למרות העליות בבורסה: חודש חלש נוסף בענף הגמל

ילין לפידות עדיין מוביל את דירוג הקופות והקרנות הגדולות, עם תשואה של כ-9.8% בשנה החולפת ■ אלטשולר-שחם מזנק בזכות חשיפה נרחבת לחו"ל

עוד חודש פושר לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות, שסוגרות את מארס עם תשואה זניחה וקרובה לאפסית, בדומה לביצועיהן בחודש פברואר. תוצאות רוב קופות הגמל הגדולות נעו בין תשואה שלילית של כ-0.2% ותשואה אפסית, ואילו קופות הגמל הקטנות יותר נעו בין תשואה אפסית לתשואה של כ-0.1%.

ביצועי ענף הגמל הושפעו אמנם מעליות השערים בשוק המניות בחודש מארס, בו המעו"ף הוסיף 3.7%, אולם קוזזו בשל ירידות השערים בשוק האג"ח. בעולם נרשמה מגמה מעורבת, ולכן לא כל הקופות שהיו חשופות למניות או לאג"ח זרות הצליחו לרשום תשואות חיוביות. עם זאת, בבית ההשקעות אלטשולר-שחם זה כן עבד, והקופות והקרנות שלו זינקו החודש במעלה הטבלה.

בדירוג התשואות של קופות הגמל, הקופה של ילין לפידות - בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות - עדיין מובילה, עם 9.8% בשנה החולפת, 37.81% בשלוש שנים ודמי הניהול הנמוכים ביותר מבין הקופות הגדולות. כך גם בדירוג קרנות ההשתלמות הגדולות, בו ילין לפידות מובילה עם 9.84% בשנה ו-37.19% בשלוש שנים.

אחרי ילין לפידות מתברגות הקופות והקרנות של אלטשולר-שחם, שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם. כל ארבעת הקרנות של בית ההשקעות - "נירית", "טופז", "השתלמות" ו"קרנות השתלמות" - תופסות את ארבעת המקומות הראשונים בדירוג התשואות של הקטנות, עם תשואות של 8.72%-9.20% בשנה. בדירוג קופות הגמל הגדולות נמצאת "גמל" במקום השני, עם תשואה מצטברת של 9.1%; ו"הדר" ו"לשם" תופסות את המקומות הראשון והשני בדירוג הקופות הקטנות, עם 9.35% ו-9.26% בהתאמה.

כלל הנכסים שמנהל אלטשולר-שחם כבר נושקים בחשיפתם לחו"ל ל-50%. בתוך כך, קופות הגמל של בית ההשקעות - בהן מנוהלים כ-10 מיליארד שקל - חשופות ב-39.7% מנכסיהן לחו"ל ולמט"ח. זאת לאחר עלייה של 22% בשנה החולפת בחשיפה לחו"ל ולמט"ח, לעומת חשיפה של 14.7% בכלל ענף הגמל.

אך לא רק החשיפה לחו"ל היא שהביאה לתוצאות הטובות; תיק הנכסים של בית ההשקעות שונה מאוד מהענף כולו, כפי שהסביר היום אלטשולר: "התוצאות הושגו בזכות חשיפה גבוהה לבנקים בארץ ולמניות אנרגיה בחו"ל (כגון שברון, קונוקו-פיליפס וטוטאל). כמו כן, יש לנו חשיפה לדולר האוסטרלי ולריאל הברזילאי - שני מטבעות שלא נחלשו משמעותית מול השקל".

פסגות לא בפסגה

אלטשולר טוען כי תמהיל ההשקעות שלו מתאים לכל סוגי הלקוחות. "אנשים מפחדים מהחשיפה למט"ח ופחות מהחשיפה לשווקים בחו"ל, כי ברור שהאג"ח בארץ לא יותר בטוחות מהאג"ח הזרות. הם חושבים ומוציאים בשקלים ולכן החשיבה שלהם שקלית, אבל אנחנו היינו מגודרים היטב במט"ח ולכן התגוננו בפני הירידות של הדולר", אמר. "רוב הגופים בשוק פחות חשופים לאג"ח בחו"ל בגלל חוסר היכרות עם התחום, וגם בגלל הצורך בגידורי מטבע - שני תחומים שלא פשוטים לכל הגופים".

על רקע היעדר אלטרנטיבות "עם בשר" בשוק המקומי, הקופות של אלטשולר-שחם גם משקיעות באג"ח לא סחירות ובפרויקטים תשתיתיים. שיעור הנכסים הלא-סחירים בקופות בית ההשקעות עומד כיום על 16.1% (לעומת 19.8% בכל הענף), בעוד שלפני שנה עמד שיעור זה על 10.4%. "אני מצפה משוק הגמל שייכנס יותר ויותר להשקעות לא סחירות, כמו הלוואות וליווי פרויקטים, כי תשואות האג"ח הקונצרניות די מצחיקות, ובשוק הלא-סחיר יש הזדמנויות", ציין אלטשולר.

ואכן, מנתוני אתר הגמל-נט עולה, כי את רכיב האג"ח הקונצרני הקטין בית ההשקעות מ-26.9% ל-18.5% (לעומת 21.4% בענף כולו). לצד זאת, רכיב המניות גדל מ-20.7% לפני שנה ל-24.5% במארס, בעוד שבענף כולו עומד שיעור זה על 5.6% בלבד. בין פרויקטי התשתית בהם השקיעו הקופות של אלטשולר-שחם ניתן למצוא את כביש שש ומימון ראשוני למאגר הגז "תמר", בהובלת בנק ברקליס.

ונחזור לדירוג: עוד בין המקומות הראשונים נציין את קרן ההשתלמות "השתלמות" של מגדל ביטוח, שהשיגה תשואה של 8.31% בשנה, ואת קרן "מנהלים" של כלל ביטוח, שהשיגה 7.66%. גם בדירוג קופות הגמל כלל ביטוח בולטת, עם "גפן" ו"תמר", שרשמו שתיהן תשואה של 7.36% בשנה.

בתחתית דירוג קופות הגמל הגדולות נמצאות "יסודות" של אקסלנס ו"גמל זהב" של דש, עם 3.9% בשנה החולפת, ועם 19.49% ו-20.22% ב- 3 שנים בהתאמה. אולם את התוצאה הגרועה ביותר מציגה "סגנון גמל בטא" של בית ההשקעות פסגות, שבניהול רונן טוב, אשר תשואתה ב-3 שנים עדיין שלילית. כלומר גם אחרי הראלי של השנתיים האחרונות, הקופה עדיין בהפסדים. גם תוצאותיה בשנה החולפת אינן מזהירות, והיא נמצאת בשליש התחתון של הרשימה.

תשואות קופות הגמל הגדולות אפריל 2010
 תשואות קופות הגמל הגדולות אפריל 2010

תשואות קופות הגמל הקטנות אפריל 2010
 תשואות קופות הגמל הקטנות אפריל 2010

תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות אפריל 2010
 תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות אפריל 2010

תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות אפריל 2010
 תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות אפריל 2010