פצצת שומן עם מתנה: מקדונלד'ס נתבעת בגלל ארוחות הילדים

המשקל העודף עולה ביוקר: אם מקליפורניה מאשימה את הרשת בשימוש בצעצועים בחינם כחלק מהארוחה כדי לפתות ילדים להיכנס לסניפיה ■ מקדונלד'ס: זה לא באחריותנו, שההורים יגידו לא

השמנת יתר כבר הוכרזה כמי שתפסה את מקומו של העישון כמגיפה של המאה ה-21, ובשנים האחרונות מתברר כי הרגלי האכילה גורמים למגיפת השמנה של ממש גם בקרב ילדים בכל העולם.

השבוע נחשף טפח מהמאבק על הקושי להאכיל את הילדים במזון בריא, במסגרת הליך משפטי המתנהל בארה"ב נגד החשודה המיידית בכל הקשור לתזונה גרועה - ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס (יותר מ-32 אלף סניפים ברחבי העולם, קרוב ל-5 מיליארד דולר בשורת הרווח ב-2010, 400 אלף עובדים עוד לפני מסע הגיוס האגרסיבי של השבוע האחרון).

התביעה הנוכחית, שהגישה אם לשניים מקליפורניה, מאשימה את מקדונלד'ס בשימוש בלתי הוגן בצעצועים כחלק מהארוחה כדי לפתות ילדים להיכנס למסעדות שלה. התובעת, מונט פרהאם, טוענת כי הפרסום שנוקטת החברה מפר את חוקי הגנת הצרכן בקליפורניה.

פשוט תגידו "לא"

מקדונלד'ס, מצדה, טענה השבוע בבית המשפט כי להורים יש זכות בחירה - הם יכולים פשוט לא לקנות ארוחה כזו לילדיהם.

ה-Happy Meal (ארוחת ילדים שכוללת צעצוע) הייתה הצלחה ענקית עבור מקדונלד'ס - היא הפכה אותה לאחת ממפיצות הצעצועים הגדולות בעולם. חברות אחרות שהלכו בעקבותיה בשילוב צעצועים בארוחות הן וונדיס, יאם! ברנדס (שהיא הבעלים של KFC ופיצה האט, בין היתר) וברגר קינג.

אחד הקידומים האחרונים והמצליחים מאוד של ארוחת הילדים היה הקישור לסרט האנימציה הפופולרי של דרימוורקס, "שרק לנצח", שכלל צעצועים של דמויות מהסרט, בהן שרק, החמור והחתול במגפיים.

פרהאם הגישה את התביעה בדצמבר האחרון, והיא מיוצגת על-ידי המרכז למחקר לטובת הציבור, שאוסף מידע בנושאי תזונה. בתביעה מודה פרהאם כי היא לעתים קרובות אומרת "לא" לילדיה כשהם מבקשים "הפי מיל" - כך טענה מקדונלד'ס במסמכים שהגישה לבית המשפט ביום שני. "היא לא הוטעתה על-ידי שום פרסום, והיא גם לא סמכה על שום מידע שהתקבל ממקדונלד'ס", טענה החברה.

הדיון השבוע היה דיון מינהלי - מקדונלד'ס ביקשה להעביר את התיק לבית משפט פדרלי, אולם התובע מתכוון להעביר את התיק בחזרה לקליפורניה. אם התביעה של פרהאם תתקבל בחזרה בקליפורניה, היא תהיה המקור להליכים משפטיים בעייתיים רבים, טוענת מקדונלד'ס: "פרסום לילדים של כל מוצר שהילד מבקש אך ההורה לא רוצה לקנות יהיה עילה לתביעה בגין פעילות מסחרית לא הוגנת", טוענת החברה.

סטפן גרדנר, תובע מטעם המרכז למחקר לטובת הציבור, אומר כי מקדונלד'ס משתמשת תמיד באותה גישה לסילוק תביעות, גישה שאינה מביאה בחשבון את התוצאות הנרחבות של מעשיה.

"מה ששונה בתביעה זו הוא שמקדונלד'ס בחרה להאשים את הקורבן - היא טוענת כי זו אשמתה של פרהאם שאינה מכריחה את בתה להתעלם מההתקפה של המסרים השיווקיים של מקדונלד'ס", אומר גרדנר. "מקדונלד'ס מרוויחה הרבה כסף בכך שהיא עוקפת את ההורים ופונה ישירות לילדים, והיא רוצה להמשיך באסטרטגיה הזו".

הולכים ומשמינים
 הולכים ומשמינים

חופש הדיבור לאן

לא לחינם מעוררת התביעה עניין רב בעולם. על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ילדים בעלי משקל עודף והשמנת יתר עלולים להישאר כאלה בבגרותם ולפתח מחלות שונות כמו סוכרת, בעיות נשימה ומחלות לב בגיל צעיר יותר. באופן אולי מפתיע, עודף משקל מקושר ליותר מקרי מוות בעולם מאשר תת משקל.

על-פי נתונים של רשות הסחר הפדרלית, ב-2006 הוציאו חברות המזון 2 מיליארד דולר על שיווק מזון ומשקאות לילדים, כולל צעצועי חינם. רוב חברות המזון אינן פונות ישירות לילדים, אבל ההחלטה על כך שמורה להן. בתעשייה טוענים כי הניסיונות להגביל את הפרסום פוגעים בחופש הביטוי.

במקביל, בשבוע שעבר הציע חבר במועצת העיר ניו-יורק הצעת חוק, שלפיה ארוחות ילדים שיכללו צעצועים יהיו חייבות לכלול פחות מ-500 קלוריות ו-600 מיליגרם של מלח, ולא יותר מ-35% מהקלוריות מקורן יהיה בשומן. הארוחה תהיה חייבת גם לכלול חצי כוס של פירות או ירקות. מסעדות שלא יעמדו בתנאים אלה ייקנסו.

ההצעה זוכה לקיתונות של בוז וכעס מצד בעלי מסעדות - וגם מצד הורים שמסתייגים מהתערבות יתר של הממסד באוכל של ילדיהם. אחרים טוענים כי ממילא הממשלה מתערבת במה שאנשים אוכלים - באמצעות המדיניות שהיא קובעת - ואין סיבה שלא תתערב לטובת הבריאות של אזרחיה.