחומים מסוימים. מיזוג הוא לא משהו שאנחנו חושבים עליו".

"עילדב לא היו ממוקדים כמונו"

בסך-הכול שילמה אילקס לבעלי מדטכניקה - עילדב והאחים ישראל ורם טאובר כ-260 מיליון שקל תמורת כ-55% מהמניות. המתווך בעסקה, מנכ"ל מנופים דני ועקנין, גזר על-פי ההערכות קופון השווה לכ-3% מהיקף העסקה - קרוב ל-6 מיליון שקל. עבור המוכרת, עילדב השקעות שמוביל רוני שטרנבך, מדובר באקזיט מזהיר המניב רווח של 51 מיליון שקל לאחר מהלך השבחה מזורז. עילדב רכשה את השליטה במדטכניקה לפני 3 שנים מקרן פימי וממשפחת סטרינסקי, תמורת 117 מיליון שקל בלבד .

אילקס ומדטכניקה פועלות בתחומים משיקים, אך כמעט ולא חופפים, ולכן הן יוכלו ליהנות מסינרגיות בתחום התפעול והשיווק, כמעט בלי לשלם מחיר מבחינת היקף המכירות.

מדטכניקה משווקת לבתי חולים וקליניקות רפואיות ציוד אבחון וטיפול של חברות כמו פיליפס, אולימפוס, Waters ואחרות. אילקס, לעומת זאת, משווקת בדיקות מעבדה בישראל ובעולם, עם התמחות בשיווק בדיקות לבנקי הדם, תחום בו היא פעילה באפריקה וברוסיה.

התוכניות של בן שאול לגבי מדטכניקה ממוקדות בטווח הרחוק. "בעילדב לא מוכנים לחכות 20 שנה לרווחים, לכן הם עשו מימושים, כמו למשל מכירת הסטארט-אפ CDC לפיליפס", הוא אומר. "במדטכניקה כבר שבע שנים לא הייתה השקעה משמעותית. המטרה שלנו היא להפוך את החברה ליותר יציבה. נרחיב את הפעילות לתחומים נוספים, נהיה הכי גדולים".

עוד לדבריו, "הדרייב של עילדב היה דיבידנד מהיר לתשלום החובות לבנק, זה לא המצב שלנו. 30% מהרכישה כבר שולמו מהקופה שלנו, והתנאים שקיבלנו מהבנק לגבי היתרה מאוד נוחים.

"אילקס וגם מדטכניקה הן חברות ללא חוב, שתי חברות שהן פרת מזומנים".

בן שאול מספר כי הוא חיזר אחרי מדטכניקה במשך שנתיים וחצי: "בהתחלה הם לא רצו, אבל אנחנו לא ויתרנו כי ידענו שעילדב לא ממוקדים כמונו, והם לא יכולים להוציא מהחברה הזו את מה שאנחנו יכולים להוציא. לא פימי ולא עילדב יכולים לרדת לרזולוציות שלי. תחת עילדב רשמה מדטכניקה רווח גבוה חד פעמי ממכירת CDC, אבל במכירות הם ירדו".

אבי קליינר, מנכ"ל עילדב, אומר היום בתגובה כי "במהלך השנתיים האחרונות קיבלנו מספר הצעות לרכישת חלקנו במדטכניקה, לרבות הצעות שהועברו אלינו מאילקס באמצעות גורם שלישי.

נ"קבנו במחיר ולא הסכמנו לרדת ממנו ולו בשקל אחד. ההצעה של אילקס שודרגה פעם אחר פעם, עד שהם הסכימו לשלם את הסכום המדויק שביקשנו.

"אני מתקשה לראות מצב שבו מדטכניקה תשחזר את הרווחיות שהשיגה לבעלי מניותיה בשלוש השנים האחרונות. מספיק להביט בביצועי מניית עילדב לעומת מניית אילקס מאז נחתמה העסקה (עלייה של 21% בעילדב וירידה של 18% באילקס, ג.ו.), כדי להבין איך שוק ההון רואה אותה".

בן שאול מתכנן כאמור להשקיע במדטכניקה, אך גם לא יהסס לקצץ כשצריך. "יש לי באופי משהו ששוחט כל פרה קדושה ולא מסתכל אחורה", הוא אומר. זה לא שאני בא עם סכין יפני ו-'צ'ופ צ'ופ צ'ופ', אבל צריך להיכנס לכל מחלקה ולראות".

"המטרה היא סינרגיה"

אחד התחומים לגביהם הוא סקפטי הוא שיווק הציוד הרפואי לשוק הביתי, תחום אותו סימנה מדטכניקה בעבר כמנוע צמיחה אפשרי. "צריך לבדוק ולראות, להביא את המומחה הכי טוב. אני לא מתכוון לפעול בתחום הזה על בסיס תחושת בטן.

"בעבר כבר נפלתי עם פעילות קמעונאית - רשת GNC -הפסדנו שם כסף, עכשיו אני זהיר".

אילקס כבר החלה לפעול ליצירת סינרגיה תפעולית עם מדטכניקה, ושכרה את משרדיה הקודמים של חברת יורוקום בראש העין, בקרבת משרדי אילקס הנוכחיים, שם יוקם המרכז הלוגיסטי המשותף לשתי החברות.

"אני מרגיש שאילקס קצת יותר יעילים בתחום התפעולי, ואני אציע למדטכניקה ללמוד את השיטות שלנו", אומר בן שאול.

מה צפוי באילקס בתקופה הקרובה?

"תחום הלחם והחמאה שלנו - בדיקות דם קלאסיות במעבדות, הולך ונשחק מבחינת הרווחיות, ולכן בנינו לנו תחומים חדשים. למשל, פעילות בדיקות הדם בבנקי הדם בחו"ל ופעילות הבדיקות הגנטיות. כבר השנה חלה צמיחה יפה בתחום הזה, ואנחנו מאמינים כי ב-2011-2012 תהיה צמיחה יפה עוד יותר.

"אנחנו מתכננים בקרוב להיכנס לתחום של עיכוב זיהומים בתוך דגימות דם, כדי שאורך החיים שלהן יגדל. במקביל, אנחנו מסתכלים על מספר פרויקטים שיקדמו אותנו לדור הבא של האבחון הגנטי.

"בכל זאת, אם היינו מתבססים רק על מנועי הצמיחה הללו, לא היינו יכולים להגיע למכירות של חצי מיליארד שקל. כדי לעשות את הקפיצה הבאה, היינו צריכים את מדטכניקה".

תעזרו גם למדטכניקה לפנות לחו"ל?

"הם כבר פועלים מעט בחו"ל ועתה מתחילים להיכנס לאפריקה. אין לנו שם סוכנויות שיכולות למכור את מוצריהם, אבל אפשר להיבחר לפרויקטים של ציוד בית חולים חדש מ-א' עד ת'. היתרון של מדטכניקה בהקשר הזה הוא היותה סופרמרקט של ציוד רפואי".

הופתעת שטאובר, מנכ"ל מדטכניקה, מימש האופציה שלו למכירת מניותיו בחברה?

"לא הופתעתי. אני מניח שהוא העריך שאנחנו משקיעים לטווח ארוך, וגם רכשנו שליטה, ולכן יקח זמן עד שיהיו לו הזדמנויות נוספות למכור.

"אנחנו מכירים הרבה שנים, והוא יודע שהוא יישאר מנכ"ל, כשאני לצדו כיו"ר פעיל".