האם תדחה בקשת החברה לישראל לתחנת כוח?

ברשות שוקלים לדחות את הבקשה בגלל קשיים של חברת החשמל לחבר את התחנה לרשת בזמן סביר

רשות החשמל שוקלת לדחות את בקשת החברה לישראל של האחים עופר להקים תחנת כוח נוספת במישור רותם בהשקעה כוללת של 2 מיליארד שקל. ברקע לדחייה קשיים בקבלת התחייבות של חברת החשמל לחבר את התחנה העתידית לרשת בתוך פרק זמן סביר.

ל"גלובס" נודע כי ברשות בחנו בשבועות האחרונים את ביטולם של רישיונות נוספים להקמת תחנות כוח קונוונציונליות, תחנות קוגנרציה ותחנות באגירה שאובה. בין היתר, נשקל ביטול רישיונות לתחנות קוגנרציה שמבקשת חברת דלק תשתיות להקים בנילית ובאלון תבור, ורישיון להקמת תחנה באגירה שאובה שמבקשת להקים חברת תה"ל בכוכב הירדן.

OPC בשליטת החברה לישראל (80%) ודלקיה, זרוע האנרגיה של קבוצת ויאוליה (20%) מקימה בימים אלה תחנת כוח בהספק של 440 מגוואט במישור רותם, במסגרת מכרז ממשלתי שבו זכתה. לפני כחודשיים הגישה החברה לישראל בקשה להקמת תחנה בעלת הספק דומה על מתחם של כ-70 דונם שנרכש מול אתר ההקמה של התחנה של OPC.

"הרישיון פוקע אוטומטית"

הבקשה הוגשה יום לפני פקיעת תוקפן של התקנות להקמת תחנות כוח פרטיות המסדירות את נושא מכירת החשמל לחברת החשמל.

גורמים המכירים את הפרויקט אמרו ל"גלובס" כי החברה לישראל נחפזה בהגשת הבקשה. בעבר פורסם כי לא ברור האם התחנה תידרש להקים קו מתח עליון, נוסף על זה שיחבר את התחנה הראשונה.

מרשות החשמל נמסר בתגובה כי "הרשות מבצעת הרשות מעקב אחר עמידה באבני הדרך שנקבעו ברישיונם של בעלי הרישיונות המותנים. בנוסף, ברישיון ובתקנות החוק נקבע כי בעל רישיון אשר צופה כי לא יוכל לעמוד באבני הדרך שנקבעו לו רשאי לפנות לאגף הרישוי ברשות החשמל 60 יום לפני פקיעת אבן הדרך, בבקשה להארכת מועדי אבני הדרך שברישיונו. בעל רישיון שלא עמד באחת מאבני הדרך, רישיונו פוקע אוטומטית. למרות האמור לעיל, הורה יו"ר הרשות להימנע, ככל הניתן מלבצע אקט של נטילת רישיון. רשות החשמל מתריעה כבשגרה בפני בעלי רישיונות מותנים על עמידתם או אי עמידתם באבני הדרך".