ניתוק זיקה? לא באורנג': מתנה מסלול מוזל ברכישת מכשיר

‎‎בניגוד להוראות "חוק ניתוק הזיקה", בידי "גלובס" יש הקלטת שיחה בה מבהירה נציגת החברה ללקוח כי מסלול "ווינר 1,000" מותנה ברכישת מכשיר ■ אורנג': מדובר בטעות נקודתית‏

‎‎הזדמנות שווה ללקוחות הרוכשים את מכשיר הסלולר מחוץ לחברה? לא בחברת אורנג'. על אף הוראות החוק המחייבות מתן תנאים שווים לכלל הלקוחות, ללא קשר למקום רכישת המכשיר - מצויה בידי "גלובס" הקלטה שבה נציגת החברה מבהירה מפורשות ללקוח המתעניין בשדרוג, כי החבילה המוצעת לו מותנית ברכישת מכשיר - גם לאחר שהיא נשלחת לברר את העניין עם מנהל אחראי.

‏בהקלטה נשמע הלקוח א' מתעניין במגוון מסלולים - כשהנציגה ממליצה על מסלול הנקרא "ווינר 1,000". כשא' שואל האם יקבל את ההחזר גם אם ירכוש את המכשיר באופן פרטי, היא משיבה כי אז לא ניתן יהיה לממש את המסלול המוצע.

א' מביע תמיהה ומבקש לברר את העניין עם אחראי - ובתום כמה דקות המתנה, שבה הנציגה אל הקו: "אם תרצה רק לעשות את הסים כי אתה תרכוש (מכשיר) בחוץ", היא מבהירה נחרצות,"את התוכנית הזו של ווינר 1,000 לא תוכל לקבל, ספציפית את התוכנית הזאת".

‏"זאת אומרת שיש תוכניות שאתם מציעים רק למי שרוכש מכשיר אצלכם?", מחדד א' את הבעייתיות.

‏"כן", משיבה הנציגה, "התוכנית הזו ספציפית, זה רק אם אתה רוכש מכשיר. בדקתי את זה עכשיו. אבל בסופו של דבר זה אותו הדבר, ואתה משלם על תוכנית ממש-ממש טובה ותקבל החזר מלא על המכשיר...", כשמכאן והלאה היא חוזרת לנסות ולשדלו לסגור עסקה.

‏תזכורת: התיקון מ-2009 לחוק התקשורת, המכונה "חוק ניתוק הזיקה", קובע כי על חברה סלולרית לספק "שוויון מלא במתן הטבות בין אם רכשת את המכשיר בחברה ובין אם הגעת אליה עם מכשיר משלך" - כלומר, לקוח יוכל לרכוש מכשיר סלולרי מכל מקום שלא יהיה, ועדיין לקבל בחברות הסלולר את ההטבות הכספיות המגיעות ללקוחות שרכשו מכשירים מאותה החברה (בכפוף להצגת המכשיר ואישור קנייה).

‏לא כולם יודעים, אבל גם ההחזר החודשי המוענק על מכשירים כנגד שימוש מינימום - מה שנתפס לרוב כהחזר עבור המכשיר עצמו, המותנה באופן טבעי ברכישתו - הוא תנאי שהחברות מחויבות להציע גם למי שמגיע עם מכשיר מבחוץ (כשבסך-הכול מטרתו העיקרית היא לעודד שימוש מוגבר בנייד).

‏באורנג', כמתבקש, מכחישים כי מדובר במדיניות ותולים את המקרה בטעות נקודתית - על אף הגיבוי שניתן לנציגה מצד האחראים במקום.

"אורנג' ממלאת באופן מלא אחר הוראת משרד התקשורת בסוגיית ניתוק הזיקה", נמסר בתגובה מהחברה. "נציגי החברה מונחים בכל פרטי ההוראה, במקרה שנפלה טעות נקודתית, נבדוק אותה ונדאג לטפל בה".

‏ממשרד התקשורת נמסר בהתייחס למקרה: "המשרד יראה בחומרה רבה כל חריגה מהוראות החוק. אנחנו מודעים לבעייתיות הקיימת סביב הנושא, וכחלק מניסיונות ההסברה לצרכן הושק קמפיין בהשקעה של 3 מיליון שקל, שכולל אתר אינטרנט ייחודי להגברת המודעות לזכויותיו. כל פעולת פיקוח ואכיפה בחברות מתבצעת בנחישות, ובסופה תפורסם באמצעי התקשורת לידיעת הציבור".