יום האישה הבינלאומי? לא בדירקטוריונים האמריקניים

נורבגיה, ובקרוב גם ספרד וצרפת, מחייבות את החברות הציבוריות לכלול ייצוג נשי בדירקטוריונים שלהן, וארה"ב לעומתן לא ממש מייחסת חשיבות לסוגיה ■ ואיפה אנחנו עומדים?

אין זה סוד שרוב חברי דירקטוריון בחברות האמריקניות והישראליות, הם גברים. לנשים יש ייצוג בדירקטוריונים, אך הוא שולי וגדל בקצב איטי. יום האישה הבינלאומי, שצוין בשבוע שעבר, עסק, בין היתר, בסוגיה זו. מכון המחקר האמריקני GovernanceMetrics פרסם אנליזה מקיפה, הבודקת את השינוי בשיעור ייצוג המין הנשי בדירקטוריונים של חברות ציבוריות, לא רק אמריקניות.

ארה"ב, למרות עוצמתה והיותה מודל לחיקוי בתחומים רבים, עדיין אינה מחייבת בחוק את החברות הציבוריות לכלול לפחות אישה אחת בדירקטוריון שלהן, אך מסתבר שמספר מדינות באירופה כבר נוהגות כך. נורבגיה, לדוגמה, החלה כבר לפני חמש שנים לחייב את החברות הציבוריות לתת ייצוג נשי בדירקטוריונים שלהן. ספרד עומדת לחוקק חוק דומה בימים אלו, וצרפת העבירה כזה רק באחרונה. הצעות חוק ברוח זו עושות כרגע את דרכן לבית המחוקקים במדינות נוספות באירופה, דוגמת הולנד, בלגיה ואיטליה, שבה לשני שלישים מהחברות הציבוריות אין ייצוג נשי בדירקטוריון.

מהמחקר של GovernanceMetrics עולה כי החברות במדינות השונות לא מתנדבות להגדיל את הייצוג הנשי בדירקטוריונים שלהן, אלא מחכות לרגע בו ייאלצו לעשות זאת לפי חוק. זו הסיבה שבגינה הגידול בנוכחות הנשית בדירקטוריונים לאורך השנים האחרונות הוא די איטי, ולפעמים אפסי.

יש להן השפעה חיובית

לא סתם בדק מכון המחקר סוגיה זו. מחקרים שבוצעו באחרונה הראו כי ייצוג נשי בדירקטוריון שיפר את ביצועיו, ובמיוחד את מידת השפעתו על ההנהלה ותהליך קבלת ההחלטות בחברה.

ועכשיו למספרים.GovernanceMetrics עוקב אחר הייצוג הנשי בדירקטוריונים של חברות ברחבי העולם במהלך שלוש השנים האחרונות. מהנתונים שאסף, עולה כי שיעור חברי הדירקטוריונים מהמין הנשי עלה במהלך תקופה זו מרמה של 9.2% לרמה של 9.8% - עלייה צנועה אך יציבה. במילים אחרות, פחות מעשירית מחברי דירקטוריונים ברחבי העולם הן נשים.

השינוי החיובי, גם אם צנוע, אינו בא לידי ביטוי במספר הנשים שמכהנות כיו"ר. נשים מחזיקות רק 2.2% מעמדות יושבי הראש - בדומה לשיעור שנמדד לפני שלוש שנים.

ארה"ב, כפי שציינו, די מפגרת אחר חלק ממדינות אירופה ביחסה לסוגיה, ואפילו חוק Dodd Frank שחוקק באחרונה לא מתייחס אליה. זו הסיבה שבגינה שיעור הנשים מסך חברי הדירקטוריונים במדינה נמוך ביחס לאחרות (ראו טבלה). כרגע עומד שיעור זה על 12.3%, שינוי קל לעומת 12.1% שנצפו לפני שנתיים.

"יש סיכוי מאוד נמוך שארה"ב תחייב בחוק את החברות הציבוריות לכלול ייצוג נשי בדירקטוריונים שלהן", מציין GovernanceMetrics באנליזה. "יותר מזה, בארה"ב מדובר בסוגיה שכמעט לא זוכה להתייחסות, ולכן יש יותר סיכוי שמדינות אירופה ימשיכו להוביל את הדיון בעניין".