"זה בלתי נתפס ששוחטים תינוקת בת 4 חודשים בלבד"

אביחי רונסקי, דובר היישוב איתמר, לא מעכל את הרצח הנתעב ■ הבת הבכורה שראתה ראשונה את הזוועה: "ראיתי את אמא שלי שוכבת עם דם. הכול היה מבולגן ומלא דם"

"זה בלתי נתפס - תינוקת שהגיחה לאוויר העולם לפני ארבעה חודשים בלבד נשחטת, היא לא עשתה שום דבר רע לאף אחד". אביחי רונסקי, דובר היישוב איתמר לא מעכל את הרצח הנתעב שאירע שלשום בשומרון, כשמחבלים פלסטיניים חדרו לבית משפחת פוגל ורצחו 5 נפשות בדקירות סכין.

"זה לא ייאמן שקוברים ילדה בת ארבעה חודשים. נכנסתי לבית באחת בלילה בליל שישי. כשנכנסתי, עין אחת הביטה וראתה בריסטול שכתוב "מזל טוב להולדת הדס התינוקת", היא נולדה לא מזמן הרי, לא ידעתי לאן אני נכנס כי הכרתי את המשפחה מקרוב", הוא אומר.

"העין השנייה ראתה את הגופה, ליד אודי, מה נאמר זה תיאור עדין. אני חושב שכל הרצח הזה נורא, אבל הנורא מכל זו תינוקת, בקושי טעמה טעם של חיים. היא נשחטה שם, זה דבר שהוא קשה להעלות על הדעת. זה מה שהיה ואסור לשכוח". הוא המשיך לדבר בכאב: "רוצים לעשות שלום, הלוואי שזה היה ככה. המחזה שנגלה לעיניי הוא איום ונורא, אני אזכור אותו כל חיי".

חשש מפעולות תג מחיר

שוטרים וחיילים פזורים בכל אזור יהודה ושומרון על מנת למנוע פעולות נקם אחרי הלוויותיהם של בני משפחת פוגל. חמשת בני המשפחה שנרצחו באכזריות בליל שבת, הובאו למנוחות היום בשעה 13:30 כאשר אלפים היו נוכחים בהלוויה. במערכת הביטחון חוששים מפעולות "תג מחיר".

"מה כבר יש להגיד על דבר כזה", אמרה דבורה בסרגליק, סבתו של אודי פוגל, ששכלה את נכדה ושלושה מניניה. "זה אסון, להרוג תינוקת", אמרה.

הרב לאו ספד: "בבת אחת נעתקתם מאיתנו ונלקחתם בכוח זרוע של חיות אדם, שמסוגלים לשסף גרון של ילד ולש תינוקת", ספד הרב הראשי לשעבר הרב לאו ופנה לתמר בת ה-12 שגילתה את הזוועה בבית: "בשעה אחת אכזרית הפכת לאם קטנה. את האמאל'ה של רועי ושל ישי. את רק בת 12".

הרב הראשי לישראל יונה מצגר: "נכנסו מלאכי חבלה והחריבו את מלאכי השרת בשעת לילה מאוחרת, כאשר נכנסים לבית ורואים את ישי הקטן מנסה להעיר את הרב אודי. אבא תקום! אבא תקום! אנחנו יודעים הוא יקום בתחיית המתים. הזעקה של ישי היא זעקה חודרת לב, לא רק לאוזן. הרב קוק אמר שהנספים ללא משפט הם בבחינת צדיקים שמיתתם מכפרת. צדיקים ללא משפט, נספים נרצחים ללא משפט. איזה צדיקים שמיתתם מכפרת, כל הדור מתרומם עם הרוצחים האלה הצליחו אין שמאל ואין ימין, אין לב יהודי שלא שותת דמעה, אין אדם שנשאר אדיש, הרי תמונות כל כך קשות, עם מי יש לנו לשבת ולדבר שלום?".

צה"ל והשב"כ ממשיכים במצוד אחר המחבלים שעדיין לא נתפסו. כוחות הביטחון פועלים בכל האזור בניסיון לאתר את המרצחים שטבחו בבני המשפחה. צוותי המחלקה לזיהוי פלילי עדיין פועלים בבית בו אירע הטבח, כדי לאסוף עוד ראיות ממה שאירע בלילה המחריד.

הבת תמר משחזרת את הזוועה

הראשונה שראתה את הזוועה מספרת: כשתמר פוגל, בתם של רות ואודי שנרצחו יחד עם שלושת ילדיהם, מספרת על הזוועה אליה נחשפה, קולה נשבר. קטעים מעדותה בפני החוקרים והעובדים הסוציאליים נחשפים הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות".

"חזרתי מהפעולה בסביבות 12 בלילה. ניסיתי לפתוח את הדלת, אבל היא הייתה נעולה", משחזרת תמר. "ההורים שלו היו אמורים להשאיר את הדלת פתוחה, ולכן לא לקחתי מפתח. דפקתי בדלת כמה פעמים ולא ענו לי. לא הבנתי מה קורה, למה לא פותחים לי את הדלת".

תמר הקיפה את הבית, ניסתה להציץ מבעד לחלונות, צעקה שוב ושוב את שמות הוריה. איש לא ענה. הבלבול התחלף בפחד כששמעה את אחיה הקטן בוכה לפתע. "הלכתי לשכן. הוא בא וניסה לפתוח את הדלת אבל לא הצליח", היא מספרת. השכן יעקב כהן ניגש עמה אל חלון חדר הילדים וקרא בשמו של רועי, אחד הילדים שניצלו מהאסון, עד שזה התעורר ופתח להם את הדלת. כשנכנסו השניים פנימה - התגלה לעיניהם המראה הנורא.

"ראיתי את אמא שלי שוכבת עם דם. הכל היה מבולגן ומלא דם", סיפרה תמר. "רצתי מהר לחדר וראיתי שהאחים הקטנים שלי בסדר". כהן סייע לילדים להימלט: הם רצו בין שלוליות הדם ומצאו מחסה בבית סמוך. שם חיבקה תמר את אחיה ומיררה בבכי - עד שהגיעו סבם וסבתם המתגוררים ביישוב נווה צוף. מאוחר יותר התבשרה המשפחה על האסון הנורא.

בצהריים מובאת רות לקבורה בהר המנוחות בירושלים. לצדה ייטמנו בעלה אודי (36) וילדיה: יואב (11), אלעד (4) והתינוקת הדס בת הארבעה חודשים. היחידים מבני המשפחה שניצלו היו הבת תמר (12), רועי (8) וישי בן השנתיים וחצי.