בדיקת "גלובס": האם המבצעים לפסח באמת משתלמים?

הרבה כסף עולה החג לישראלים, ששולפים את הארנק ברשתות המזון, הפארם והחשמל כאילו אין מחר ■ האם קדחת הקניות כדאית עכשיו? ■ "גלובס" מציג: עשרת הדיברות של ההוצאות לחג

אם לשפוט לפי בהלת הקניות, נראה כי חג הפסח מוציא את הצרכנים מחירות לעבדות, ולא להפך.

המשווקים מנצלים את אווירת החג ומפתים את הקונים במבצעים והנחות על מוצרים רבים: בשמים, צעצועים, כלי בית ויינות.

"גלובס" ממפה את עשר המכות לכיס ומציע עשר דיברות משלו. לצרכנים מומלץ להיות ערניים ולא להיגרר להוצאות מיותרות, ובמילים אחרות - נסו לשאול את עצמכם אם אתם רוכשים את המבצע או את המוצר.

בשורה התחתונה, יש לא מעט ענפים שבהם המחירים היום אטרקטיביים, אך לא כולם כאלה.

1. קניית מזון: פיזור קניות ימקסם המבצעים

ככל שקרב מועד החג, עולה מדרגה ההבטחה של רשתות המזון ל"סל הזול ביותר". האמת קצת יותר מורכבת: יש הבדלים במחירים בתוך הרשתות בהתאם למלחמת המחירים במתחמי הקניות השונים.

* מבצע לדוגמה: שופרסל דיל: מוצרים ב-10 שקל (תירוש, יין כרמל מזרחי, גלידה), הנחות על דגים טריים, מגה: 1 1 על מוצרי ניקיון, מוצרים ב-10 שקל, במחסני כמעט חינם מבצעים על עוף טרי, ורמי לוי חוזר אל עוף בשקל. היום עלה אתר "דיל היום" עם שובר בשווי 80 שקל (במחיר של 40 שקל) למימוש ברשת מחסני כמעט חינם.

* טיפ:

הצטיידו ברשימת קניות, הקדימו לערוך את הקניות ופזרו את הקנייה בהתאם למבצעים המובילים בכל רשת. לא נוח, אבל משתלם.

2. בשמים: כדאי להשוות

בפסח ובראש השנה מוצעים מבצעי הבישום העמוקים ביותר בשנה, ואכן ניתן היום למצוא בשמים בפחות מחצי מחיר. 450 מיליון שקל נוציא לקראת החג על בישום - כך לפי נתוני חברת BDI COFACE. מדובר ברבע ממכירות מוצרי הקוסמטיקה בשנה. מוצרי הטיפוח נחלקים למוצרים נפוצים המוגדרים mass market, כמו אלה של רבלון, לוריאל וגרנייר, עם נתח כספי של 60% בשווי של 324 מיליון שקל, ומוצרים סלקטיביים (קליניק, גרלן, לנקום) עם נתח של 40% הנאמד ב-216 מיליון שקל.

* מבצעים: בסופר-פארם בשמים ב-100-250 שקל, 70% הנחה בניו-פארם על בשמים מסוימים, הנחות במשביר לצרכן ובימי רביעי באתר כל פרפיום מבצעים משתנים.

* טיפ:

רכישה מקוונת עשויה להיות משתלמת. הציצו באתר אפריל, באתר כל פרפיום (www.callperfume.co.il) וב-www.bsamim.co.il (משלוח חינם). השוואת מחירי בשמים אפשרית גם באתר זאפ, ופירוט של המבצעים בחנויות מתפרסם גם באתרים שלהן.

3. חומרי ניקוי: הפעם נתחשב בסביבה?

פסח וניקיון הולכים ביחד. בסנו מדגישים כי בתקופה זו היקף המכירות בקטגוריות מסוימות גדל פי שניים ויותר. אך למרות שהמודעות הסביבתית גדלה, מוצעים בין אביזרי הניקוי יותר ויותר מוצרים לשימוש חד-פעמי.

