משהו לרוץ איתו: האפליקציות שהפכו הספורט ליותר מהנה

ריצה בפארק כבר לא צריכה להיות משימה מעיקה ומייגעת ■ עם מדידת כמות הקלוריות שנשרפו, שיתוף מסלול הריצה בפייסבוק והשוואת זמנים עם חברים, כבר לא צריך להזיע לחינם

עונת המרתונים שהחלה בשבועות האחרונים מדגישה עד כמה ענף הריצה הפך לפופולרי במיוחד בישראל. יותר ויותר אנשים יוצאים מביתם לטובת ריצה קלה או ארוכה ומתישה ברחוב או בפארק ליד הבית, ומכניסים קצת בריאות וספורט בסדר היום העמוס לעייפה. חלקם יוצאים לרוץ בבגדים קלים, בעוד אחרים משקיעים בלבוש ספורטיבי מתאים. בד בבד, התפתחות הטכנולוגיה, ובעיקר תחום הסמארטפונים והאפליקציות הסלולריות, הפכו אותם לחלק כמעט טבעי מהפעילות הספורטיבית הזו. אמנם רבים משתמשים בטלפונים כנגני מוזיקה בעת הריצה, אך ניתן להפיק מהם גם הרבה יותר.

בדומה לקניבליזציה של המצלמות הדיגיטליות או מכשירי הניווט, הסמארטפונים הולכים והופכים למחליפים הרשמיים של שעוני הדופק, המשמשים למדידת הדופק, הקלוריות ובמקרים מסוימים גם למרחק אותו עובר המתאמן, כשהוא רץ בפארק. במקום ממשק מסורבל או שעוני דופק יקרים, הסמארטפונים מציעים אפליקציות ידידותיות ופשוטות שעושות את העבודה עבור הספורטאי החובב.

חברתי זה מדרבן

כך, יצרניות של שעוני דופק, כמו פולאר או גארמין, הבינו שבמקום להילחם באפליקציות הסלולריות, הן הצטרפו לחגיגה ומשיקות רצועות דופק שמתחברות לטלפונים החכמים. זאת, לצד שמירה עיקשת על המוצר העיקרי שלהן, שעוני הדופק, שכפי שטען בראיון ל"גלובס" סגן נשיא למכירות בחברת גארמין, דן ברטל, השוק העיקרי שלו הוא אנשים שרצים במרתונים ופחות כאלה שרצים בתור תחביב.

היתרון העיקרי של האפליקציות הסלולריות בא לפתור את אחת הבעיות הגדולות בענף הריצה הלא מקצועי - המוטיבציה. מי שלא מחשיב את עצמו כמכור, מתקשה לעיתים להביא את עצמו לנעול נעלי ספורט ולצאת מהבית לריצה קלה. לכן, מפתחי האפליקציות הבינו שמעבר לשילוב נתונים גופניים ופיצ'רים ספורטיביים, הנחת היסוד ביישומים שלהם היא החדרת המוטיבציה.

לשם כך, האפליקציות מאפשרות לשתף את תוצאות הריצה או המסלול בפייסבוק, כך שניתן להשוות בין חברים אילו מרחקים כל אחד רץ או מה היה הזמן הטוב ביותר. מי שעד היום היה צריך דחיפה קטנה כדי להזיע, מקבל אותה מחבריו לפייסבוק. אז כדי להיכנס לכושר, "גלובס" מציג כמה מהאפליקציות הפופולריות ביותר בסמארטפונים:

נייקי

נייקי ואפל משלבות פעולה כבר מספר שנים עם אביזר הנייקי פלוס, הכולל שבב הממוקם בנעלי הריצה של ענקית הספורט. השבב מתקשר באופן אלחוטי עם האייפוד ומאפשר קבלת חיווי קולי על המרחק והמהירות בזמן הריצה. אפליקציית נייקי GPS, מייתרת את רכישת השבב ומאפשרת קבלת מידע על המרחק, הזמן והקלוריות שנשרפו בזמן הריצה. חברים בקהילה של נייקי יכולים לשתף את מסלולי הריצה שלהם ואחרים יכולים להגיב. בנוסף, ניתן לשתף מידע על הריצות ישירות מהאפליקציה לפייסבוק ולטוויטר.

* האפליקציה זמינה למכשירי אייפון בעלות של 2 דולר.

