שחקן חדש בשוק (או הופעת אורח)

השת"פ החדש בין אלי עזור, בעלי צ'רלטון, ללב לבייב - הביא למסכים את ברצלונה-ריאל מדריד בערוץ 9 ■ האם זו יריית הפתיחה לקראת שידורי ספורט נוספים בערוץ דובר הרוסית?

גמר הגביע הספרדי בכדורגל, ה"קלאסיקו" בין ברצלונה לריאל מדריד, ישודר הערב (ד', 22:30) בבית לא אופייני - ערוץ 9 דובר הרוסית. צ'רלטון של אלי עזור, מחזיקת הזכויות להתמודדות, בחרה בערוץ הייעודי של לב לבייב על מנת שיעביר את המשחק (ובמקביל תשדר אותו גם באפיק ה-HD שלה).

מבט לעומק על שיתוף הפעולה הזה, מגלה חיבור כלכלי ואסטרטגי גם יחד, שהשלכותיו יכולות להשפיע על שוק שידורי הספורט ועל שוק הטלוויזיה הישראלי בכלל. האם ערוץ 9 יהפוך לשחקן חדש בשוק הרווי גם ככה בישראל בערוצי ספורט ייעודיים וערוצי ברודקאסט שרוכשים זכויות שידור ספורטיביות - או שמא מדובר על הופעת אורח חד-פעמית?

***

"ספורט תמיד היה חסר אצלנו", מספר ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, "אבל אני לא יכול להגיד עד כמה שידורי ספורט יהיו קבועים אצלנו וכמה משחקים נראה. כרגע אלה פיילוטים".

מהי מהות השת"פ בין צ'רלטון וערוץ 9? מדובר על צעד ראשון של שיתוף פעולה בין ערוץ 9 ובין עזור, ששולט על מערך תקשורת הכולל את צ'רלטון, הג'רוזלם פוסט, החינמון פוסט, חברת שילוט החוצות מרקעים וקבוצת רדיו ללא הפסקה. עזור צפוי להדק את אחיזתו בפעילות המסחרית של הערוץ, תחום בו הוא שולט ומחזיק בו בקשרים אישיים וארוכי טווח לרוב. בעבור ערוץ 9, המשמעות העיקרית היא היכרות עם מגוון רחב יותר של מפרסמים, הקשורים בקבוצתו של עזור, כאלו שעד היום לא קיימו יחסי עבודה עם ערוץ 9. הפרסום בערוץ עשוי להיות כזה שכלל אינו קשור לביצועיו או קהליו הטבעיים, אלא תלוי באיש שמנהל את מכירת המדיה - עזור.

במסגרת שידור ה"קלאסיקו" הערב, תנקוט צ'רלטון בגישה דומה לזו שננקטה בטורניר היורו האחרון ב-2008 מול ערוץ 10: ללא תשלום על הזכויות מצד הגוף המשדר, וחלוקת רווחים שנוטה לכיוון מוכר הזכויות. הגמישות של עזור רחבה יותר, ורווחיו יהיו ברורים. ערוץ 9, מבחינתו, ירוויח לצד ההכנסות גם את אותם מפרסמים חדשים.

ברצלונה מול ריאל מדריד בליגה הספרדית / צלם: רויטרס
 ברצלונה מול ריאל מדריד בליגה הספרדית / צלם: רויטרס

ריאל-ברצלונה בליגה. "מקווים לעבור רייטינג של 10%"

***

ב-4 השנים האחרונות אמנם היה ערוץ 9 באיזון תפעולי, אולם לפי דו"חות אפריקה ישראל של בעל השליטה בערוץ לבייב שפורסמו לאחרונה, מצבו של ערוץ 9 אינו טוב. גירעונה של החברה עומד על 91 מיליון שקל, ובכלל זה הפסד מצטבר של כ-162 מיליון שקל. הפסדיה לשנת 2010 עומדים על 3.5 מיליון שקל.

הכניסה של עזור והבחירה בשידור אירוע ספורט שכזה, שאינו קשור במיוחד לקהל דובר הרוסית, מסמן מהלך שבמסגרתו ערוץ 9 הולך ונוטש את מקומו כערוץ נישה, ועובר אט אט למגרש של ערוצי הברודקאסט הגדולים - 2 ו-10. אולי מתוך מטרה להיטיב מעט את מצבו הכלכלי.

במהלך השנתיים הקרובות צפוי הערוץ לעבור לפלטפורמת ה-DTT (עידן +) וייתכן שתהיה זו רק ההתחלה. ערוץ 9 נתקל בתופעה שהציבור שלו משתנה - והופך מכזה שדובר ומבין רוסית בלבד, לכזה שצופה גם בכל ערוץ אחר בעברית, אך תרבותו נשארה רוסית במידת מה. גם זה עשוי להשתנות, ואם הערוץ ירצה להתקיים עסקית, לא מן הנמנע שיבקש לעצמו בסופו של דבר גם רישיון לשדר כערוץ ברודקאסט לכל דבר. רכישת ה"קלאסיקו" עשויה להיות צעד ראשון בדרך למהלך זה - אשר גורר עניין ולא מעט דאגה בשוק הטלוויזיה המסחרית. "מוקדם לדבר על אסטרטגיות", אומר בלחמן, "אנחנו זורמים עם הצופים, אין פה סוויץ' מקהל אחד לקהל אחר".

***

לערוץ 9 אין יכולות או רצונות כלכליים לשבור את שוק שידורי הספורט. הוא אינו ערוץ ברודקאסט ומגבלות הצפייה בו הן די גדולות בשל הפלטפורמה. גם במשחק הדרמטי ביותר, כמו זה שישודר היום, חוזה בלחמן, "מקווים לעבור את ה-10% רייטינג". לכן, מבחינה זו, שידור הכדורגל היום יעשה טוב יותר לערוץ 9, מאשר הערוץ יעשה לאירוע הספורט. וכל עוד צ'רלטון היא חברה המתנהלת כלכלית, היא תמשיך להעביר לערוצים בעלי הצפייה הרחבה יותר את המשחקים הרווחיים יותר.

על-פי גורמים בשוק התקשורת, היום יהיה מבחנו של ערוץ 9 - כמה צופים יצליח להביא וכמה רווחים לגרוף. הצלחה היום, ואולי יתחיל להיוולד לו שחקן חדש, גם אם לא מאד משמעותי, בשוק שידורי הספורט בישראל.