הטכנולוגיות מישראל משתלטות על תעשיית האלקטרוניקה

פריים סנס עומדת מאחורי ההצלחה של הקינקט של מיקרוסופט ■ בטאבלט של HTC ישולב עט המגע של אנ-טריג, והשבבים האלחוטיים של אמימון ישולבו בטלוויזיות של סוני

מתנתקים מהכבלים

התפתחות האינטרנט הביאה את יצרניות הטלוויזיה בשנה האחרונה לשלב את הרשת גם במסכים. חלק מהיצרניות כבר משלבות התקני אינטרנט אלחוטי (WiFi) בטלוויזיות, כשהדורות הבאים יאפשרו להתנתק גם משאר הכבלים ולחבר באופן אלחוטי את הממיר של הכבלים או נגן הבלו-ריי לטלוויזיה בתקן HD. המוצר של אמימון הישראלית, שזכתה בתואר "הסטארט-אפ המבטיח" של "גלובס" לשנת 2009, משתלב בנקודה זו ומאפשר לאנשים לתלות את הטלוויזיה על הקיר בסלון, מבלי שירוצו ממנה כבלים של שללה מכשירים המחוברים אליה. המשדר האלחוטי מאפשר להעביר בתוך הבית וגם דרך קירות את תשדורת הווידיאו בצורה אלחוטית. יצרניות כמו LG, סוני ושארפ משלבות את השבבים של אמימון במוצריהן, כשעל הכוונת גם סמסונג, טושיבה והיטאצ'י.

סלולרי בתנועה

XTR פיתחה טכנולוגיה שמיועדת למכשירים שאליהם לא ניתן להכניס מצלמה גדולה, כמו טלפונים סלולריים, טאבלטים ומחשבים ניידים. XTR משתפת פעולה עם טקסס אינסטרומנטס (TI) ומשלבת את הטכנולוגיה שלה במעבד האפליקציות של החברה. טלפונים כאלה יכללו את התוכנה של XTR שתאפשר למשתמשים לשלוט בפונקציות מסוימות בטלפונים בצורה דומה לזו שבקינקט, ללא צורך ברכישת מוצר נוסף.

XTR מאפשרת להשתמש במצלמה הקדמית של הטלפון, המיועדת במקור לשיחות וידיאו, כדי לניווט בין התפריטים, לשלוט בעוצמת הקול או לענות ולנתק שיחה - הכול באמצעות תנועות ידיים. XTR מתכוונת בהמשך גם לשלב את הטכנולוגיה במחשבים ואף בטלוויזיות, מה שיאפשר להפסיק לנסות ולאתר את שלט הטלוויזיה שהולך לאיבוד כל פעם מחדש.

"אנחנו רוצים לשים את התוכנה שלנו על כל מכשיר של משתמש קצה", אומר המנכ"ל ואחד המייסדים של XTR, דור גבעון. "רוב הפעולות שאנשים עושים בטלוויזיה הן פשוטות, לכן הטכנולוגיה שלנו יכולה להחליף את השלט בביצוע שלהן". גבעון מסביר כי XTR שמה דגש על פשטות ההפעלה: "המשתמש צריך להבין איך להפעיל את המוצר בתוך 10-15 שניות, אחרת זה יכול להביך אותו".

קאמבק לעט המגע

לפני האייפון של אפל, מסכי המגע בטלפונים הסלולריים פעלו בעזרת עט מגע, שאפשר למשתמשים לתפעל אותם. הטכנולוגיה הזו לא הייתה ידידותית במיוחד ולפחות עד עכשיו, היא הידרדרה לשוליים לטובת המגע הישיר של אצבעות המשתמש. חברת Epos רוצה לעשות קאמבק לעטי המגע, אולם עם שינוי משמעותי: במקום שהעט יעבוד רק על הגודל המוגבל יחסית של מסכי הטלפון, החברה תאפשר לכתוב עם העט על נייר רגיל, כשהעט משדר בעזרת תדר סאונד מיוחד את פעולות הכתיבה של המשתמש למיקרופונים של הטלפון או הטאבלט ומעתיק את הטקסט הכתוב לשם. מה שמאפשר כתיבה הרבה יותר נוחה מאשר כתיבה על מסך בגודל 3.5 אינץ' של טלפון חכם ממוצע.

