"גלובס" מציג: כל הדרכים לצרוך מוזיקה דיגיטלית חוקית

אחרי שנים של היעדר אלטרנטיבה ראויה להורדת מוזיקה באופן חוקי ובמחירים סבירים, פתחו לפני שבוע פלאפון וסלקום את שירותי המוזיקה שלהן לכלל הלקוחות תמורת 20 שקל בחודש

לא לחינם החליטו סלקום ופלאפון לפשט את מכירת המוזיקה, ולהפוך אותה לאפשרית עבור כלל הלקוחות במחיר של 20 שקל בחודש. שוק צריכת המוזיקה בישראל בעייתי מאוד, כי עד היום לא יכלו ישראלים שרצו להוריד שירים באופן חוקי, לעשות זאת בצורה נוחה ולא יקרה.

בניגוד לעולם, בארץ אין מגוון גדול של שירותי מוזיקה אינטרנטיים כמו בחו"ל, ורכישת השירים מסתכמת בקניית דיסק בחנות או בהורדה של שירים בודדים או אלבומים שבמבצע דרך חנויות המוזיקה של מפעילות הסלולר.

המודלים של רכישת המוזיקה הקיימים באינטרנט מתחלקים לשניים: רכישה של שיר בודד או רכישת מנוי חודשי.

המודל הראשון הוא המוכר יותר, בזכות חנות המוזיקה המפורסמת ביותר בעולם - iTunes של אפל, שאינה פעילה בישראל. המודל בחנות הזו עובד בצורה פשוטה: הלקוח רוכש שיר בעלות של 4.50 שקל (1.30 דולר), כאשר הוא יכול לבחור רק את השירים האוהבים עליו או לרכוש אלבום שלם במחירים שנעים באזור של 35 ועד 52 שקל ומעלה (10-15 דולר ומעלה).

אולם, כאמור, החנות אינה פעילה בישראל. מדוע? מ-iDigital, נציגת אפל בישראל, נמסר כי "ההחלטה על פתיחתה של חנות iTunes מתקבלת על-ידי אפל לפי מדיניות גלובלית. הסיבה העיקרית שהחנות לא נפתחה עד עכשיו היא זכויות יוצרים של התוכן".

בדומה ל-iTunes, גם בישראל קיימות חלופות שעובדות באותה שיטה, רק עם מבחר שירים קטן יותר. מפעילות הסלולר, סלקום, אורנג' ופלאפון מציעות כבר מספר שנים אפשרות לרכוש שיר בודד בעלות של 5 שקל בסלקום ו-6 שקל בפלאפון.

בחברת אורנג' מאפשרים לרכוש שיר בודד בעלות של 4 שקל, אבל יש להם גם חבילה חודשית של 50 שירים בעלות של 30 שקל. מה שאומר שעלות שיר עומדת על כ-60 אגורות.

חנות מוזיקה שדווקא לא שייכת למפעילות הסלולר היא Songs.co.il, השייכת ל-NMC יונייטד. בחנות הזו אפשר למצוא מגוון אלבומים בעלות שעומדת בדרך-כלל על 35 שקל לאלבום שלם או 4 שקל לשיר בודד. השירים נרכשים כאן כקובץ MP3. החנות מציעה גם כרטיס רכישה בשם MySongs המאפשר לרכוש 100 שירים ב-250 שקל, כאשר ניתן להוריד שיר אחד בכל יום במשך 3 חודשים. אפשר לרכוש 10 שירים ב-35 שקל או 50 שירים ב-130.

המודל של רכישת שיר בודד בעלות של שקלים בודדים לא הצליח אף פעם בארץ. הסיבה היא שכאשר מציעים ללקוח לרכוש כמה עשרות שירים במחיר מוזל, עדיין יש צורך להחליט בכל פעם מחדש איזה שיר רוצים לקנות, והרכישה בסופו של דבר מסתכמת בעיקר בשירים מוכרים. גם המבחר של השירים אצל מפעילות הסלולר לא תמיד עונה על הטעם של כל הלקוחות.

שירותי מוזיקה בינלאומיים

בעולם הבינו כבר מזמן שהצרכנים רוצים לצרוך מוזיקה ללא הגבלה, בכל מקום, ומבלי שיגידו להם איזה שיר הם כן יכולים להוריד ואיזה לא.

Spotify: לא מורידים את הקובץ

* איך זה עובד? המשתמש בשירות ספוטיפיי (spotify.com) בונה רשימת השמעה של שירים להם הוא רוצה להאזין ממאגר התוכן של השירות. האפליקציה של הטלפון מאפשרת להאזין לשירים במתכונת של סטרימינג (שמיעה ללא הורדה של הקובץ), בה התוכן לא נשמר על זיכרון הטלפון או באמצעות שמירה של חלק מהשירים לזיכרון המקומי של הסלולרי.

* מודל ועלות: השירות פועל במחשב ללא עלות ובסלולר בתשלום נוסף של 50 שקל (10 אירו) לחודש.