הייטק סלולר
 הייטק סלולר

Endomondo

אחת האפליקציות המוכרות ביותר לחובבי הריצה היא Endomondo. האפליקציה מציעה למדוד ולקבל דיווח קולי של המרחק, הזמן והמהירות בזמן ריצה, רכיבה על אופניים ואפילו סנובורד. התוכנה גם תומכת במדידת דופק וחיווי של שריפת קלוריות באמצעות חיבור לרצועות דופק הפועלת בטכנולוגיית בלוטות'.

בתחום החברתי מאפשרת האפליקציה לציין בזמן אמת בפייסבוק כשהמשתמש במהלך ריצה ואף לספק לו פידבק. כמו כן, יש אפשרות להוריד מסלולים מהרשת ולהתחרות על התוצאה של אדם אחר שכבר רץ באותו מסלול.

פיצ'ר נוסף מתקשר למוזיקה שהמשתמש שומע במהלך הריצה. האפליקציה יודעת לנתח אילו שירים המשתמש שמע בעת הריצה ובאיזה מהם הוא רץ הכי מהר. ל-Endomondo יש גם אפליקציית פרו בעלות של 15 שקל, שמגיעה עם פיצ'רים מקצועיים יותר לשיפור תוצאות הריצה וכן מדריכים קוליים שעוזרים במהלך האימון.

* האפליקציה זמינה בחינם למכשירי אנדרואיד, אייפון, בלקברי ונוקיה.

הייטק סלולר
 הייטק סלולר

גו אקטיב

בשונה מהאפליקציות האחרות המיועדות לריצה מחוץ לבית, רשת מכוני הכושר Go Active מציעה אפליקציה כדי לקדם את המותג שלה ומייעדת אותה למכשירי ריצה. כך, במקום להשתמש בחיישן ה-GPS בטלפון כדי לחשב מרחק ריצה, היא משתמשת בחיישן התנועה של האייפון כדי לחשב את המרחק שעשה המשתמש על מכשיר הריצה שלו. עם זאת, ניתן להשתמש באפליקציה גם מחוץ למכון הכושר.

מלבד קטגוריית הריצה, התוכנה מאפשרת לקבל גם מידע על אימונים המתבצעים באמצעות מכשירי כושר באמצעות סרטוני וידאו קצרים, המראים כיצד לבצע את התרגיל וגם להציע מכשיר חלופי, למקרה שהמכשיר הספציפי תפוס. המטרה היא להחליף את דף האימון הפיזי שמספק המאמן במכון הכושר. פיצ'ר זה פועל רק ברשת מכוני הכושר של גו אקטיב.

* האפליקציה זמינה בחינם למכשירי אייפון.

RunKeeper

אפליקציה נוספת למדידת זמן הריצה, המרחק, הדופק והקלוריות היא RunKeeper. מלבד חיווי של המסלול על-גבי מפה, האפליקציה כוללת גם שירות בשם Live, שפועל דרך אתר האינטרנט של החברה ומאפשר לראות בזמן אמת חיווי על מיקומו של החבר על-גבי המפה ואפילו תמונות שהוא מעלה בזמן הריצה שלו. כמו כן, לחברה יש שירות לחיפוש תחרויות שמתקיימות באזור הגיאוגרפי של המתאמן או לחלופין, אפשרות ליזום תחרויות.

* האפליקציה זמינה בחינם למכשירי אנדרואיד ואייפון.

הייטק סלולר
 הייטק סלולר

Sports Tracker

כמות האפליקציות הקיימת בחנות האפליקציות של נוקיה, OVI, לא מרשימה כמו באייפון או באנדרואיד, אבל בתחום הספורט היא לעיתים מפתיעה. כזו היא אפליקציית Sports Tracker, שגם היא מאפשרת למדוד נתונים בזמן ריצה או רכיבה על אופניים.

האפליקציה משתמשת בחיישן ה-GPS של הטלפון למדידת המרחק והמהירות של המתאמן ומאפשרת שימוש ברצועת דופק לקבלת חיווי בזמן אמת. בנוסף, האפליקציה מספקת תצוגה של המסלול על-גבי מפה.

* האפליקציה זמינה בחינם למכשירי נוקיה ובקרוב גם לאנדרואיד ולאייפון.

הייטק סלולר
 הייטק סלולר