איזו מניה תשיג לכם חשיפה למחירי הביצים?

חברת Maine Foods Cal, ממוכרות הביצים הגדולות בארה"ב, ממחישה את הקשר המורכב שבין שיטת הערך לסחורות

ענף הסחורות לא נחשב אהוב במיוחד על משקיעי שיטת הערך, שכן ההשקעה בו תלויה בביקוש והיצע, שלא ניתנים לכימות. ברוב המקרים אין כמעט קשר אמיתי בין נתוני הסחורות למחירים בפועל. הסחורות לעולם לא ייסחרו במחיר שלהן ויישארו בו, בשונה מהשקעה בחברות שלהן צריכה מסוימת, שניתן להעריך את כוח התמחור והשווי שלה.

חשוב להבהיר שכמעט בכל חברה שנשקיע, גם אם היא יצרנית בקבוקים, יושפעו רווחי החברה מתנודת מחירי הסחורות. ההבדל הוא, שחברה עם כוח תמחור חזק, יכולה להעביר את העלייה במחירי חומרי הגלם ללקוחות - דבר שלא ניתן לעשות כאשר משקיעים בסחורה עצמה.

חברת Cal Maine Foods (סימול: CALM) היא מהחברות הגדולות בצפון אמריקה לגידול תרנגולים ומכירת ביצים - עסק שהופך מבוקש מאוד בתקופה הזו של חג הפסחא בארה"ב. הסיבה לכך שהחברה נמצאת אצלי במעקב ולא בתיק ההשקעות, היא שמוצר החברה נופל בקטגוריית הסחורות. אציין כי ההשקעה כאן היא לא בסחורה ישירה ממש, אלא בחברה שמוכרת ביצים לצרכן, שאוכל על-פי מחקרים כ-275 ביצים בשנה בממוצע. כיצד הנתון הזה משפיע על נתוני החברה?

בדוח הרווח והפסד ניתן לראות שהחברה מושפעת בצורה קיצונית מהתנודות במחירי הביצים, והדבר משפיע על שולי הרווח שלה. כך לדוגמה, בשנים 2007, 2008 ו-2009 ההכנסות היו 916 מיליון דולר, 929 מיליון דולר ו-910 מיליון דולר בהתאמה, ושולי הרווח הגולמי בשנים הללו היו 298 מיליון דולר, 204 מיליון דולר ו-194 מיליון דולר בהתאמה. למרות שב-2008 הייתה עלייה במכירות, 2007 הייתה רווחית יותר בכמעט 100 מיליון דולר.

ובכל זאת החברה מצליחה להציג בכל שנה שורת רווח נקי. גם בשנה האחרונה, כאשר השוליים היו נמוכים מאוד, עמד הרווח על 68 מיליון דולר - דבר המשקף לה מכפיל רווח של פחות מ-10.

נכון לשנה האחרונה החברה הציגה תזרים נקי על סך של 95 מיליון דולר - מכפיל תזרים מזומנים נקי של 7. הגידול בתזרים לעומת הרווח נובע מפחת שנתי על נכסים של החברה. מאחר שמדובר בחברה הפועלת בענף הסחורות, למרות שהיא נסחרת במכפילים נמוכים, שלכאורה משקפים לה תמחור זול, רצוי לחפש כרית ביטחון נוספת.

את הביטחון הזה תוכלו לקבל במאזן החברה. נכון לדיווח האחרון, הוצגה במאזן יתרת מזומנים לטווח הקצר והארוך של 233 מיליון דולר - שליש מהשווי הנוכחי של החברה בשוק. בנוסף, לחברה נכסים מוחשיים של ציוד ונדל"ן בסך של 225 מיליון דולר. סך ההתחייבויות של החברה לטווח הקצר והארוך עמדו בדיווח האחרון על יתרה ששווה כמעט לסעיף המזומנים שלה - מה שמבטל כל אפשרות לפשיטת רגל, למעט הונאות פנימיות. ולסיום, החברה מציעה דיבידנד נאה, בסך של 3% בממוצע לשנה.

מעניינת ומסוכנת

מנגד קיימות לא מעט נקודות סיכון, החל מהחשיפה לשינויים במחירי הסחורות ובצריכת ביצים, וכלה בחוסר האהדה שלה החברה זוכה בקרב ציבור המשקיעים והאנליסטים. זאת בעיקר בגלל הבעלים - חוואי מבוגר שלא מתעניין במה שציבור המשקיעים חושב עליו. לכן לא תמצאו סיקורי אנליסטים, וגם לא יזמינו אתכם לשיחות תקופתיות.

נכון לדיווח האחרון נראה כי אותו בעל המניות הגדול ביותר, שהוא גם המנכ"ל, אוהב לחלק לעצמו ולמספר עובדים לא מעט אופציות, בנוסף לדיבידנדים השמנים שהוא מושך. אחת לתקופה החברה נותנת דיבידנד חד-פעמי גדול, ואני מאמין שעם גדילת המזומנים בשנה האחרונה, הוא יבצע עוד חלוקה כזו. זה יכול לתרום לו, אבל גם למשקיעים.

בשורה התחתונה: מדובר בהשקעה מעניינת, אך קיים כאן סיכון לא קטן - למשל, מחלת עופות שפתאום פושטת על הענף, ויכולה לאלץ את החברה להשמיד חלק גדול מהסחורה שלה, ולהביא לפגיעה בשורת הרווח. אישית אשאיר את החברה ברשימת המעקב, אך לא אכניס אותה לתיק. בכל זאת, לא שמים את כל הביצים בסל אחד.

* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור

mati@valueoak.com