* איפה פעיל? במספר מדינות באירופה.

Cloud Drive ו-Cloud Player של אמזון

מלבד השירותים האלה שקיימים כבר זמן רב בעולם, חברת אמזוןנכנסה לפני תקופה קצרה גם היא לעולם המוזיקה. שירות Cloud Drive מאפשר לאחסן מוזיקה וקבצים נוספים על גבי השרתים שלה בענן, ושירות Cloud Player מאפשר להאזין בסטרימינג מכל מקום לאוסף השירים האישי של המשתמש על גבי טלפון מבוסס אנדרואיד או בדפדפן האינטרנט במחשב.

* איפה פעיל? השירות הזה של אמזון זמין גם בישראל וכולל נפח אחסון של 5 ג'יגה ללא תשלום.

פנדורה: כמו להאזין לרדיו

פנדורה (pandora.co.il) הוא אחד משירותי המוזיקה המוכרים ביותר בעולם, הזמין בסלולר. הוא מציע תחנת רדיו אינטרנטית הבנויה לפי טעמו המוזיקלי של המשתמש, כאשר המשתמש מזין את שם האומן אותו הוא אוהב - ופנדורה מתאימה לו את השירים לאחר מכן.

* מודל ועלות: ברמת הבסיס, השירות פועל חינם עבור 40 שעות האזנה למוזיקה במשך החודש, כמו רדיו רגיל עם פרסומות. לקוח שמסיים את מגבלת השעות יכול לשלם דולר בודד לפתיחה של הרדיו לשאר הימים הנותרים בחודש.

* איפה פעיל? רק בארה"ב.

סלקום ווליום ופלאפון מיוזיקס: פתרון מצוין

הישראלים ממשיכים לקנות דיסקים בחנויות, למרות היכולת להוריד שירים באופן פיראטי ולקנות שירים בחנויות האינטרנטיות.

מסקר שביצע עבור "גלובס" מכון המחקר "רותם TRI" עולה כי שני שלישים מהישראלים עדיין קונים דיסקים ומאזינים לשירים ברדיו. במקום השני שיטת האזנה הכי פופולרית לצריכת מוזיקה היא גישה לאתר הווידיאו YouTube, אליו נכנסים 23% מכלל האנשים שהשתתפו בסקר.

15.5% מהצרכנים מורידים שירים בצורה פיראטית, או לפחות מוכנים להודות בכך. למרבה הפלא, 6% מהאנשים מצליחים להאזין לשירים דרך חנות המוזיקה של אפל - iTunes, למרות שזו סגורה לישראלים, וצריך למצוא דרכים עקיפות בכדי לרכוש ממנה תוכן.

רק 3.7% מהנשאלים בסקר אמרו שהם מורידים שירים דרך אתרי מפעילות הסלולר בישראל.

זו אולי הסיבה שבסמיכות זמנים כנראה לא מקרית, הודיעו בשבוע שעבר גם סלקום וגם פלאפון על שינוי במדיניות של שירותי המוזיקה שלהן.

למעשה, חברת פלאפון השיקה כבר לפני כשנתיים את שירות Musix, המציע לצרכנים לצרוך כמה מוזיקה שהם רוצים בטלפון ובאתר אינטרנט ייעודי בעלות חודשית, אך רק עתה פתחה אותו לכלל המשתמשים. לפני כשבוע השיקה גם סלקום שירות דומה בשם "ווליום", הפועל באותן פלטפורמות.

שתי החברות מציעות היום שירותי מוזיקה להאזנה ללא הגבלה לשירים בטלפון ובמחשב, במודל של דמי מנוי של 20 שקל, לכלל הלקוחות ולא רק למנויים שלהן.

"גלובס" בדק האם יש הבדלים מהותיים בין שני השירותים והאם הם מציעים מספיק שירים.

השורה התחתונה: ל-Musix של פלאפון יש מבחר גדול יותר של שירים, בעוד שסלקום מציעה צורה נוחה יותר לגילוי מוזיקה חדשה.

שני השירותים נותנים פתרון מצוין למי שאוהב לצרוך את המוזיקה שלו מהטלפון או מהמחשב, ומאפשרים לוותר כמעט ללא שום התפשרות על שיטת האזנה הישנה של העברת קבצי MP3 לסלולר.

בשבועות הקרובים צפויה להתחיל למפעילות הסלולר תחרות חדשה, כאשר מיזם המוזיקה של אתר וואלה וחברת המוזיקה NMC יונייטד יציע חנות להורדת שירים ומנוי חודשי במודל של האזנה בסטרימינג. המיזם יאפשר האזנה למוזיקה במחשב ובטלפונים סלולריים.

אינפו: מה מציעים שירותי המוזיקה של פלאפון ושל סלקום
 אינפו: מה מציעים שירותי המוזיקה של פלאפון ושל סלקום

שירותי המוזיקה
 שירותי המוזיקה

שירים
 שירים