45 אלף שקל קנס לזכיינית סופר-פארם בגין הטעיית צרכנים

זכיינית סופר פארם בקניון בת-ים, חברת ג.פ.שפירא בע"מ, הורשעה בכך שהשתמשה במחירים פיקטיביים לצורך פרסום מבצעים

זכיינית סופר פארם בקניון בת-ים, חברת ג.פ.שפירא בע"מ, תשלם את המחיר על שימוש במחירים פיקטיביים לצורך פרסום מבצעים: החברה נקנסה ב-45 אלף שקל ובהתחייבות באותו סכום להימנע מלהטעות צרכנים למשך 3 שנים, לאחר שהורשעה בבית משפט השלום בראשון-לציון בהטעיית צרכנים בשיטה המדוברת.

מכתב האישום שהוגש על-ידי תובעת משרד התמ"ת, עו"ד טלי קינן, עולה כי הנאשמת הטעתה את צרכנים לגבי מחירם הקודם של מוצרים שהיו במבצע הוזלה, ובעניין שיעור ההנחה אשר ניתנה במסגרת המבצע. כך יצרה רושם של הנחה גדולה הניתנת לצרכנים במחיר המבצע - בעוד שבפועל נמצא בביקורת שלא הייתה שום הנחה במחיר, והמחיר לצרכן אף עלה בחלק מהמוצרים שנבדקו.

"הנאשמת פעלה במטרה לקדם את המכירות ולהשפיע על בחירת הצרכנים בעת עריכת העסקה, ובכך מנעה מהצרכנים לבחור בחירה מושכלת", נטען בכתב האישום.

בפסיקתו ציין השופט אברהם הימן כי למבצעי מכירות משקל רב ביותר בתפיסה הצרכנית ובמשיכה אל מוצר, וכי ידוע שהצרכן הסביר והממוצע מגיע אל המוצר בעקבות פרסום אודות מבצעי מכירות במחירים מוזלים.

בית המשפט הדגיש את חומרת העבירות שבכתב האישום, שבעובדותיו הודתה הנאשמת, ואת תפקידה החשוב של המערכת המשפטית בסילוק נורמות מכירה פסולות.

עו"ד קינן מציינת כי "המחוקק הטיל חובה לציין את המחיר הקודם למבצע שהיה בתוקף כדי לתת כלי לצרכן לבחון את שיעור ההנחה האמיתי ואת אמיתות המבצעים. ציון מחיר גבוה ומחיר מחירון אשר מעולם לא היה רלוונטי כציון השוואה למבצע הוא הטעיה - ומכאן ההיבט הציבורי החשוב של תיק זה והמעקב אחר תנודות המחירים בעסקים במסגרת ביקורת הצגת מחירים של משרד התמ"ת" .

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס, שבה ומדגישה כי ביקורות בעסקים ייערכו באופן שיגרתי כדי לגלות כל הטעיה המופעלת כלפי הצרכן - וכי הרשות תנקוט הליכים כנגד כל עוסק אשר יפר את חוק הגנת הצרכן.