אבני הבניין של הענן

הממשל האמריקני יעביר 25% מתקציב המחשוב שלו לענן ■ מריל לינץ': סימן שהשוק השתנה

1. כמו במשחק טטריס, לאט-לאט נופלות הקוביות לתוך המבנה של עולם המחשוב החדש. בדיוק כמו במשחק המחשב הפופולרי, אף קובייה שמסתדרת אינה מביאה בפני עצמה ניצחון. רק כולן ביחד, אם מסתדרות נכון, מספקות שינוי של כל המבנה הקיים.

השבוע הייתה אבן בניין נוספת כאשר סיסקו הודיעה על כוונתה לרכוש את חברת newScale האמריקנית, שמפתחת ממשק שמאפשר לרכוש ולהשתמש בשירותי ענן מחשוב באופן יעיל. החברה רואה את מודל ענן המחשוב - מרכזי נתונים מרוחקים שיספקו תשתיות מחשוב כגון זיכרון ועיבוד ואפליקציות שונות למשתמשים דרך האינטרנט - כחלק משמעותי מעסקיה, וכמנוע צמיחה מרכזי לעסקי ציוד התקשורת שלה. לא רק סיסקו וספקיות המחשוב מרגישות כך. לפני שלושה שבועות דיווחה סוכנות הידיעות "בלומברג", כי הממשל האמריקני עתיד להעביר 25% מתקציב ה-IT שלו למרחב של ענן המחשוב - כלומר, סכום כולל של 20 מיליארד דולר.

מדוח חדש שפרסם בנק ההשקעות מריל לינץ' עולה כי זו הייתה אבן הבניין החסרה. "לא נדרשת הוכחה נוספת שענן המחשוב הפך למיינסטרים", הם כותבים. על-פי הערכותיהם סך הוצאות המחשוב הארגוניות יהיה בשנה הקרובה 2.4 טריליון דולר. אם מיישמים את הגישה של הממשל האמריקני לכלל השוק, הרי ש-600 מיליארד דולר יופנו בזמן הקרוב לענן מתקציבי המחשוב הארגוניים.

2. במריל לינץ' לקחו את תחום ענן המחשוב ברצינות ופרסמו מספר דוחות בנושא. האחרון שבהם יצא במאי 2010, וכלל 250 עמודים שבהם פורק התחום למכלול אבני הבניין שלו. בבנק העריכו את סך השוק שאליו פונים כיום שירותי הענן ב-108 מיליארד דולר. רק 6 מיליארד דולר מתוך הסכום עונים על ההגדרה של שירותי האירוח לאפליקציות ומשאבי מחשוב למשתמשים (כגון מה שמספקות אמזון או Rackspace), ונקודת הכניסה לשוק של ספקיות שירותי המחשוב והתקשורת.

בשוק הישראלי אין בינתיים תזוזה גדולה מצד ספקיות השירותים הסטנדרטיות לכיוון זה. בשבועות האחרונים שירותי הענן של חברת טריפל סי, שיצאו לדרך בהשקעה של 240 מיליון שקל, זוכים לשטח פרסום רחב. בטריפל סי עושים ניסיון מעניין בפנייה לשוק הפרטי בישראל, שכולל מאמץ לחינוך השוק. אך סימן השאלה תלוי יותר במודל העסקי שייושם ופחות בצד הטכנולוגי. על הגדר יושבות חברות שירותי מחשוב ישראליות נוספות שבוחנות את הניסוי. אם אכן זה יצליח, הן ימהרו להיכנס.