כמה יעלה שוקולד? מנהיג חוף השנהב יפקח על יצוא הקקאו

חוזי הקקאו נסחרים בשיא של מעל 30 שנה ■ כ-475 אלף טונות פולי קקאו תקועים בנמלי חוף השנהב, המגדלת המובילה בעולם אשר האספקה ממנה נפגעה

מנהיג חוף השנהב דה פקטו, לורן גבאגבו, פרסם צו שלפיו המדינה, שהיא המגדלת המובילה בעולם של קקאו, תהפוך לרוכשת היחידה של פולי הקקאו ותטפל ביצוא שלהם לשווקים בעולם, דיווחה הטלוויזיה הממלכתית אתמול.

חוזי הקקאו העתידיים נסחרים כעת בשיא של מעל 30 שנה מאז שתוצאות הבחירות השנויות במחלוקת הציתו מאבק כוח בין גבאגבו ליריבו במרוץ לנשיאות אלאסן קואוטרה, שהאו"ם פסק שהוא הזוכה בבחירות.

אספקת הקקאו נפגעה משילוב של העיצומים הבינלאומיים על משטרו של גבאגבו ומקריסתה של המערכת הבנקאית המקומית, שמעמידה בסכנה מקור הכנסות חשוב של גבאגבו, שזקוק לכספים כדי לשלם את שכרם של אנשי הצבא ועובדי המגזר הציבורי.

לפי הצו שפורסם, המדינה תרכוש מהחקלאים פולי קקאו במחיר שייקבע על ידה ותייצא אותם לשוק העולמי, ותחליף בכך את היצואנים, שרובם נענו לבקשת קואוטרה לעצור את יצוא הקקאו מהמדינה.

"יצוא מוצרי קפה וקקאו יבוצע על-ידי המדינה ועל-ידי אלה שיוסמכו מטעמה או על-ידי מחזיקי רישיונות יצוא בתנאים שייקבעו בצו", מסרה הטלוויזיה.

המנגנון שבו יבוצע משלוח פולי הקקאו לשווקים הבינלאומיים לא היה ברור מן ההודעה. האיחוד האירופי אסר על אוניות ממדינותיו לפקוד נמלי ים בחוף השנהב. קארגייל, ענקית עיבוד הגידולים החקלאיים האמריקנית, שהיא היצואנית המובילה של פולי קקאו מחוף השנהב, מסרה בינואר שהיא השעתה את היצוא שלה ממדינה זו, ורוב היצואניות האחרות הלכו בעקבותיה.

כ-475 אלף טונות פולי קקאו, יותר משליש מהתפוקה השנתית של המדינה, תקועים בנמלי הים בחוף השנהב, לפי נתונים של התעשייה שפורסמו אתמול.

גבאגבו נחוש להישאר בשלטון למרות לחץ בינלאומי כמעט מלא עליו לפרוש. הוא טוען שתוצאות הבחירות בנובמבר סולפו על-ידי מורדים שמחזיקים בצפון המדינה מאז מלחמת האזרחים ב-2002-2003.

האו"ם מעריך שעד כה נהרגו באירועי אלימות שהתלקחו אחרי הבחירות 365 בני אדם, והחשש הוא מהידרדרות למלחמת אזרחים כוללת נוספת. יותר מ-70 אלף תושבים כבר מצאו מקלט בליבריה השכנה.