לפני השקעה: כך תבחנו דוחות של חברות התקשורת

עם התקרבות פרסום דוחות חברות התקשורת לשנת 2010, קבלו טיפים באשר למדדים העיקריים לבחינת הדוחות, ומה ניתן להסיק מהם לגבי החלטת השקעה

תחום התקשורת נמצא בכותרות, בעיקר בזכות הרפורמות ושינויי החקיקה שמוביל משרד התקשורת, במטרה להגדיל את התחרות בשוק ולהביא להורדת תעריפים. חברות התקשורת משקיעות משאבים רבים בטכנולוגיה חדשה, בציוד ובתשתית, וכן בשירותים חדשים ומגוונים, כמו גם בציוד קצה חדיש.

עם התקרבות פרסום דוחות חברות התקשורת לשנת 2010, נציין כמה מהמדדים העיקריים האופייניים לענף. יש לבחון אותם בעת ההשוואה בין חברות התקשורת השונות. רגע לפני ביצוע ההשוואה כדאי לוודא, כי החברות עורכות את דוחותיהן לפי אותם כללים חשבונאיים.

* הכנסות: מחזור הפעילות של החברה. יש לשים לב לחלוקה של ההכנסות למרכיביה העיקריים משירותים וממכירת ציוד קצה.

* תזרים מזומנים פנוי (Free Cash Flow): חברות תקשורת משקיעות סכומים גדולים מאוד בציוד הקבוע, הן כדי לקלוט טכנולוגיות חדישות יותר, הן במטרה להחליף ציוד ישן שאינו מתאים מבחינה טכנולוגית לנפח הפעילות שלהן, והן כדי להרחיב את פעילותן העסקית. לכן נתון זה רלוונטי יותר מאשר תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת.

* קצב אובדן לקוחות (Churn Rate): מדד זה משקף את הקצב שבו החברה מאבדת לקוחות וכתוצאה מכך - מקור הכנסה. יש לעקוב אחר מדד זה, ולשים לב לשינויים בו ולתגובת ההנהלה לשינויים החלים בו. לדוגמה: מדד שהולך וגדל מתקופה לתקופה מצביע על מגמה שלילית.

* שימוש חודשי ממוצע למנוי (MOU): מדד זה משקף את מידת השימוש שעושים לקוחות החברה בשירותיה. ירידה או עלייה במדד זה מצביעות על שינויים בהרגלי הצריכה של לקוחות החברה, וכפועל יוצא על הכנסותיה. בעידן של תהליך הורדת המחיר למשתמש בשירותי החברה, הצפייה היא כי ה-MOU יעלה, שכן יהיה כדאי יותר ללקוחות החברה להשתמש בשירותיה בהשוואה לתקופות שלפני ההוזלה.

* הכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU): מדד זה משקף את הכנסותיה של החברה מלקוחותיה. שינויים במדד זה מצביעים באופן ישיר על שינויים החלים בהכנסותיה.

מספר מנויים לסוף התקופה: הכנסות חברות התקשורת נובעות בעיקרן משירותי תקשורת שהן מעניקות למנוייהן. לחברת תקשורת יש אמנם הכנסות ממכירת ציוד קצה, אך אלו מהוות חלק קטן מהכנסותיה. מספר הלקוחות של החברה משקף את בסיס לקוחותיה, להם היא מעניקה שירותים ומהם ינבעו הכנסותיה העיקריות.

* אורך תקופת ההתקשרות הממוצעת עם לקוח: מדד זה מהווה אינדיקטור לנאמנות לקוחותיה של החברה, ומייצג את חוזק הקשר של החברה עימם.

* מקורות ההכנסה: חלוקה בין מקורות ההכנסה השונים של החברה לפי סוגי השירות (אלחוטי, קווי ואחרים), ממכירת ציוד קצה, מתוכן, מזמן אוויר, משיחות בינלאומיות, מ-SMS, מהורדות שונות ומפרסומת.

* מנויי דאטה: הטלפונים החכמים לא מיועדים עוד רק לצרכי העסקים, אלא קיימת מגמה ברורה של גידול במכירתם ללקוחות פרטיים. התקשרות עם לקוח הרוכש טלפון חכם דורשת חבילת התקשרות שונה. הדגש הוא על כמות הדאטה שהלקוח יקבל, ומהווה מקור הכנסות שהולך ומגדיל את משקלו בהכנסות החברות. לכן, מעניין לעקוב אחר שיעור מכירות הטלפונים החכמים מסך המכירות, ושיעור מנויי הטלפונים החכמים מסך המנויים של החברה.

* חובות אבודים: היחס שבין החובות האבודים להכנסות החברה. היחס ידגים את יכולות הגבייה של החברה, את טיב לקוחותיה, ואת מהירות התגובה של החברה למקרים שבהם לקוחות מפסיקים לשלם אך ממשיכים לצרוך שירותים מהחברה.

* הוצאות שיווק: השוק בישראל הגיע למצב של רוויה בתחום חברות התקשורת. עתה, ערב כניסת מפעיל סלולרי חמישי והתחלת ההפעלה של MVNO (מפעילי סלולר וירטואלי), יהיה על חברות התקשורת להשקיע סכומים גדלים והולכים בשיווק. זאת הן כדי לנסות להגדיל את מספר לקוחותיהן על חשבון המתחרים, והן כדי לשמר את לקוחותיהן הקיימים. מדד זה מלמד על איכות ואפקטיביות פעולות השיווק שמבצעת החברה.

* פחת: חברות התקשורת משקיעות כאמור סכומים ניכרים ברכוש הקבוע שלהן. בהתאם, יחסים הקשורים להוצאות הפחת של החברה מבהירים את איכות ההשקעות הקפיטליות שמבצעת החברה, ואת הניצולת של הציוד שיש בידיה. יחסים שניתן למנות כאן הם: הוצאות הפחת כחלק מהכנסות החברה, הוצאות הפחת כחלק מהעלות המקורית של הציוד הקפיטלי, והוצאות הפחת יחסית למספר הלקוחות של החברה.

* מימון חיצוני: חברות התקשורת משקיעות סכומים ניכרים בציוד קפיטלי, רוכשות חברות וטכנולוגיות משלימות לטכנולוגיות ולפעילות העסקית שלהן, מציגות רווחיות גבוהה בשנים האחרונות, ומחלקות דיבידנדים לבעלי המניות בסכומים ניכרים. כתוצאה מכך נוצר צורך במימון חיצוני למימון הפעילות. ואכן, חברות אלו מגייסות סכומים ניכרים, הן ממוסדות בנקאיים והן מגופים אחרים.

הכותב הוא עמיר גלייט, מפירמת רואי החשבון של PwC ישראל