כיל מצאה מרבץ ענק של מינרלים במכרה בצפון אנגליה

מדובר במרבץ של מיליארד טון פוליהלייט, מינרל המשמש כדשן מיוחד ■ בריטניה תעניק 15 מיליון ליש"ט לעידוד הכרייה והעיבוד של המינרל ■ כלל פיננסים: "אין למינרל הזה שוק"

מרבץ של מעל מיליארד טון פוליהלייט, מינרל המשמש כדשן מיוחד, התגלה מתחת למכרה האשלג של כיל באזור בולבי בצפון-מזרח אנגליה. את המרבץ גילתה חברת CPL, חברת אשלג אנגלית המצויה בבעלות כיל דשנים, בהתבסס על מחקרים גיאולוגיים.

הפוליהלייט הינו מינרל ייחודי שיכול לשמש כדשן מיוחד. הוא מורכב מקלציום, מגנזיום ואשלגן גופרתיים, המהווים מרכיבים חיוניים להשבחת היבולים והתוצרת החקלאית.

על פי הערכת החברה, התשתיות והציוד הקיימים במכרה CPL, במקביל למיקומם של מרבצי הפוליהלייט מתחת לשכבת האשלג, יקלו על תהליך הכרייה ויאפשרו, כבר בשלב הראשון, להפיק מדי שנה מאות אלפי טון של המינרל בעלות נמוכה יחסית.

עוד הודיעה החברה כי היא בוחנת הקמה של מפעל לייצור דשנים מיוחדים וחומרים תעשייתיים מבוססים פוליהלייט בסמוך למכרה באזור עמק הטיס (TEES). ממשלת אנגליה הודיעה כי היא רואה בהקמת המפעל ובהגדלת כושר הייצור של המכרה התפתחות חשובה שתעודד את התעסוקה באזור, ובכוונתה לסייע ולתמוך בהקמת המפעל בסכום של 15 מיליון ליש"ט.

כלל פיננסים: "בשורה מעורבת; לפוליהלייט אין שוק"

מנכ"ל CPL, גראהם קלארק, מסר כי "מדובר במשאב ייחודי בכמות גדולה ומשמעותית, שישמש כדשן הנדרש כדי לספק מזון לאוכלוסיית העולם הגדלה והולכת. 30 שנות הניסיון שצברנו בפעילות המכרה, בשילוב עם העובדה כי מרבצי הפוליהלייט ממוקמים מתחת לאשלג במכרות הקיימים של CPL, יקלו על תהליך הכרייה ויהפכו אותו ליעיל וחסכוני יותר".

דני חן, מנכ"ל כיל דשנים, אמר כי "הכמות הגדולה של מרבצי הפוליהלייט במכרות שלנו באנגליה מצביעה על פוטנציאל להתפתחות אסטרטגית חשובה של כיל דשנים באירופה. הרחבת פעילויות הכרייה שלנו באנגליה מאפשרת לנו להמשיך ולהרחיב את פעילותנו בתחום הדשנים באזורים שונים בעולם, ובכך להפחית את התלות במכרה ספציפי או במתקן ייצור מסוים. אנו מודים לממשלת בריטניה על תמיכתה וגאים על שיתוף הפעולה איתה בפרויקט אסטרטגי זה. כיל דשנים תמשיך לבחון הגדלת השקעות בחברות הבנות בחו"ל הזוכות במקביל גם לעידוד הממשלות המקומיות".

האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים ברוקראז' מסביר בשיחה עם "גלובס" כי ההודעה של כיל מעורבת. מחד, העובדה כי מרבץ המינרל נמצא בשטח זיכיון קיים מפחית עד מאוד את העלויות כאשר החברה תרצה להפיקו. מאידך, מציין קרייזמן, בשונה מאשלג ומוצרים נוספים, למינרל הפוליהלייט אין פרמטרים ברורים של מחירים או שווקים. בנוסף, כבר כיום יש לכיל מתחרה עם מכרה פוליהלייט, שהיא בכלל לא טורחת לכרות.

בשורה התחתונה מציין קרייזמן כי הבשורה היא חיובית בסך הכל, עם פוטנציאל להכנסות מינימאליות כבר בטווח הזמן הקרוב, אולם על מנת לכרות את המינרל בסדרי גודל גדלים והולכים, יש צורך בהשקעה בחינוך השוק.

"זוהי התפתחות אסטרטגית חשובה מאוד לכיל ולחברה לישראל", אמר בתגובה יו"ר החברה לישראל, אמיר אלשטיין. "גילוי המרבץ החשוב הזה, במכרה אשלג פעיל וקיים של החברה באנגליה, שהפקתו אינה דורשת הקמת תשתיות בקנה מידה גדול, הוא בשורה של ממש המחזקת ומרחיבה בצורה משמעותית ביותר את מקורות המינרלים ברחבי העולם, עליהם מסתמכת כיל, בנוסף למקורות המצויים בים המלח בישראל".