קרן יורקוויל תעמיד לקמן 5 מיליון דולר בקו אשראי

קמן ממשיכה בניסיונות לחזק את ההון העצמי שלה ■ אלרואי בוחן הזרמה של 30 מיליון שקל לחברה

לאחר שבשבוע האחרון צנחו אגרות החוב של קמן מסדרה ג' בעשרות אחוזים על רקע ההפסד הכבד שרשמה החברה בשנת 2010, דיווחה החברה ביממה האחרונה על שני אירועים: הראשון, הוא החלטת החברה לאשר רכישה חוזרת של אג"ח בהיקף של 5 מיליון שקל, והשני, שדווח הבוקר, הוא משא-ומתן עם קרן השקעות בינלאומית זרה, אשר תשקיע בחברה כנגד הנפקת מניות.

ל-"גלובס" נודע כי קרן ההשקעות הזרה עימה נמצאת קמן במשא ומתן, היא קרן יורקוויל, אשר רק לאחרונה חתמה על הסכם השקעה עם חברת אלביט הדמיה, בהיקף כולל של כ-50 מיליון דולר. קמן לא דיווחה על היקף הסכם, אולם לפי ההערכות, הסכם המסגרת יהיה על סך כולל של כ-5 מיליון דולר, כאשר קמן תוכל לפי בחירתה להחליט בכל פעם כמה כסף למשוך מיורקוויל.

עבור קמן מדובר במאמץ נוסף שעושה החברה לחיזוק הונה העצמי, לאחר שבעל השליטה בחברה, רוני אלרואי, הודיע עוד לפני פרסום הדוחות הכספיים, כי הוא בוחן הזרמה של כ-30 מיליון שקל לחברה תמורת הנפקת מניות, המותנית באשראי שהוא יקבל.

קמן דיווחה ביום חמישי שעבר על הפסד ענק של 144.3 מיליון שקל, הנובע בעיקר מהפחתות חשבונאיות בשווים של החברות המוחזקות על-ידה. ההפסד העצום בשנה זו העביר את החברה לגירעון בהון העצמי בגובה של 28 מיליון שקל, כשלראשונה מזכירים רואי החשבון של החברה את האפשרות שיהיה ספק שהחברה תוכל להמשיך ולהתקיים כ"עסק חי", במידה ובעלי האג"ח, הבנקים ואחרים יממשו את זכותם לדרוש פירעון מיידי של החוב, בשל אי עמידת החברה באמות המידה הפיננסיות שנקבעו.

צניחת האג"ח

מאז פרסום הדוח, צנחו כאמור אגרות החוב מסדרה ג' אותן הנפיקה קמן בקיץ האחרון בכ-25% והגיעו לתשואה של כ-20%, מה שהוביל את קמן להודיע אתמול בערב, כי דירקטוריון החברה אישר להנהלה לבצע רכישה עצמית של אג"ח מסדרה זו, בהיקף כולל של עד 5 מיליון שקל.

יורקוויל מבצעת כאמור את השקעותיה במודל ייחודי המכונה SEDA (רש"ת: Standby Equity Distribution Agreement). לפי עקרונות השיטה, חותמת הקרן על הסכם עם חברה ציבורית, שכולל בתוכו סכום מסגרת אותו תוכל החברה לגייס מיורקוויל בתמורה להקצאת מניות לקרן, כאשר בין הצדדים נקבע סכום מקסימלי לכל משיכה.

יורקוויל מתחייבת באופן חד צדדי להזרים כסף לחברה, תמורת קבלת מניות בהנחה שנקבעת בין הצדדים על מחיר בשוק באותה עת, כאשר בידי החברה שיקול הדעת המלא בהחלטה מתי למשוך את הכספים מיורקוויל. כך, ישנן חברות שכלל לא מנצלות את האשראי במסגרת ההסכם עם יורקוויל.

לאחר שהחברה "דורשת" לבצע השקעה בהתאם להסכם המסגרת ביניהן ובהתאם למחיר המניה בשוק, יורקוויל מוכרת בחסר את מניות אותה אותה חברה על מנת לגדר חלק מהסיכון עד לקבלת מניותיה.

עם קבלת המניות, "סוגרת" למעשה החברה את הפוזיציה, כאשר לעתים היא משאירה חלק מהמניות אצלה בהתאם לשיקול דעתה. מלבד הרווח שנוצר לקרן מהזרמת הכסף וקבלת המניות, מקבלת יורקוויל עמלות בהיקף של מאות אלפי דולרים תמורת פתיחת קו האשראי.