מצידו השני של המתרס מוצעים מוצרים ידידותיים לסביבה, בהם סדרת מוצרי סנו אקולוגי, מוצרים ידידותיים של ניקול, וכמובן, הסדרות המוצלחות של מותגים בינ"ל ותיקים כמו אקובר (הנמכרים גם ברשת מגה). המחירים גבוהים מעט ביחס למוצרי ניקוי רגילים, אבל המצפון נקי יותר, תרתי-משמע, והם לרוב גם מזיקים פחות לעור ולמערכת הנשימה. מידת הניקיון של המוצרים הללו היא מפתיעה ביותר.

* מבצעים: אקובר: נוזל לכלים ב-15 שקל (1 ליטר), תרסיס לניקוי חלונות ב-22 שקל.

* טיפ:

נסו לשנות את הרגלי הצריכה באמצעות הפחתת הכימיקלים והרעלים הנפלטים בשימוש בחומרי הניקוי הרגילים. תעשו טובה גם לעור הידיים.

4. מתנות לילדים: בארץ משלמים יותר

הלהיטים התורנים לרוב מגובים בסדרות טלוויזיה וכעת למשל "חמים" הילדים על סדרת נינג'גו מבית לגו. המחירים מגיעים למאות שקלים עבור מארז לגו עם כמה דמויות זעירות וכלי להרכבה. להיטים נוספים: דמויות בקוגן בגרסה אינטראקטיבית ודמויות הזובלס ודמויות המיקס פאפס.

* מבצעים: על הלהיטים התורנים כמעט ולא תמצאו הנחות. בטויס אר אס ברבי בלרינה ב-50 שקל, שולחן פעילות אינטראקטיבי ב-150 שקל. ברשתות הספרים: ספר שני במתנה בצומת ספרים, הנחה מדורגת בסטימצקי.

* טיפ:

מחירי הצעצועים הבינלאומיים בארץ גבוהים ביחס לצעצועים זהים הנמכרים בחו"ל. מחירי לגו ופליימוביל כפול ויותר. אם אתם יכולים להביא צעצועים אלה מארה"ב ואפילו מאירופה, תחסכו לא מעט. עם זאת, הימנעו מצעצועים זולים המתפרקים אחרי שימוש אחד או שניים. צעצועים רבים נמכרים גם באינטרנט, בפחות מאשר בחנויות, לדוגמה: www.toysoutlet.co.il. גם כאן אפשר למצוא קופונים.

5. מכשירי חשמל: מחירי כסאח

"אין ספק שזה זמן טוב לקנות מוצרי חשמל, יש מבצעים והיבואנים מעניקים מתנות - מתבנית נוספת בקניית תנור ועד הרחבת אחריות", אומר אבי דוניצה, הבעלים של חנויות גלי קור מקבוצת סוויץ'.

את הקונים הוא מחלק לשני סוגים - כאלה שתכננו מלכתחילה לקנות מקרר או תנור, וכאלה שבדיוק עכשיו - בעת ההכנות והניקיונות, נתקעו עם מכשיר לא תקין וזקוקים לעזרה ראשונה. ומה קונים בעיקר? תנור וכיריים. רוב המבצעים עד סוף אפריל.

המרגלים התעשייתיים, שהפכו למקור גאווה,"יוצאים מהמחבוא" גם ברשת בסט ביי, המצהירה כי תאסוף מחירים מהמתחרים.

* מבצעים: רשת החשמל הסיטונאי מציעה מבצע מוצר שלישי חינם. בבסט ביי מקרר שארפ (5103) ב-6,000 שקל; בקניית תנורי בוש, סימנס וקונסטרוקטה מסילות טלסקופיות ותבנית מתנה, בקניית קיצ'נאייד מכונת גלידה ב-190 שקל, תלושי שי בשווי 750 שקל ברכישת מקרר האייר ועוד.

