"אם בלוויתן לא היו מוצאים סימני נפט, היו מחוייבים לדווח"

ירון זר: "יש להמתין לדיווח מסודר" ■ ערן יונגר: "או שנתקלו במבנה גיאולוגי מסובך או שישנם סימני נפט, ורוצים להימנע כמה שיותר מכשל טכני שיביא לפגיעה באיכות הסביבה"

שותפות קידוח "לוויתן" - רציו , דלק קידוחים ואבנר דיווחו היום (ד') לבורסה את תוכניות העבודה המאושרות להמשך הקידוח במאגר. "תקציב קידוח לוויתן 1 עשוי להגיע לכ-190 מיליון דולר לעומת התקציב המקורי שנקבע על 150 מיליון דולר, עקב התמשכותן של פעולות הקדיחה בחודשיים מעבר למתוכנן בשל עיכובים טכניים", נמסר בהודעת השותפות על ידי המפעילה האמריקנית של הפרויקט, נובל אנרג'י.

עוד מתמחרות השותפות את עלות מבחני ההפקה ב"לוויתן 2", העשויים להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות, בתקציב מוערך של כ-34 מיליון דולר.

"גלובס" שוחח עם כמה אנליסטים המתמחים בתחום האנרגיה. ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים: "בשלב זה לא ידוע אם הגיעו למטרת הנפט הראשונה, אך אני מניח שבמידה והגיעו למטרת הנפט הראשונה, ולא היו מוצאים סימני נפט, הם היו מחויבים לדווח על כך. עדיין אין לנסות להסיק רמזים חבויים לגבי הימצאות נפט, ויש להמתין לדיווח מסודר על השותפות".

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI: "הדיווח לא נותן לנו דיווח חדש אבל התארכות התהליכים ותוספת העלויות מחדדים את העובדה שמדובר במבצע הנדסי מאוד מורכב, ויש להביא בחשבון גם את סיכוני ההקמה והתפעול".

קידוח "לוויתן" החל ב-18 באוקטובר 2010. ב-29 בדצמבר דיווחו השותפות על מציאת גז טבעי בהיקף מוערך של 16 TCF, כמעט כפול מקידוח "תמר". מבלי לאמת כמובן מציאת סימני נפט, נזכיר כי הפער המוערך בין שכבת הגז (5,200 מטר) לבין שכבת הנפט הראשונה (5,800) הוא כ-600 מטר בלבד, ולכן סביר להניח, בלי מקרים יוצאי דופן וקיצוניים, כי השותפות הגיעו לשכבת המטרה הראשונה של קידוח הנפט.

ערן יונגר: "יש עיכוב - וזה מקובל"

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון: "או שהם נתקלו במבנה גיאולוגי מסובך, המחייב התייחסות טכנית מיוחדת; או שישנם סימני נפט, ורוצים להימנע כמה שיותר מכשל טכני שיביא לפגיעה באיכות הסביבה. זה בהחלט מקובל שיש בפרויקטים הנדסיים מסובכים כאלה עיכובים, שנובעים מאירועים שלא ניתן לצפותם מראש".

עוז לוי, אנליסט האנרגיה של לידר שוקי הון: "נושא איכות הסביבה עיכב את ההתפתחויות בפרויקט. אנחנו מדברים על אגן סגור ובמקרה של דליפה, חלילה, תהיה קטסטרופה".