מס' העסקאות בביומד יהיה גבוה השנה מההיי-טק

בחודשיים הראשונים של 2011, 50% מההשקעות בהיי-טק נעשו בתחום הביומד ■ חברת BDO: "המשקיעים מעדיפים השקעות קטנות עם סיכון גבוה"

היוצרות יתהפכו: בחברת רואי החשבון BDO זיו האפט צופים לראשונה כי בשנת 2011 יתרחשו יותר עסקאות בתחום מדעי החיים מאשר בתחום ה-IT.

מבדיקת נתוני העסקאות עולה, כי בחודשיים הראשונים של 2011 כ-50% מסך העסקאות (גיוסים ואקזיטים) היו בחברות מדעי החיים, מה שמשקף המשך למגמה של גידול במספר העסקאות בתחום הזה בשנים 2009 ו-2010. ב-BDO מאמינים כי המגמה תימשך.

מאז התגבשותו של ההיי-טק הישראלי, חברות ה-IT נהנו מתשומת לב בלתי מעורערת של המשקיעים. עד עתה רוב ההון שהושקע בסקטור ההיי-טק בישראל זרם לחברות תוכנה, תקשורת ומוליכים למחצה. מבחינת מספר העסקאות, תחום הביומד צפוי לספק השנה הרבה אקשן, גם אם לא בהיקף ההון הכללי.

רו"ח יניב כהן, שותף ומנהל אשכול היי-טק ב-BDO זיו האפט, ציין כי הסיבה העיקרית לכך היא שהמשקיעים מחפשים עסקאות קטנות ולא עסקאות ענק של עשרות מיליוני דולרים: "המשקיעים זיהו את הפוטנציאל של תחום הביומד, במיוחד בשלבי הפיתוח המוקדמים שמאפשרים השקעות קטנות עם סיכון גבוה, אך גם עם פוטנציאל תשואה גבוהה יותר". לדבריו, ההשקעות במדעי החיים מתאימות לטעמם של המשקיעים הישראלים.

הסקר נערך לקראת כנס ההיי-טק החמישי של BDO זיו האפט, שייערך ביום ד' הקרוב בשיתוף עם קבוצת לוצאטו ומשרד עוה"ד יגאל ארנון.

רואים את ההבדל בהנפקה

החברה אף ערכה פילוח של העסקאות, וממנו עולה כי בניגוד לתעשיית ה-IT, שבה רוב העסקאות הן גיוסים מקרנות ומתאגידים גדולים וכן מכירת החברות לתאגידים כאלה, בתחום מדעי החיים רוב העסקאות היו הנפקות של החברות בבורסה, ובעיקר בבורסה בתל אביב.

הבדל בולט נוסף בין שתי התעשיות הוא שלב התפתחות החברה בעת שנערכות בה עסקאות. בחברות ה-IT רוב העסקאות - גיוסים או אקזיטים - נערכות בשלב שבו לחברה כבר יש מכירות; בחברות מדעי החיים, לעומת זאת, העסקאות מחולקות באופן כמעט שווה בין חברות שלהן הכנסות ראשונות לאלה שעדיין מצויות בשלב המחקר והפיתוח.

עוד עולה מהבדיקה כי המשקיעים בתעשיית ה-IT מחפשים חברות צומחות ובעלות הכנסות גדלות, בשעה שהמשקיעים בתעשיית מדעי החיים שמים דגש על זיהוי הפוטנציאל החברה וחתירה לחדשנות, גם אם הדבר לא יבוא לידי ביטוי בהכנסות בצורה מיידית.

הבדל אחר שעלה בסקירה הוא שחברות מדעי החיים שנרשמות למסחר הן בדרך כלל קטנות, כלומר עד 20 עובדים, בשעה שחברות ה-IT שנמכרות הן בדרך כלל גדולות יותר.