הכלכלן מיירון שולס: "הזרעים למשבר הבא נשתלים כעת"

בראיון ל"גלובס" אומר פרופ' שולס, ממציא מודל תמחור באופציות בלאק אנד שולס, כי ישנן בועות חדשות במערכת ■ על תגמול המנהלים: "זו טעות לתגמל לפי מידת הסיכונים שנלקחו"

לכלכלן פרופסור מיירון שולס יש את את היכולת להביט על המציאות הכלכלית כתאורטיקן וגם כאיש מעשה. מי שזכה בפרס נובל בכלכלה והקים קרן גידור שאחרי שנות תשואה מפוארות עמדה בפני קריסה ונסגרה רואה את תמונת המציאות השלמה. בראיון ל"גלובס" מסביר פרופסור שולס כי הוא סבור שהסקת המסקנות מהמשבר הכלכלי האחרון לקויה ביותר: "זה מאוד מוזר, היו תוכניות חילוץ ענקיות ברחבי העולם, אבל אף אחד לא עצר בכדי להסתכל על משבר ליהמן בנסיון להבין מה בדיוק קרה שם. פשוט שכחנו מכל הסיפור הזה. הוצאנו כמות עצומה של כסף ולא השתמשנו במידע שיכולנו לדלות והיה עשוי לסייע לנו לגלות דרכים חדשות לעשות דברים".

- ומה בכל זאת השתנה בעקבות המשבר?

"מה שעושים עכשיו זה לפקח יותר על הבנקים ובנקים יהפכו למשהו אחר לגמרי. זה אומר שדברים חדשים יתפתחו בכלכלה ואנחנו לא נדע עליהם ולא נבין אותם. היום יש יותר רגולציה במקום שתתפתח נטילה של אחריות מעין מערכת של מי אחראי למה ואני מודאג באשר להשפעה שתהיה לזה בעתיד. אנחנו שותלים עכשיו את הזרעים למשהו חדש שיצוץ בעתיד במערכת ויכולנו בטוח לתקן כבר במשבר האחרון. אתה אף פעם לא יודע היכן נמצאות הבועות, אבל אני משוכנע שהן נמצאות".

הכלכלן היהודי, שנולד בקנדה וחי בארה"ב, משמש כיום כפרופסור באוניברסיטת סטנפורד. פרס הנובל ניתן לשולס ב1997 על מודל בלק-שולס שפיתח עם עמיתו פישר בלק לאומדן ערכן של אופציות. שולס הודה אמש (ד') בראיון בכנס מילקן שנערך בלוס אנג'לס כי למרות שהעריך שמשבר בנקאי קרב ובא הוכה תדהמה מעוצמתו ומאפייניו.

- המודל שלך, מודל בלאק אנד שולס לתמחור אופציות, עובר כבר עשרות שנים בירושה; הכיצד?

"או שהוא מושלם ואין צורך במודל אחר או שאין מישהו מספיק מוכשר בכדי למצוא מודל חלופי. האמת היא שנכתבו פיתוחים רבים לנוסחה שלנו, אבל זה הבסיס שאנחנו המצאנו עדיין רלוונטי. זה כמו הפיסיקה הניוטונית. יש אבולוציה של זה, הפיסיקה הקוואנטית לדוגמה, אבל הבסיס נשאר הבסיס".

- מאשימים אותך שמודל תמחור האופציות שלך ושל בלאק הוביל לצורת תגמול המנהלים שהובילה במידה מסוימת למשבר, מה תשובתך להאשמות?

"אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים, זה לא אומר שהם צודקים. לטעון שמודל בלק אנד שולס קשור למשבר זה כמו לטעון שהכסא בקצה החדר הזה אחראי למשבר, אין בזה שום הגיון כלכלי. המנהלים מקבלים בונוסים על סמך רווחיות, אם החברה שלך הרוויחה אתה תקבל תשלום. זו טעות חמורה לתגמל עובדים על פי רמת הסיכון שהם לקחו. לא צריך לשלם על לקיחת סיכון, אלא על הערך המוסף. לקיחת סיכונים מביאה הפסדים ורווחים. תגמול צריך לפעול על פי פרמטר אחר והוא האם ביצועיו של המנהל טובים משל אחרים או לאו. יש שתי דרכים לתגמל עובדים, למדוד את הצלחתם ולשלם בהתאם או לתמרץ את העובד מראש באמצעות תשלום לביצועים טובים וצריך להיזהר לא ליצור את התמריצים הלא נכונים".

* הראיון המלא יפורסם הערב (ה') במהדורה המודפסת של "גלובס".