* טיפ:

מדובר בזמן טוב להתחדש גם עם מסך טלוויזיה או מחשב. נסו להתמקח ולצאת עם עסקה טובה אף יותר (או מתנה).

6. תיירות: רב ההיצע על הביקוש

לפי גורמים בענף, עוד לא היה חג כזה שבו רב ההיצע על הביקוש במידה כזו: מחירי הטיסות לחו"ל ולאילת הגיעו למחירי שפל (במונחי פסח), ואם לא די בכך, חבילות של הרגע האחרון עדיין ממתינות לנוסעים הן ליעדים חמים בחו"ל בהם ברצלונה, מלטה ויוון והן לאילת ולמלונות בארץ.

ביחס לפסח אשתקד מדברים על ירידה של 10%-20% במחירי החבילות והטיסות לחו"ל, ובל נשכח כי גם שער הדולר שלפיו מחושבים המחירים כיום (3.4 שקל) נמוך ב-10% לעומת שער הדולר בפסח שעבר (3.75 שקל). הטיסות לאילת גם עברו מהפך עם כניסת אל-על והתעריפים המוזלים של ארקיע.

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל באופיר טורס, מציין כי דילים טובים, בעיקר ליעדים פחות מבוקשים, מוצעים לפני ואחרי ערב החג, כלומר ליוצאים מחר או אחרי ליל הסדר. בשל אזהרות משרד החוץ, דילים מיותמים נותרו גם ליוון ולקפריסין. טורקיה מחוץ לתמונה.

* מבצעים: איסתא - אמסטרדם ב-400 דולר. ארקיע: 4 לילות במלון ברודוס - 460 דולר לאדם. חופשה משפחתית (2 ילדים) במלון הנסיכה באילת ל-3 לילות, כולל טיסה ב-6,000 שקל.

* טיפ:

בשבועיים האחרונים המחירים לנופש בחו"ל ירדו בכ-25% - ויותר מכך חבילות הנופש בישראל. תופעה מעניינת אחרת היא תמריצים שמעניקים באופן חריג בימי החג (ילדים חינם, 500 שקל שוברים לקניות באילת למזמינים חופשה במלונות פתאל). חפשו דילים, כנראה שתמצאו משהו שווה. אפשר ורצוי כמובן לפרגן לתיירות המקומית.

7. בילויים: קונים כרטיסים מראש

אטרקציות החג כוללים אינסוף רעיונות למשפחות שינפשו בארץ. מפעילויות חינם שבמרכזי המבקרים, עבור בסדנאות יצירה ועד מופעים במרכזי קניות. האטרקציות בתשלום כוללות מתקני שעשועים (לונה פארק, לונה גרנד), פארקים (גן גורו, חי פארק), פעילויות אתגריות (צוק מנרה, ראפטינג בירדן) הצגות ומופעים (פסטיבל מהספרים בבית ציוני אמריקה, פסטיבל הצגות ילדים בחיפה) ומוזיאונים.

* מבצעים: 46 אתרים ומוזיאונים הפתוחים לקהל הרחב חינם (מוזיאון ארץ ישראל, גן גורו, הגן הבוטני בירושלים ועוד) - בחסות בנק הפועלים. 20-24 לאפריל.

* טיפ:

מומלץ להיערך עם כרטיסים מראש לאטרקציות שבתשלום, גם אם מדובר "רק" בסרט קולנוע: הנחות דרך כרטיס האשראי, דרך מועדוני הצרכנות (חבר, קרנות השוטרים, הסתדרות המורים וכדומה) ודרך אתר בהצדעה למילואימניקים. קופוני הנחה "פזורים" גם ברחבי האינטרנט בעיקר באתרי הדילים היומיים.

8. כלי בית: האם זו באמת המתנה המועדפת?

ממחקר שערכה חברת BUZZILLA עבור "גלובס" עולה כי משיח הגולשים באינטרנט, רבים מקווים שלא יקבלו מתנת חג בעלת נפח שתהיה בבחינת פיל לבן על המדף בבית.

