IVC: צניחה של 74% בעסקאות פרייבט אקוויטי ברבעון 1

חברת המחקר IVC מסכמת את עסקאות הפרייבט אקוויטי של הקרנות הישראליות: ברבעון הראשון של השנה בוצעו 11 עסקאות בשווי של 216 מיליון דולר

שווי עסקאות הפרייבט אקוויטי של הקרנות הישראליות הסתכם ברבעון הראשון של 2011 ב-216 מיליון דולר, ירידה של 68% לעומת הממוצע הרבעוני ב-2010 וצניחה של 74% לעומת הרבעון הקודם - כך עולה מנתונים שפירסמה היום (ד') חברת המחקר IVC. ברבעון הראשון בוצעו 11 עסקאות פרייבט אקוויטי בישראל, לעומת 17 עסקאות ברבעון הקודם, ו-19 ברבעון המקביל.

שוק הפרייבט אקוויטי הישראלי מונה 27 חברות ניהול ישראליות, עם סך הון מנוהל של 7.1 מיליארד דולר. הסקטור שהוביל בעסקאות הפרייבט אקוויטי ברבעון הראשון היה סקטור התעשיה, עם 29% מסך שווי העסקאות ברבעון. סקטור התשתיות היה במקום השני עם 26% מסך השווי. זאת, לעומת הרבעון הרביעי של 2010, בו הסקטור הפיננסי הוביל עם 72% והנדל"ן עם 8%. ברבעון הראשון של 2010 סקטור הקלינטק הוביל עם 56% הסך השווי ואחריו סקטור התעשיה עם 12%.

לפי הנתונים, 3 עסקאות הפרייבט אקוויטי הגדולות ביותר היוו 75% מסך השווי הכולל של העסקאות ברבעון הראשון: קרן תשתיות ישראל (IIF) רכשה שליטה בזכיינית המפעילה את כביש 431 ב-55 מיליון דולר; השקעה של סילבר לייק בחברת המוליכים למחצה פריים סנס ב-50 מיליון דולר; עסקת מזנין של פימי ב-36 מיליון דולר למימון חברת הקמעונאות אלון ברנדס מקבוצת אלון. ברבעון הראשון נסגרו גם שתי עסקאות קלינטק גדולות במיוחד - גיוס של 350 מיליון דולר ע"י בטר פלייס, וגיוס של 200 מיליון דולר ע"י ברייטסורס.

"נראה מעורבות גבוהה יותר של הקרנות הזרות ב-2011"

מבחינת הפילוח לסוגי עסקאות הפרייבט אקוויטי, הנתונים מראים כי 3 עסקאות ביי-אאוט הוערכו ב-82 מיליון דולר (38%), עסקת מזנין יחידה ב-36 מיליון דולר מהווה 17% מהשווי הכולל, עסקת חוב במצוקה (distressed debt) אחת בוצעה בסך 3 מיליון דולר (1%).

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב- IVC, מציינת כי "תעשיית הפרייבט אקוויטי הישראלית פורסת את השקעותיה בין סקטורים מגוונים, ללא התמקדות ספציפית. הגורם העיקרי בהשקעות פרייבט אקוויטי הינו רמת הרווחיות של החברה. לחברות מצליחות בעלות מכירות בשווקים בינלאומיים ורווחים גבוהים יש סיכוי גבוה במיוחד למשוך את קרנות הפרייבט אקוויטי, ובמיוחד את הקרנות הזרות".

לדברי עו"ד ריק מאן, שותף מנהל במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', "ניתן לראות כי קרנות פרייבט אקוויטי עם נוכחות מקומית חזקה עדיין מהוות את החלק הארי בעסקאות בישראל. הקרנות הזרות מעורבות בדרך כלל רק בעסקאות הגדולות יותר, ונראה מעורבות גבוהה יותר שלהן בעסקאות גדולות במהלך 2011".

חברת המחקר IVC בשיתוף עם חברת עורכי הדין GKH, סוקרת את ענף הפרייבט אקוויטי, ההיי-טק והשקעות ההון סיכון בישראל. המחקר סוקר את עסקאות הפרייבט אקוויטי הישראליות בהן היו מעורבות קרנות ישראליות וזרות ומשקיעים אחרים - ישראלים וזרים. המחקר הנוכחי מבוסס על פעילותן של 34 קרנות פרייבט אקוויטי, מתוכן 16 קרנות ישראליות ו-18 זרות.