קבלנים יהיו אחראים לאי התאמה יסודית בדירות ל-20 שנה

זאת, לאחר שבדיון מוקדם בהצעה לתיקון חוק המכר נקבע כי הקבלנים יהיו אחראים לתקופה של 24 שנה ■ כרמל שאמה: "התקופה שנקבעה היא בהתאם לתקופה המחמירה ביותר ב-OECD"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון מחדש בהצעה לתיקון חוק המכר. הועדה קיימה דיון נוסף בנושא הגבלת תקופת הבדק לאי התאמה יסודית (אי התאמה בקונסטרוקציה או בשלד), הגורמת לכך שדירה לא מתאימה ליעודה המקורי. בדיון הקודם, במהלכו אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, החליטה הוועדה לקצוב את תקופת הבדק ולהעמידה על 24 שנים.

התאחדות הקבלנים התנגדה לכך שהקבלנים יחוייבו בתקופה כה ארוכה ולכן דרשו את שינוי התקופה. בפתח הדיון ציין יו"ר הועדה שאמה-הכהן כי לפני כחודש וחצי אישרה הוועדה את החוק לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שהכניסה בו שורה של תיקונים לטובת הצרכן. שאמה-הכהן התייחס גם לנושא תקופת הבדק, ואמר כי הוא אינו סבור שהוועדה טעתה כשקבעה את התקופה על 24 שנים.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, אמר כי הקבלנים ביקשו לדון בסעיף פעם נוספת, לאחר שבדקו באמצעות חברת BDO את המצב במדינות ה-OECD. לדבריו, במרבית המדינות תקופת הבדק מוגבלת לכ-10 שנים וחובת ההוכחה של הנזקים מוטלת על רוכשי הדירות. כידור ביקש לפיכך להוריד את תקופת הבדק ל-15 שנים בלבד.

פרופ' יגאל שוחט מאוניברסיטת בן גוריון טען מנגד כי במדינות ה-OECD יש מכוני בקרה, המבצעים בקרת תכנון ברמה מתקדמת הרבה יותר לנעשה בישראל. לדבריו, באותן מדינות יש תהליך בקרה כפול, שלא כמו בישראל, ולכן אין מקום להשוואה. היועצת המשפטית של משרד הבינוי והשיכון, ציפי בירן, ציינה כי בדנמרק עומדת תקופת האחריות על 20 שנה ובספרד על 15 שנה.

היו"ר שאמה-הכהן אמר כי יש למצוא את נקודת האיזון בין האינטרסים השונים וכי הוא לא מוצא לנכון להחמיר בנושא תקופת הבדק יתר על המידה. לכן הציע ח"כ שאמה-הכהן לקצר את תקופת הבדק ל-20 שנה, ולהתאימה לתקופה המחמירה ביותר המקובלת במדינות ה-OECD.