הבנק העולמי: ליפן יידרשו 5 שנים כדי להשתקם מהנזקים

"אם לשפוט לפי ההיסטוריה, צמיחת התוצר המקומי הגולמי היפני תושפע לרעה עד מחצית 2011" ■ "עם זאת, הצמיחה צריכה לעלות ברבעונים הבאים כאשר מאמצי השיקום יואצו"

הבנק העולמי מעריך שליפן יידרשו חמש שנים כדי להשתקם כליל מנזקי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו אותה לפני עשרה ימים, והרגו מעל 16,000 בני אדם תוך הרס של אלפי בניינים בצפון מזרח המדינה.

"אם לשפוט לפי ההיסטוריה, צמיחת התוצר המקומי הגולמי היפני תושפע לרעה עד מחצית 2011", מסר הבנק העולמי מוושינגטון בסקירה שפרסם היום. "אך הצמיחה צריכה לעלות ברבעונים הבאים כאשר מאמצי השיקום, שעשויים להימשך חמש שנים, יואצו".

ממשלתו של נאוטו קאן מתכננת לגבש תקציב משלים למימון השיקום, ושר האוצר היפני מסר שהצעת התקציב לא תיחשף כנראה עד סוף חודש זה. הבנק המרכזי היפני הזרים למערכת הבנקאית ולמשק כמויות שיא יומיות של נזילות כדי לשמור על יציבות שוקי ההון במדינה. הרשויות גם ניהלו מכירת ינים בשוק המט"ח, בתיאום עם יתר מדינות מועדון G7, ביום ו' האחרון, שבוע אחרי אסון הטבע.

כלכלני הבנק העולמי ציטטו אומדנים לא רשמיים של הנזקים שנגרמו ליפן, שנעים בין 122 מיליארד ל-235 מיליארד דולר. להערכתם, לנזק שנגרם לכלכלה היפנית תהיה "השפעה צנועה וקצרת טווח על מזרח אסיה", עם הפרעות למסחר ולתנועות ההשקעות. תעשיות הרכב והאלקטרוניקה צפויות להיפגע בצורה הקשה ביותר.

לדברי הבנק העולמי, רעידת האדמה בעיר קובה ב-1995 עשויה לסייע במדידת הנזקים של רעידת האדמה בעוצמה חסרת תקדים של 9 דרגות לפני עשרה ימים, וגל הצונאמי שהכה בחוץ הצפון-מזרחי של יפן כתוצאה ממנה. הזרמות הנזילות של הבנק המרכזי היפני ועליית הין על רקע ההערכה שכספים יפניים בחו"ל יוחזרו למולדת למימון מאמץ השיקום, ישתלבו כדי ליצור לחצים כלפי מטה על תשואת האג"ח היפניות", לפי הסקירה.