מאחורי הקלעים של מינוי י'

האתגר יהיה לערוך מהפכה ביחסי העבודה ולהפוך שוב לארגון עם אנשים איכותיים

אנשי הימין הקיצוני שחגגו השבוע את מינויו של יורם כהן לראשות השב"כ עשויים להתאכזב. הדבר האחרון שכהן היה צריך הוא חיבוק פוליטי מעיק מהימין הקיצוני, ועם כניסתו לתפקיד הוא יוכיח שגם לראש שירות חובש כיפה אין סובלנות לטרור יהודי. כהן, מקצוען עם קבלות, לא בא כנציגו של אף מגזר לתפקיד הזה.

ברור שרה"מ נוטה להקיף את עצמו בחובשי כיפה אבל ספק אם הבחירה בכהן באה רק כדי לרצות מחנה פוליטי. ראש השב"כ היוצא, יובל דיסקין, הביא בפני נתניהו שלושה מועמדים להחליפו ולא הסתיר את תמיכתו החד משמעית במינוי הסגן הנוכחי, י'.

אהוד ברק ביקש להוסיף מועמד רביעי - ג', מי שהיה ראש מרחב דרום ונציג השירות בארה"ב. לפני כמה שבועות, נודע לדיסקין שג' נפגש עם נתניהו ללא ידיעתו. דיסקין התייצב בפני רה"מ ואיים כי אם יבחר בג' יפנה לוועדת טירקל, ויציג בפניה חומר שימנע את מינויו של ג'. נתניהו נרתע, אבל החליט גם שלא להיענות לרצונו של דיסקין ולמנות את י'.

יחסיו של נתניהו עם דיסקין לא היו נינוחים. אחרי שכבר ביזה את דיסקין כשהציע לו להתמנות לראשות המוסד, בלי שהתכוון באמת למנות אותו, נקרתה לנתניהו הזדמנות נוספת להיפרע מדיסקין ולא למנות את המועמד המועדף עליו.

בתוך הארגון נותרו שני מחנות מאוכזבים. עוד רגע ויגיעו הכותרות על פרישת שורה של בכירים בעקבות מינויו של כהן. אבל עזיבה של בכירים לאחר מינוי ראש ארגון היא דבר טבעי, והשב"כ יתיישר במהירות לפי הראש החדש, שאין עוררין על התאמתו לתפקיד.

כהן לא יביא מהפכה, ומהפכה גם לא נדרשת. השב"כ הפך יעיל מאין כמוהו בסיכול הטרור הפלסטיני ואת העבודה הזאת צריך להמשיך. האתגר שלו יהיה לערוך מהפכה ביחסי העבודה ולהפוך שוב את השירות לארגון שמושך אליו אנשים איכותיים.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10