מניית טבע נפלה השנה ב-26%: האם הגיעה לתחתית?

בדיוק לפני שנה נגעה מניית טבע בשיא של 64.95 דולר - ומאז הידרדרה בזמן שהנאסד"ק עלה ב-8.5% ■ ה"משקולת" העיקרית: חשש מתחרות גנרית לקופקסון

זה קרה בדיוק לפני שנה; מניית טבע נגעה בשיא היסטורי של 64.95 דולר, אך מאז נפלה בכ-26%. באותה שנה, עלה מדד הנאסד"ק ב-8.5%, והתסכול בקרב משקיעי טבע רק הולך וגדל. האיום מפני תחרות גנרית לקופקסון, תרופת הדגל של טבע, מכביד על המניה ונראה כי משקיעים נרתעים ממנה אפילו שהיא נסחרת במכפיל רווח זול למדי של 13 (מכפיל 8 על הרווח החזוי ל-2012).

אז האם זה הזמן לקנות את מניית טבע, כפי שעשה "מלך קרנות הגידור" ג'ון פולסון ברבעון הרביעי של 2010, או שמא החשש מתחרות לקופקסון יהפוך למציאות בטווח הנראה לעין והמניה תמשיך להידרדר? "גלובס" שוחח עם מספר אנליסטים מובילים בשוק המסקרים את טבע מזה שנים, ושמע מה הם חושבים על "מניית העם".

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של הראל פיננסים: "מועקה פסיכולוגית"

- מה מעיק על המניה?

טפר: "מעבר לבעיה הספציפית של הקופקסון, אצל המשקיעים התעוררה העובדה שטבע היא חברת פארמה גדולה ולא רק חברת תרופות גנרית. הגודל שלה הגיע למימדים שהיא נושקת לעשירייה הפותחת של חברות התרופות מבחינת שווי שוק. לפיכך מכפיל הרווח העתידי של טבע לשנה הקרובה נשחק מ-13 בערך לאזור ה-10, כמו כל חברות התרופות הגדולות.

"מעבר לכך יש את הבעיה של הקופקסון. אני מעריך ש-35% מהרווח של טבע מגיע מהקופקסון ולכן הקופקסון הוא 90% מהמועקה על מניית טבע. זו מועקה פסיכולוגית כי המניה כל כך נשחקה בתקופה האחרונה שאנחנו מגיעים לרמות כאלה שאם אנחנו מוחקים את הקופקסון מהמפה לגמרי אז המניה שווה היום 43 דולר".

- מהן נקודות האור?

"בטווח הקצר הפסיכולוגיה עדיין תהיה שלילית. אני מבין גם שהרבה מהקרנות הגדולות בארה"ב הן 'אנטי-טבע'. צריך 2 שינויים מהותיים למהפך: אם ה-FDA ייצא בהצהרה פשוטה שהמתחרה הגנרית לקופקסון של חברת מומנטה צריך לעבור ניסוי קליני מלא. זה כמובן החלום הרטוב של טבע כי זה יכול לקחת שנתיים ויותר. שינוי מהותי אחר הוא אם טבע תכריז על רכישה גדולה מאוד של 5 מיליארד דולר ומעלה, רכישה שתוריד את התלות בקופקסון. יש גם דברים קטנים עם מידת השפעה פחותה כמו למשל הכרעה מוחצת בבית המשפט בסוגיית הקופקסון הגנרי (דיון משפטי ראשון יתקיים בספטמבר)".

- היכן תעמוד מניית טבע בסוף השנה?

"מבחינה כלכלית המניה צריכה להיסחר סביב ה-62-64 דולר, אך הבעיה היא הצד הפסיכולוגי. אם לוקחים בחשבון גם את הפן הפסיכולוגי, המניה לדעתי תנוע בין 50 ל-55 דולר לתקופה ממושכת, אם לא יהיו אותם שינויים עליהם דיברתי".

נתלי גוטליב, אנליסטית הפארמה של IBI: "יש הרבה נקודות אור"

- מה מעיק על המניה?

גוטליב: "המשקיעים מחפשים מימד רב של ביטחון בנייר למרות שבכל השקעה שמבצעים יש סיכונים. בתקופה האחרונה מניית טבע לא מתנהגת על בסיס שווי החברה אלא כתגובה לאירועים - והאירועים האחרונים היו שליליים".

- מהן נקודות האור?

"יש הרבה נקודות אור; אני לא חושבת שחברות ילכו לשוק עם תואמי קופקסון בהשקה בסיכון ולכן לטבע יש מרווח של הדיונים המשפטיים. אני מאמינה שייקח זמן עד שנראה גרסה גנרית לקופקסון. דבר שני - טבע מביאה עוד מוצרים לשוק כמו הלקווינימוד (התרופה האוראלית שלה לטיפול בטרשת נפוצה). שלישית, צנרת התרופות בפיתוח של כלל ביוטכנולוגיה שייכת ברובה לטבע, ויש שם הרבה מאוד מוצרים מעניינים".

- היכן תעמוד מניית טבע בסוף השנה?

"55-60 דולר למניה".

האנליסט יואב בורגן: עתיד לא מזהיר למניה בשנה הקרובה

- מה מעיק על המניה?

בורגן: "בראש ובראשונה כמובן האיום הגנרי על הקופקסון, ולאחר מכן האיומים האוראליים על התרופה. דווקא העובדה כי מכירות הקופקסון גדלו רק ממחישה את הבעייתיות בתלות העסקית של טבע בקופקסון. מעבר לכך, אפשר גם לציין גורמים נוספים: האכזבה מן הדוחות הרביעי של 2010 והתחזית שסיפקה החברה ביחס ל-2011; ובראייה רחבה יותר - העובדה שענקיות הפארמה הגלובאליות יותר ויותר לוטשות עיניים לעבר התעשייה הגנרית, כור מחצבתה של טבע, מה שמקשה על טבע לבצע עסקאות רכישה עתידיות משמעותיות מצד אחד, ומצד שני מעלה את מכפילי העסקאות הללו".

- מה יכול לאושש את המניה?

"בראש ובראשונה עסקת רכישה גדולה ומהותית שתיתפס בעיני המשקיעים כמוצלחת כמו רכישת רציופארם, וזה די נדיר כי בדרך כלל מניית הרוכשת יורדת. מעבר לכך, כל התפתחות חיובית שהחברה תציג במישור הלקווינימוד תיטיב עם המניה".

- היכן תעמוד מניית טבע בסוף השנה?

"אני שמרני ויחסית שלילי - בין 50 ל-55 דולר למניה".