סקר: 82% מהצרכנים לא רוצים דואר פרסומי בתיבה

על רקע הדיון בכנסת קוראת המועצה לצרכנות לאסור פרסום בתיבות הדואר ללא הסכמה

האם המחוקק ייחלץ לעזרת 82% מהצרכנים, שבסקר שקיימה המועצה לצרכנות אמרו שאינם רוצים לקבל דואר שיווקי לתיבות הדואר שלהם?

התופעה המטרידה הגיעה היום (ג') לדיון בוועדת הכלכלה, במסגרת דיון בשתי הצעות חוק של חברי הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי) ודוד אזולאי (ש"ס), המבקשות לאסור על מפרסמים להדביק דברי פרסומת בחדרי מדרגות של בנייני מגורים - כשח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) קוראת להחריג את תיבות הדואר מההצעה, בטענה כי האיסור על הפצת עלוני פרסום באופן זה יפגע במגזר הרוסי המועסק בענף.

המועצה לצרכנות, מנגד, מציעה להוסיף להצעת החוק הוראה בעניין פיצוי לדוגמה, בדומה לזה הקיים היום בחוק הגנת הצרכן ובחוקים אחרים, ולכלול בהצעה איסור על הצמדת דואר פרסומי לכלי רכב.

חוק דואר הזבל בגירסתו הקיימת אוסר על הפצת פרסומים ללא הסכמת הנמען באי-מייל, בפקס, בחיוג אוטומטי וב-SMS.

אולם, קשה להתעלם מכך שבשנים האחרונות מוצפות תיבות הדואר בפרסומות, ואף דלתות הבתים הפכו ללא הסכמת יושביהם ללוחות פרסום, עליהם מונחים מגנטים ומודעות. שמשות הרכב משמשות לוח מודעות למכוני ליווי, ידיות הדלתות הפכו למתלים למודעות למסעדות ושליחויות, ולעיתים אף נתחבות הפרסומות בחריץ שבין הדלת לרצפה - ישירות לבית הצרכן.

לעמדת המועצה לצרכנות, החרגה של תיבות הדואר מהצעת החוק אכן באה בחשבון - אולם זאת בתנאי שלצרכן יתאפשר לסמן את תיבת הדואר במדבקה כשאינו רוצה לקבל דואר פרסומי, בדומה ליכולתו להודיע על סירובו לקבל דואר כזה בתיבת המייל. אם יוסדרו הדברים באופן כזה, אומרים במועצה, ניתן יהיה גם להסדיר מנגנוני פיצוי.

בדיון הסתמכה על סקר שביצעה, שמוכיח באופן חד-משמעי כי רוב הצרכנים אינם מעוניינים לקבל דואר זבל לתיבות הדואר שלהם.

עוד מציעה המועצה כי החוק יאפשר לצרכנים לתבוע פיצוי כספי, בדומה לפיצוי הקיים היום בחוק הגנת הצרכן ובחוקים אחרים, ולכלול בהצעה איסור על הצמדת דואר פרסומי לכלי רכב.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי פרסומת שתיעשה בדרך שיווקית ניאותה היא שביל הזהב בין זכות הצרכן לבחור מה ייכנס לתיבת הדואר שלו לבין חופש העיסוק של בעלי עסקים.