אבל - נדמה כי עדיין, פסח הוא שעתן היפה של רשתות כלי הבית עבור מתנות למארחים ועבור שולחן הסדר. גם בענף הזה מדברים על תקופת שיא המכירות לאורך ימות השנה.

המודעות לבישול גורמה באופן עצמאי מובילה לעדנה בענף המוצרים המקצועיים למטבח הביתי - אלה מחכים בחנויות הייעודיות שהן גן עדן לשפים חובבים. גם טרנד בריאות חזק במטבח: המוצרים הקראמיים כבשו זה מכבר את המטבח בסערה וגם השנה מככבים בחג.

* מבצעים: 30% הנחה על מחבתות וסירים של נאופלם, פריט שני ב-50% בביתילי, קונים שני פריטים ומקבלים את השלישי חינם באיי-די-דיזיין.

* טיפ:

נסו באמת להבין מהם צרכי מקבלי המתנה ומה ישמחו לקבל - האם עוד מפת שולחן מהודרת או שובר לטיפול ספא מפנק? אם בכל זאת תעדיפו ללכת על כלי לבית, זכרו כי ברשתות כמו גולף, המשביר ו-H&O אפשרויות ההחלפה כוללות את המחלקות השונות - מה שיאפשר למקבל המתנה בחירה רחבה.

9. שיפוצים: כדאי לדחות לחורף

לפי פורטל Adira מחירי השיפוצים בסמוך לחג הפסח יקרים ב-25% מהמחירים ביתר ימות השנה. עיקר הביקושים הם לשירותי צביעה:

צביעת בית הכולל 4 חדרים יעלה כ-6,000 שקל. עלות צבע בלבד לצביעה עצמית היא כ-1,000 שקל. גם הדבקת טפט יכול להוות רענון והתחדשות בין קירות הבית.

בכל מקרה, אם לא קיבלתם המלצה חמה מפה לאוזן, אפשר להיעזר באתרים הכוללים דירוג אותנטי דוגמת www.midrag.co.il.

* מבצעים: באלוני רוכשים ריצוף לכל הבית ולא משלמים על חדר אחד. 30% על דגמים פרחוניים בגולדשטיין גלרי טפט.

* טיפ:

אם בורכתם בידי זהב, אפשר ללכת על "עשה זאת בעצמך" ולצוות את בני הבית למשימת השיפוץ. אם אין צורך ממשי להתחדשות דווקא בפסח, מומלץ לבצע את השיפוצים בעונת החורף שהיא הזולה לאורך ימות השנה.

10. יין: קונים מארזים

מכיוון שרובנו נניח על שולחן הסדר בקבוק יין כשר לפסח, תקופה זו היא השיא של המכירות גם ליינות - בעיקר מתוצרת הארץ. מילים רבות נשפכו על היינות המתאימים לסעודת החג והטועמים כבר הביעו את עמדתם. בתחילת החודש הוכרזו היינות המשתלמים ביותר בתחרות ה-BEST VALUE של אתר Sommelier.co.il שבו ניתן לצפות בתוצאות.

אינספור הצעות ומבצעים על חגים ישראלים בכל חנויות המשקאות וגם באתרי האינטרנט goodwines.co.il (בית המשקאות של נפתלי) ו-Wineandmore.co.il (חינאווי ג'ורג').

* מבצעים: מבצעים רבים מתייחסים למארזים: 3 בקבוקי יין תבור ב-100 שקל, כוסות יין במתנה לרוכשים שלישיית בקבוקי יין BIN של יקב בנימינה, זוג בקבוקי רזרב של ברקן ב-108 שקל, הנחות על יינות רמת הגולן ועוד.

* טיפ:

יין הוא מתנה מתכלה ושימושית ומועדפת על רבים בחג הפסח. אולי במקום להשקיע במתנות בעלות נפח חשבו על בקבוק טוב שהופק מענבים שגדלו באדמת ארצנו?