התחרות האגרסיבית בין רשתות השיווק שחקה לסנו את הרווחיות

סנו חותמת את 2010 עם גידול במכירות במקביל לירידה ברווחים ■ אלכס לנדסברג: "רשתות השיווק נלחמות ביניהן, ומי בסוף משלם את המחיר? כל היצרנים והמשווקים"

השחיקה במחירי המכירה בעקבות התגברות התחרות בשוק והוצאות המיזוג עם חברת קרליין, שחקו לקבוצת סנו את הרווחיות - כך עולה מדוחות החברה לשנת 2010.

אמש (ב') הכריזה סנו על חילופי דורות בהנהלת הקבוצה. יובל לנדסברג, נכדו של מייסד החברה, ברונו לנדסברג, מונה לתפקיד מנכ"ל קבוצת סנו במקום אביו, אלכס לנדסברג, שישמש כסגן יו"ר. במקביל, מונתה איה שחר-לנדסברג לתפקיד מנכ"לית סנו אינטרנשיונל.

ברונו, שחגג 90 שנים, אמר היום (ג') כי "החברה נערכת לחילופי דורות בהנהגתה והפקדת ניהולה השוטף בידי הדור הצעיר. אני בטוח כי הכשרתם וניסיונם של יובל לנדסברג ואיה שחר-לנדסברג, כל אחד בתחומו, יבטיח את המשך היותה של סנו חברת מוצרי הצריכה שאינם מזון, הגדולה בישראל".

סנו חתמה את שנת 2010 עם גידול של 15.9% במכירות, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד שקל. זאת לעומת מכירות של 1.16 מיליארד שקל בשנת 2009. עיקר הגידול במכירות נרשם כתוצאה מרכישת מותגי קרליין בפברואר 2010. בנטרול מכירות מותגי קרליין, הסתכם הגידול במכירות ב-3.5%.

"בכל שנה מכירות סנו צומחות ב-17%"

למרות הגידול במכירות, החברה רושמת שחיקה במרבית הפרמטרים הכספיים. בהתחשב בעליות חומרי הגלם בעולם, שיעור הרווח הגולמי נשחק רק במעט ועמד על 34.7%, לעומת שיעור של 35.2% בשנת 2009.

הרווח התפעולי של החברה ירד ב-10.7% והסתכם ב-133 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 148.8 מיליון שקל בשנת 2009. שיעור הרווח התפעולי ירד במקביל בתקופות אלה מ-12.8% ל-9.9%.

סנו חותמת את השנה עם ירידה של 14.7% ברווח הנקי ,וזה הסתכם ב-93.3 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 109.3 מיליון שקל בשנת 2010.

לדברי אלכס לנדסברג, "ב-1995 מכרנו ב-100 מיליון שקל ,וב-2010 מכרנו ב-1.35 מיליארד שקל. זאת אומרת שלמרות הכול, הצגנו במשך 16 שנים צמיחה ממוצעת של מעל 17% בכל שנה. כל היצרנים מנסים לשמור על נתחי שוק, אבל בסוף המלחמות השיווקיות נגמרות בהורדת מחיר. רשתות השיווק נלחמות באגרסיביות ביניהן, ומי בסוף משלם את זה? כל היצרנים והמשווקים. גם המותג הפרטי לוחץ את כולם", מסביר.

סנו פעילה גם בשוק המזון היבש באמצעות חברת מנה. בשנה החולפת השיקה החברה מספר רב של חטיפים חדשים תחת המותג מנה. החברה גם מייצרת את המותג הפרטי של החטיפים ברשת שופרסל. בשל ההשקעות, מנה חתמה את שנת 2010 בהפסד של כ-5 מיליון שקל.

לדברי לנדסברג, "יש עתיד לפעילות במזון. האם נצליח לממש אותו, זה תלוי 50% בנו, ו-50% תלוי באלה שכבר נמצאים בשוק המזון. לא הכול בלעדי. אני מניח שהפוטנציאל קיים, ואין סיבה שלא נהיה עוד שחקן בשוק המזון".