נתניהו יטען: הטיסות היו בהתאם למעמדי כראש ממשלה לשעבר

זו התזה הנרקמת עבור נתניהו ואשר תעמוד במרכז טיעוניו בהליכים המשפטיים נגדו, ככל שאלה יתקיימו, בפרשת ביביטורס ■ "ראש מדינה לשעבר" הוא סטטוס שיש לו עיגון משפטי בישראל

סטטוס של "ראש מדינה לשעבר" הוא סטטוס משפטי פורמלי המקובל במדינות רבות, ויש לו עיגון משפטי גם בישראל - ולפיכך היה זכאי בנימין נתניהו, גם בשנים שבהן כיהן כשר בממשלה, לפני בחירתו המחודשת לראשות הממשלה, לסטנדרט טיסות ואירוח כיאה לראש ממשלה לשעבר.

ל"גלובס" נודע כי זו התזה המשפטית הנרקמת בעבור נתניהו ואשר תעמוד במרכז טיעוניו בהליכים המשפטיים, ככל שאלה יתקיימו, בפרשת "ביביטורס".

ביום חמישי האחרון הודיעו באי-כוחו של נתניהו, עורכי הדין דוד שמרון ומיכאל ראבילו, כי בכוונתם להגיש תביעת לשון הרע נגד העיתונאי רביב דרוקר וערוץ 10, בעקבות שידור שני חלקי התחקיר בנוגע לנסיעותיו של נתניהו, בהפרש של שבועיים זה מזה.

התחקיר עוסק בעשרות נסיעות של נתניהו לחו"ל, לעתים עם אשתו ובני משפחתו, ב-10 השנים שבין סיום כהונתו הראשונה כראש הממשלה ב-1999 ועד בחירתו בשנית.

למרות הכוונה הראשונית להגיש את התביעה היום (א'), בסופו של דבר היא תוגש לבית המשפט בהמשך השבוע.

לאחר סיום כהונתו כראש הממשלה, ביולי 1999, פרש נתניהו מכהונה ציבורית, והיה אזרח פרטי עד נובמבר 2002. אז חזר לזירה הפוליטית כשר חוץ ואחר-כך כשר האוצר. מ-2003 הוא שב לכהן גם כחבר כנסת.

למרות הכללים החלים על שרים, האוסרים עליהם להימצא בניגוד עניינים ולקבל טובות הנאה מגורמים פרטיים, נתניהו - כך פורסם - המשיך לדרוש ולקבל סטנדרט גבוה בנסיעותיו, הכולל מחלקה ראשונה, בתי-מלון מפוארים, מסעדות פאר ועוד.

עוד נמצא בתחקיר כי באשר לאחת מנסיעותיו, בספטמבר 2006 לארה"ב, שילמו לכאורה שני גופים שונים לאותו ספק: חשבונית אחת על הטיסה בסך 8,237 דולר נשלחה למרכז הרפואי אשדוד, שנתניהו הופיע באירוע שלו לקידום הקמת בית-חולים באשדוד; וכן חשבונית נוספת, באותם תאריכים ועל אותו סכום, מטעם ארגון HERITAGE. על נסיעה זו שילמה גם חברת ההיי-טק PROSEED סכום של 18,975 דולר.

לשכת נתניהו מסרה בעקבות הפרסום כי "עלות הנסיעה כולה עמדה על 32 אלף דולר, והיא התחלקה בין הנוסעים השונים".

לא חייב אישור

גורמים משפטיים בסביבת נתניהו טוענים כי בניגוד לפרסום, לא היה כל מימון כפול לנסיעותיו של נתניהו לחו"ל, והחשדות בעניין זה - הממקמים את הפרשה במסלול פלילי - הם בבחינת לשון הרע.

ואולם לדבריהם, גם החלקים הלא פליליים של התחקיר נגועים במסקנות שגויות ביחס לראש הממשלה. לפי תזה זו, סטנדרט הטיסות והאירוח שלהם זכה נתניהו נובע ממעמדו כראש מדינה לשעבר, אף שנסיעות אלה היו בתקופה שבה כיהן כחבר כנסת וכשר בממשלה.

