40% מהישראלים: מותר לנהוג לאחר שתיית אלכוהול

נראה כי הנתונים העגומים של ההרוגים מתאונות הדרכים בישראל בכל שנה לא מחלחלים לציבור: כ-24% מהציבור סבורים כי נהגים צעירים רשאים לנהוג ברכב לאחר ששתו אלכוהול

כנראה שהנתונים העגומים של ההרוגים מתאונות הדרכים בישראל בכל שנה לא מחלחלים לציבור: סקר של עמותת "אור ירוק" מגלה כי קרוב ל-40% מהציבור סבורים כי נהגים רשאים לנהוג לאחר ששתו אלכוהול. הסקר בחן את המודעות לחוק החדש הקובע כי אסור לנהגים צעירים ולנהגי רכב כבד לנהוג לאחר שתיית אלכוהול ולו בכמות מזערית.

מהסקר עולה, כי המודעות לחוק אינה גבוהה מספיק וכי קרוב לרבע מהציבור (24%) סבורים כי נהגים צעירים עד גיל 24 רשאים לנהוג ברכב לאחר ששתו אלכוהול. בנוסף, גברים יותר מנשים סבורים כי נהגים צעירים רשאים לנהוג לאחר שתיית אלכוהול (29% לעומת 21%, בהתאמה).

באופן כללי, ממצאי הסקר מצביעים כי ככל שיורדים בגיל, כך עולה שיעור הסבורים כי מותר לנהוג לאחר שתיית אלכוהול: 48% מבני 18-34 סבורים כך, לעומת 37% מקבוצת הגיל 35-54, ו-30% מבני קבוצת הגיל 55 ומעלה.

בחלוקה גיאוגרפית, מחוז השרון מוביל בשיעור הסבורים כי לנהגים צעירים מותר לנהוג לאחר ששתו אלכוהול (כ-40%). זאת, לעומת 33.8% במחוז ירושלים, 21.6% במחוז המרכז, 20.7% במחוז הצפון ו-16.9% במחוז הדרום.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, אמר כי "מדי שנה מתרחשות מאות תאונות הקשורות לאלכוהול. אנחנו שומעים שוב ושוב על תאונות בהן מעורבים נהגים צעירים, ששבו מבילוי בשעות הקטנות של הלילה או נהגים שרק שתו 'משקה אחד או שניים'. למרות הסכנה הטמונה בכך שברורה לכל".

אבואב מזכיר את הסיפור העצוב של שחר גרינשפן, שנפגעה ע"י נהג משאית ששתה אלכוהול ונותרה צמח: "הסיפור עשה כותרות על רקע העונש הקל שניתן לנהג, והוא לצערנו דוגמא אחת מני רבות. ממצאי הסקר מעידים כי הציבור עדיין אינו מודע לאיסור לנהוג תחת השפעת אלכוהול, ולכן חשובה היוזמה".

לדברי אבואב, "בשנים האחרונות מדינת ישראל ביצעה התקדמות משמעותית בטיפול בבעיה חמורה זו. התוצאות מניבים פירות וניתן לזהות ירידה במספר התאונות הקשורות לאלכוהול ובמספר הנפגעים בתאונות אלו, אך למרות השיפור, אסור לנו לנוח על זרי הדפנה".

הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה בינואר 2010, בקרב 500 משיבים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת במדינת ישראל.