ברגע האחרון: הוקפאה הסדרת תחום ייצור החשמל מביו-גז

בעקבות הקפאת המכסות בתחום הסולארי, הוחלט לא לאשר המכסה שיועדה ליצרני ביו-גז מפסולת ■ האוצר הגיש ערר הדורש דיון במליאת הממשלה בנושא; עד אז לא תתקבל החלטה

נציג האוצר ברשות החשמל מנע אתמול (ג') את אישור הסדרת תחום ייצור החשמל מביו-גז. מליאת הרשות הייתה אמורה לאשר הקצאת מכסה של 160 מגוואט למתקנים להפקת ביוגז מפסולת חקלאית ועירונית.

לפי עקרונות השימוע שפורסמו באוקטובר האחרון, התכוונה המדינה לשלם ליזמים שייצרו את החשמל מהפסולת תעריף נמוך יחסית של 60 אגורות לקוט"ש חשמל, לעומת 1.55 שקל לקוט"ש שהובטחו ליצרני חשמל ממערכות סולאריות קטנות.

ואולם נציג האוצר במליאה, רכז האנרגיה באגף תקציבים, אודי אדירי, אמר כי החלטת הממשלה מ-2009 מחייבת לערוך דיון במליאת הממשלה לפני קבלת החלטה על הקצאת מכסות חדשות. בעקבות כך הוחלט שלא לאשר בינתיים את ההסדרה.

יצוין כי ביוזמת אדירי, ובשל אותו נימוק, הוקפאה לאחרונה מכסה של 500 מגוואט, שאושרה כבר ברשות למתקנים סולאריים גדולים ונערך דיון בוועדת השרים לאנרגיות מתחדשות בשאלת המשך מדיניות הממשלה בתחום. הוועדה אישרה את הצעת המחליטים של שר התשתיות, עוזי לנדאו, אך האוצר ערער על ההחלטה והדיון המכריע ייערך בממשלה בשבועות הקרובים.

ל"גלובס" נודע כי הצעת פשרה שגובשה במהלך הישיבה בין נציגי האוצר למשרד התשתיות נדחתה ברגע האחרון, משום שלא כללה פתרון לדרישותיהן של חברות המתקינות מערכות סולאריות על גגות לקבל מכסת התקנות נוספת על זו שכבר אושרה. במשרד התשתיות הסבירו כי יש צורך בהקצאת מכסה של כ-100 מגוואט ליצרני המערכות הסולאריות הקטנות כפתרון ביניים שימנע את חיסול הענף.

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "מליאת הרשות ביקשה השלמות נוספות בנושא ההסדרה".