הטכנולוגיה של Epos עדיין לא קיימת במוצרים שנמכרים לצרכנים, אולם שתי יצרניות גדולות - קוואלקום וטקסס אינסטרומנטס - כבר הטמיעו את היכולת של החברה הישראלית במוצרים שלהן. "אנחנו מאפשרים לכתוב על המסך עם העט שלנו ולחסוך בעלויות נוספות ליצרן", אומר מנכ"ל החברה, עודד טורבאן. כך, היצרן לא צריך להשקיע בחומרה נוספת משום שהטכנולוגיה של אפוס פועלת באמצעות התקנת תוכנה ובמיקרופונים הקיימים.

שוברים שיאי גינס

פריים סנס היא אחת מהחברות מאחורי הגאדג'ט הנמכר ביותר בעולם על-פי שיאי גינס - הקינקט. מיקרוסופט השיקה בסוף 2010 אשתקד את הקינקט - מצלמה המשמשת להפעלת משחקים בקונסולת האקס בוקס 360 שלה באמצעות פעולות תנועה של המשתמש. "מיקרוסופט לקחה הימור עם המוצר הזה, בדיוק כמו שאנחנו לקחנו הימור בהקמת החברה", אומר ל"גלובס" ינון ברכה, מנכ"ל פריים סנס, שהייתה ב-2010 במקום השני ברשימת החברות המבטיחות של "גלובס". "אם נמכרו 8 מיליון יחידות מהקינקט בתוך 60 יום, מישהו היה צריך לייצר אותן עוד קודם. במיקרוסופט החליטו לייצר מראש את מיליוני היחידות עוד לפני שהמוצר הפך להצלחה. זה הימור של 1.2 מיליארד דולר, אם לוקחים בחשבון שכל יחידה עולה 150 דולר".

פריים סנס מתכוונת להמשיך בתנועה גם אל יצרניות אלקטרוניקה אחרות. אחת ההכרזות האחרונות היו עם אסוס, המפתחת מחשבים ניידים ונייחים. אסוס תשיק את ה-Xtion PRO - אביזר מצלמה שיאפשר שליטה בממשק המדיה של מחשבים על-ידי תנועות ידיים. לפריים סנס יש שת"פ עם יצרניות הטלוויזיה Haier והייסנס והיא רוצה להיכנס לעולם הסלולרי.

לשרבט על הטאבלט

קטגוריית הטאבלטים הפכה לאחת החמות בשנה האחרונה, כשהיום היא נמצאת כמה רגעים לפני הצפת השוק בעשרות יצרניות. חברת אנ-טריג פיתחה טכנולוגיות של DuoSense ומולטי טאץ', כשעל בסיסן היא הוציאה מוצר המשלב שימוש במסך מגע ובעט תואם. הטכנולוגיה שולבה בטאבלט העתידי של HTC, Flyer.

בזכות הטכנולוגיה של אנ-טריג, המשתמשים בטאבלט יוכלו לכתוב עם עט מיוחדת על המסך, להדגיש דברים חשובים בעת קריאת ספר אלקטרוני וגם לבצע רישומים בזמן סיכום של הרצאה, כשהאודיו של האדם המדבר יהיה מסונכרן לטקסט שנכתב עם העט. על-פי הערכות, כמיליון טאבלטים כבר הוזמנו במכירה מוקדמת מ-HTC לקראת השקת ה-Flyer בחודשים הקרובים. מלבד שיתוף הפעולה עם HTC, אנ-טריג מפתחת ומשלבת את הטכנולוגיה שלה עם מספר יצרניות מחשבים, בהן לנובו ודל. כמו כן, החברה הייתה שותפה בטאבלט הראשון של HP, Slate. בניגוד ל-Flyer, ה-Slate הוא טאבלט עסקי, המבוסס על מערכת ההפעלה חלונות 7 של מיקרוסופט.