על רקע החלטת ה-G7: הניקיי ביפן זינק ותיקן 2.7%

בכירי 7 המעצמות המובילות הסכימו כ"אקט של סולידריות" לסייע בהורדת ערכו של הין היפני וייצובו אל מול הדולר האמריקאי ■ "מלחמת חורמה בספקולנטים העושים שימוש ציני במצב"

נמשכת התנודתיות החדה במדד המוביל של הבורסה ביפן: הבוקר הוסיף מדד הניקיי לערכו 2.7% כשהוא מחזיר לעצמו מעט מההפסדים שאפיינו את הפאניקה הגדולה השבוע בבורסה של טוקיו על רקע החשש מפני קטסטרופה גרעינית ביפן.

ברקע למסחר היום, יפן העלתה את דרגת הכוננות הגרעינית בכור 1 בפוקושימה ברמה אחת ל-5 מתוך 7, דרגה המשקפת "תאונה אפשרית עם השלכות חמורות ורחבות". הדרגה הרביעית שיקפה "תאונה במימדים מקומיים בלבד". בהודעה שפורסמה הלילה (ו') בטוקיו נמסר כי חומרים רדיואקטיבים דולפים ברמה "גבוהה משמעותית" מהרמות המקובלות, מכל הכורים בפוקושימה - 1,2,3. יחד עם זאת, לראשונה מאז החלו הבעיות בכורים הגרעיניים במדינה, כור מספר 2 בפוקושימה מראה היום סימנים ראשונים של ירידה ברמות הקרינה שדולפת.

עליות השערים בטוקיו נרשמות גם על רקע ההצהרה שיצאה לפנות בוקר (ו') מוועידת ה-G7 במסגרתה דנו 7 המעצמות הכלכליות המובילות בדרכי סיוע אפשריות ליפן. ההחלטה הישימה העיקרית הנובעת מפגישת המעצמות, היא עזרתן בייצוב שער המטבע המקומי, הין היפני, אל מול הדולר - זאת לאחר שערך המטבע היפני עלה באופן מדאיג לאחר האירועים והאמיר לשער של כ-76 ין יפני לדולר אמריקאי בלבד. כעת, מבקשות המדינות לסייע בשמירת שער החליפין מעל 80 ין לדולר כ"אקט של סולידריות עם יפן וכלכלתה".

מדובר בהתערבות המוכרזת והמשמעותית הראשונה שנוקטות המדינות כמאמץ משותף מאז המאמץ המשותף בשנת 2000 לחיזוק שערו של האירו.

למהלך, הסבירו הלילה בכירים ב-7 המעצמות בתום הפגישה, שתי מטרות עיקריות: האחת, סיוע ליצואנים ביפן בעת חירום זו להיות מסוגלים לייצא את סחורותיהם אל מחוץ למדינה ולהמריץ את כלכלת המדינה בתקווה לאפשר לה כך לחזור לפסים של נורמליות ועצמאות כלכלית מהר יותר. המטרה השנייה, מסבירים, היא העברת מסר תקיף של "מלחמת חורמה בספקולנטים העושים שימוש ציני במצב הקשה ביפן לטובת גריפת רווחים כתוצאה ממכירה בחסר של מטבעות אחרים אל מול הין".

נציין כי ביצוע ההחלטה הוא באחריות המדינות עצמן: הבנקים המרכזיים במעצמות, כמו גם הבנק המרכזי של יפן, ירכשו בימים הקרובים מט"ח בהתאם לשיקוליהם וכן בתזמון ובהיקף שיחליטו, על מנת להביא לייצוב שער המטבע.