אחרי 62 שנים: צה"ל יפסיק לרכוש ביצים מתנובה

אחרי שתנובה יצאה מרבוע כחול ואושר עד, היא הפסידה לחברת מ.לסר במכרז לאספקת הביצים בצה"ל ■ תנובה, שסובלת מעודף ביצים, תרשום הפסד מכירות נוסף של 7 מיליון שקל בשנה

אחרי 62 שנים רצופות, החל מחודש יוני הקרוב תפסיק תנובה לספק ביצים לצה"ל, לאחר שהפסידה במכרז שפרסם משרד הביטחון לאספקת הביצים - כך נודע ל"גלובס". חברת מ.לסר, שזכתה במכרז, תשמש כספקית הבלעדית של הביצים בצה"ל.

מאז קום המדינה, תנובה הייתה ספקית הביצים העיקרית של צה"ל. מדובר במכה לתנובה, שכבר כעת סובלת מעודף ביצים, שנוצר בעקבות יציאתה מהרשתות רבוע כחול ואושר עד, בשל סכסוך סחר.

למעשה, זוהי הפעם הראשונה שבה משרד הביטחון מפרסם מכרז לאספקת הביצים לצה"ל. מאז קום המדינה, הזמנות הביצים בוצעו דרך מועצת הלול, שהייתה מעבירה את ביצוע האספקה ל-5 חברות לשיווק ביצים שאושרו מראש לאספקה. היקף האספקה בפועל נקבע לפי נתח השוק של כל חברה.

בפועל, במשך שנים רבות תנובה הייתה אחראית לאספקת כמחצית מכמות הביצים לצה"ל. בשנים האחרונות סיפקה תנובה כשליש מהכמות, לאחר שנתח השוק שלה הגיע לכ-30%.

בשנים 2009-2010 צה"ל צרך ביצים בהיקף של 23 מיליון שקל בשנה (ללא מע"מ). בעקבות עליית מחיר הביצים שהתרחשה כבר בינואר 2011, מדובר כעת באספקה בהיקף של קרוב ל-25 מיליון שקל בשנה.

בעקבות ההפסד במכרז, תנובה צפויה לאבד מכירות בהיקף של 7 מיליון שקל בשנה ויותר.

הקרב על המגדלים

כפי שנחשף ב"גלובס", תנובה החלה ליישם מדיניות של ביטול ההנחות על הביצים לרשתות השיווק, תהליך הפוגע ברווחיות הרשתות על הביצים. בעקבות זאת הפסיקה רשת רבוע כחול לרכוש ביצים מתנובה. בהמשך הפסיקה זאת גם רשת אושר עד.

מ.לסר וגליקסמן תפסו את מקומה של תנובה ברבוע כחול, ומ.לסר קיבלה בנוסף בלעדיות על אספקת הביצים באושר עד.

בהקשר לזה חשוב לציין כי לתנובה הסכמים מחייבים עם מגדלי הביצים, ובמסגרתם תנובה מחויבת לרכוש מהם את הביצים.

ההחלטה לבטל את ההנחות לרשתות השיווק היא חלק ממדיניותה של תנובה לשפר את רווחיותה בפעילות הביצים, במקביל להגדלת חלקה בשוק.

כפי שנחשף ב"גלובס", תנובה תשקיע 100 מיליון שקל במתן הלוואות למגדלי ביצים, וזאת במגמה להגדיל את נתח השוק שלה ל-45%. אלא שיציאתה משתי רשתות, בנוסף להפסד במכרז לצה"ל, תקשה עליה ליישם את תוכניתה האסטרטגית.

זכיית מ.לסר במכרז תחייב אותה להרחיב את הסכמיה עם מגדלים, גם במחיר תשלום גבוה יותר עבורם. מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים מנהלות תנובה, מ.לסר וגליקסמן, מאבקים לגיוס המגדלים לשורותיהם.

שמואל לסר, בעלי חברת מ.לסר, מסר כי "נראה לי שתנובה תמכה במכרז שהיה עשוי לשרת היטב את האינטרסים שלה, על חשבון יתר חברות לשיווק ביצים שסיפקו לצה"ל. החלטנו להגיש הצעה אטרקטיבית כדי למנוע מתנובה לזכות בכל העוגה, כפי שהיא בוודאי חשבה שיקרה".

תנובה סירבה להגיב לידיעה.