ועדת FDA המליצה על מכשיר של נובוקיור לטיפול בסרטן

NovoCure, המפתחת מכשיר לגירוי חשמלי לטיפול בסרטן המוח, מתקרבת לאישור המוצר שלה לשיווק בארה"ב ■ התשובה הסופית צפויה להתקבל בתוך שלושה חודשים

חברת NovoCure, המפתחת מכשיר לגירוי חשמלי לטיפול בסרטן המוח, מתקרבת לאישור המוצר שלה לשיווק בארה"ב. ועדה מייעצת של ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) המליצה על אישור המוצר לשיווק. אמנם זהו עדיין לא אישור סופי, אך ה-FDA נוטה לאשר מוצרים שקיבלו את המלצת הוועדה. התשובה הסופית צפויה להתקבל בתוך שלושה חודשים.

המוצר שפיתחה נובוקיור נועד לטפל בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה, גידול מוח נפוץ האחראי על מעל 50% ממקרי סרטן המוח. המוצר מטפל בגידול באופן לא פולשני, על-ידי ריכוז שדות אלקטרו-מגנטיים חלשים בגידולים הסרטניים באמצעות אלקטרודות. החברה הראתה בניסוי שערכה ב-237 חולים כי הגירוי החשמלי מפריע לתהליך חלוקת התאים, ולכן מונע את התפתחות הגידול מבלי לפגוע בתאים בריאים. היתרון של הטיפול על-פני טיפולים אחרים הפוגעים בחלוקת תאים, כגון כימותרפיה והקרנות, הוא המיקוד באזור המוח מה שמוביל לפחות תופעות לוואי.

נובוקיור מעוניינת לשווק את המוצר שלה גם כתוספת לכימותרפיה או כתחליף לה, אך על כך תצטרך לקבל אישור נפרד. תוצאות הטיפול במכשיר של החברה לא היו שונות בהרבה מאלה של כימותרפיה לאותו סוג גידול, אולם החולים דיווחו על איכות חיים טובה יותר.

המוצר הוא קסדה שיש לחבוש אותה במשך רוב שעות היום, אך כשמדובר בחולים בסרטן מוח קטלני מחיר זה נחשב לפעוט. כ-20% מהחולים בניסוי לקו בתופעות של פרכוסים, כאבי ראש ושינויים במצב התודעה, אך תופעות כאלה הן נפוצות אצל חולי סרטן המוח.

רק משקיעים זרים

נובוקיור היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2000 והיא פועלת מחיפה. החברה נוסדה על-בסיס המצאותיו של פרופ' יורם פלטי מן הטכניון, ומנהל אותה אסף דנציגר. החברה מעסיקה 70 עובדים.

דנציגר אמר היום ל"גלובס" כי ב-35 השנים האחרונות אושרו רק שני מוצרים לטיפול בגליובלסטומה. אחד מהם הוא תרופת האווסטין המוכרת מסוגים אחרים של סרטן, שאושרה ב-2009. לדבריו, היקף השוק למוצר של נובוקיור, גם תחת המגבלות של טיפול בחולים שכבר עברו טיפולים אחרים, הוא כמיליארד דולר בארה"ב לבדה.

מתחילת דרכה מומנה נובוקיור על-ידי משקיעים אמריקנים, ובהם קרן BD Ventures, קרן Standen וויליאם דוייל - בעבר בכיר בג'ונסון אנד ג'ונסון. דוייל הוא גם יו"ר החברה.

בגיוס השני של החברה, בהיקף של 10 מיליון דולר שנערך ב-2009, השקיע דוייל מקרן בשליטתו והביא גם את קרן הון הסיכון של ג'ונסון אנד ג'ונסון (קרן JJDC). בגיוס זה השתתפה גם קרן הון הסיכון של ענקית התרופות פייזר, שבדרך כלל לא משקיעה במכשור רפואי, וכן קרן Index Ventures.