את פעולתם של שרי הממשלה מסדירים כללי ועדת אשר, שתפקידם למנוע מהשרים להימצא בניגוד עניינים. חוק שירות הציבור (מתנות) אוסר על עובדי ציבור, וכן על נבחרי ציבור, לקבל מתנות וטובות הנאה במסגרת תפקידם. חברי הכנסת כפופים גם לוועדת האתיקה של הכנסת.

אלא שלדברי הגורמים המשפטיים, למרות כללים אלה - נתניהו היה כפוף באותה עת למערכת אחרת של כללים, השמורה לראשי ממשלה לשעבר, וכללים אלה גוברים על הסטטוס של שר מכהן בממשלה.

את העיגון המשפטי לסטטוס של ראש ממשלה לשעבר מוצאים יועציו המשפטיים של נתניהו בהחלטת ועדת הכספים, הקובעת את תנאי הגמלאות וההטבות שלהם זכאים ראשי ממשלה לשעבר.

במשך שנים רבות ניתנו ההטבות הללו לראשי ממשלה לשעבר למשך שארית חייהם, אלא שבתחילת 2006 תוקנה ההחלטה כך שהיא תחול רק למשך 5 שנים מתום הכהונה. באותו שלב חלפו כבר יותר מ-6 שנים מאז סיים נתניהו את כהונתו כראש הממשלה.

לדברי גורמים בסביבת נתניהו, נמסר לו סמוך לאותו מועד כי ההטבות שלהן הוא זכאי מתוקף כך ימשיכו להתקיים עד 31 בדצמבר אותה שנה. בוועדת הכספים, אגב, לא זוכרים הנחיה כזו.

בסוף דצמבר 2006 היה צריך אפוא נתניהו להחזיר למדינה את הלשכה במימונה, ששכנה בבית אירופה בתל-אביב, את רכב השרד ועוד. אלא שנתניהו, במקביל, המשיך לפנות כמקובל לוועדת האתיקה של הכנסת, כדי לבקש אישורים לנסיעות שונות שנעשו על חשבון הגופים המזמינים, בין אם חברות, ארגונים ציבוריים או אישים פרטיים.

בינואר 2007 הודיע לו יו"ר ועדת האתיקה, ח"כ חיים (ג'ומס) אורון, כי עד לאותו שלב אישרה הוועדה את נסיעותיה של רעייתו, שרה נתניהו, ומעתה לא תאשר זאת יותר עד שיתקיים דיון עקרוני בעניין.

אלא שבתקופה הקודמת, בין 2005 ל-2007, ניתנו לנתניהו שני אישורים לגבי שרה. הנימוק לכך הוא הפואנטה שעליה מתבססת התזה המשפטית של נתניהו: ועדת האתיקה מנמקת את ההיתר בסטנדרט המקובל לראשי ממשלה (וראשי ממשלה לשעבר), הנובע מהחלטת ועדת הכספים.

הגורמים המשפטיים בסביבת נתניהו מוסיפים וטוענים כי כראש ממשלה לשעבר, לא היה חייב נתניהו כלל לבקש אישור מוועדת האתיקה של הכנסת לצורך הנסיעות. למה ביקש והאם היה חופשי להתעלם מהחלטות הוועדה אילו נענה בסירוב? שאלות טובות.

כבוד בעולם

הרגל השנייה של הטיעון נטועה בנוהג בעולם הגדול ביחס למעמדם של ראשי מדינה, כולל "לשעברים". כשנתניהו, בתקופת היותו שר בממשלה, נסע לארה"ב, הוא התקבל בפנטגון בארה"ב במשמר נשיאותי ובמטחי כבוד - נוהג השמור לראשי מדינה בלבד. זה הסטטוס הדיפלומטי, והוא מקרין על כללי המותר והאסור הפורמליים, לפי גישת נתניהו.

התחקיר בערוץ 10, ייטען בתביעת לשון הרע, מהווה ניסיון לייצג מצג-שווא במטרה להוביל לפתיחת חקירה משטרתית נגד נתניהו, שתכליתה אחת: הפלת ראש ממשלה בישראל.