האם בג"ץ יבטל את שלילת זכויותיה של ח"כ חנין זועבי?

בעקבות השתתפותה במשט לעזה נשללו מח"כ זועבי הזכות לצאת מהארץ, להחזיק בדרכון דיפלומטי ולקבל השתתפות בעלות ייעוץ משפטי ■ זועבי לבג"ץ: "ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן"

מחר (ב') יתקיים בבג"ץ הדיון הראשון בעתירה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד), ארגון "עדאלה" והאגודה לזכויות האזרח, נגד ההחלטה לשלול את זכויותיה הפרלמנטריות של זועבי בעקבות השתתפותה במשט הטורקי לעזה בחודש מאי 2010 ובשל נסיעתה ללוב עם משלחת של חברי כנסת ערביים.

זועבי, שהגישה את העתירה באמצעות ארגון "עדאלה", טוענת כי ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת "להעניש" מחוקקים המייצגים את המיעוט.

מזועבי, נזכיר, נשללו זכויות יתר, ובהן הזכות לצאת מן הארץ ולהחזיק בדרכון דיפלומטי, וכן נשללה ממנה השתתפות המדינה בעלויות ייעוץ משפטי. הדיון בבג"ץ יתקיים מחר בשעה 11:30.

המהלך לשלילת הזכויות מזועבי החל בפנייה של חבר הכנסת מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) לוועדת הכנסת, בדרישה לשלול את זכויותיהם של 6 חברי כנסת ערביים, בהם זועבי, בעקבות נסיעתה של משלחת מטעם ועדת המעקב העליונה ללוב באפריל האחרון.

בין הנימוקים שמנה בן-ארי לשלילת הזכויות היו ההאשמות כי אותם חברי כנסת הם "בוגדים" ו"גייס חמישי". סופו של המהלך היה בשלילת זכויותיה של זועבי עד לסוף כהונת הכנסת הנוכחית, בגין השתתפותה במשט לעזה.

העותרים טוענים כי "תכליתה של החסינות היא הגנה על פעילות פוליטית של חברי כנסת - ובפרט על נציגי המיעוט".

העותרים, באמצעות עו"ד חסן ג'בארין מארגון עדאלה, טוענים כי הכנסת חרגה מסמכותה ופעלה בניגוד לחוק החסינות, אשר אוסר על פגיעה בחסינותו או בזכויותיו של חבר כנסת בגין פעילות פוליטית.

לטענתם, הכנסת יצאה מנקודת הנחה משפטית מוטעית כי החסינות העניינית אינה מגנה על פעילותו של חבר הכנסת מפני הכנסת עצמה, אלא היא חלה ומגינה על הפעילות הפוליטית אך ורק מפני התערבות הרשות המבצעת.

העותרים טוענים עוד כי "התקדים הזה עלול לקעקע את הזכות לחופש ביטוי פוליטי והזכות לשוויון של נציגי המיעוט - והמיעוט הלאומי בפרט".