הבנקים לא הבינו את הרמז

בלי למצמץ, ספגו הבנקים את כל המגבלות שהשית עליהם פישר ולא העבירו אותן ללקוחות

כל שריונר מכיר את האמרה "מה שלא הולך בכוח ילך בעוד יותר כוח". הנגיד סטנלי פישר לא היה שריונר מעודו, אבל הוא מיישם את התפיסה שעומדת מאחורי האמרה. לא הבנתם רמזים, קבלו הנחיות, הוא מודיע לבנקים. ההוראה הנוכחית של בנק ישראל היא התערבות ישירה בשוק המשכנתאות. לראשונה מורה הרגולטור לבנקים לעשות צעד אקטיבי חד משמעי - לצמצם את שיעור המשכנתאות בריבית משתנה.

פישר לא מותיר לבנקים שיקול דעת. הוא לא רומז, לא קונס, לא נותן תמריצים שליליים, אלא אוסר. נקודה. אסור לתת משכנתאות בריבית משתנה מעל 33%, והיום שיעור המשכנתאות בריבית משתנה הוא 76%. המחיר, עליית ריבית של אחוז אחד, הוא מחיר צנוע להערכת בנק ישראל, בהשוואה לסיכון שבהמשך המצב הקיים.

ההתערבות הנוכחית היא שינוי גישה בבנק ישראל. עד עכשיו עסק הפיקוח על הבנקים בניסיון להשפיע על התנהגות הבנקים כדי שייקרו את הריבית. כעת, ולראשונה, הרגולטור פועל ישירות מול נוטלי המשכנתאות עצמם. כנראה נפל האסימון שהבנקים לא רק שלא הפנימו את רוח הרגולטור, אלא התעלמו ממנה. וכמו שאומר המפקח על הבנקים, דודו זקן, "נתנו אזהרה, אבל הבנקים לא הפנימו את הסיכון".

בשנה האחרונה ניסה בנק ישראל לקרר את שוק המשכנתאות בצורה עקיפה. הוא ניסה להשפיע על השוק בלי להתערב במישרין, כלומר בלי להורות לבנקים מה מותר ומה אסור, אלא באמצעות הטלת מגבלות שונות על הקצאת ההון של הבנקים כדי לעודד אותם לפעול בכיוון הרצוי.

כך, למשל, במאי אשתקד נקבע כי בנק שייתן מימון בשיעור של מעל 60% משווי הנכס ייקנס בהפרשה מיוחדת לחובות מסופקים בשיעור 0.75% מהלוואה. לא ניכנס לעניין החשבונאי הוא סבוך מדי, אבל התוצאה הצפויה הייתה התייקרות עלות ההון של בנקים שיחרגו מהמגבלות. בנק ישראל לא אסר לתת מימון מעל 60% מערך הדירה, אבל בהחלט ציפה כי הבנקים, כשיתנו משכנתה בשיעור מימון גבוה, יגלגלו את העלות הנוספת על הלקוחות, הריבית תתייקר והביקוש יירד.

בפועל זה לא קרה. הבנקים ספגו את העלות הנוספת. אחר כך הגיעו עוד הוראות ובאוקטובר כתבנו "התחרות בין הבנקים על לקוחות המשכנתאות קשה, הוראות בנק ישראל אמורות לייקר את הריבית אבל לא נתפלא לראות בנקים שרוצים להגדיל את נתח השוק ולכן יהיו מוכנים לספוג את העלויות הנוספות. במקרה זה להוראה של בנק ישראל לא יהיו השלכות".

וזה בדיוק מה שקרה. בשנה האחרונה, בלי למצמץ, ספגו הבנקים את כל המגבלות שהשית עליהם בנק ישראל ולא העבירו אותן ללקוחות. הכול בשם שמירה על נתח שוק. הם המשיכו לתת הלוואות משכנתה בקצב גדל והולך. בנק ישראל הזהיר שינקוט "צעדים דרסטיים" אבל הבנקים בשלהם. היום הגיע בנק ישראל למסקנה כי לבסוף לא נותרה ברירה ונקט צעד ישיר.

נלחמים ב"אין בועה"

ועוד עניין. פישר מפגין היום את חוש ההומור האנגלו-סקסי המשובח שלו וממשיך לטעון בעקשנות שאין בועה בשוק הנדל"ן. שאלה (מתוך קובץ שאלות ותשובות שפרסם בנק ישראל היום): "האם בנק ישראל מאשר לראשונה שיש בועת נדל"ן בשוק?"

תשובת בנק ישראל: "בלי להתייחס למונח 'בועה', לאור ההתפתחויות בשוק הדיור בשנים האחרונות שהגבירו את הסיכונים למערכת הפיננסית בישראל, ובכלל זה עלייה משמעותית ומתמשכת במחירי הדיור ובהיקף האשראי לדיור, ראה בנק ישראל לנכון לנקוט צעדי מנע, על מנת להקטין את הסיכון הקיים בשוק הדיור". אמור מעתה: בישראל אין בועת נדל"ן, אבל אנחנו, בנק ישראל, נילחם בכל הכוח בבועה שלא קיימת.