מדד הביורוקרטיה: משרד המשפטים נותן את השירות הגרוע ביותר

‎‎עפ"י איגוד לשכות המסחר, משרד התחבורה הוא הנוח ביותר לעסקים‏ מבין משרדי הממשלה

משרד המשפטים הוא המשרד הביורוקרטי ביותר מבחינת בעלי עסקים בישראל - כך עולה מ"מדד הביורוקרטיה" שמפרסם מדי רבעון איגוד לשכות המסחר.

זו הפעם הראשונה שמשרד המשפטים נבדק במדד, ומניתוח תשובות בעלי עסקים מכל רחבי הארץ עולה כי הוא בראש רשימת משרדי הממשלה שמגישים שירות רע לקהילה העסקית.

לדברי עורך הסקר, מנכ"ל חברת ‏SQ‏ שי חיון, "רוב התלונות של בעלי העסקים התמקדו בסחבת בבתי המשפט ובפער האדיר בין הציפייה שלהם לשירות מהיר ויעיל לבין המציאות בשטח. מצב זה גורם נזק כספי רב לבעלי עסקים רבים".

‏הציון שקיבל משרד המשפטים במסגרת המדד הוא 5.80 בסולם של 1 (הרע ביותר) עד 10 (הטוב ביותר). במקום השני ברשימת משרדי הממשלה שמגישים שירות לקוי לקהילה העסקית נמצא משרד האוצר (6.36), ואחריו משרד הבריאות (6.38).

מדדי רבעונים קודמים מיצבו את משרדי התחבורה והפנים במקומות הראשונים ברשימת נותני השירות הנוחים ביותר לעסקים, וגם ברבעון הראשון של 2011 מקום נשמר, אך בשניהם נרשמה נסיגה במידת שביעות-הרצון של בעלי העסקים.

משרד התחבורה מוביל את הרשימה עם הציון 7.12, אחריו משרד הפנים בציון 7.03, ואחריו משתרך משרד התמ"ת עם הציון 6.92.

‏לפי איגוד לשכות המסחר, ציון מעל 7 מבטא איכות שירות סבירה לקהילה העסקית. הציון הממוצע של כלל משרדי הממשלה שנבדקו ברבעון האחרון, ובהם גם המוסד לביטוח לאומי, הוא 6.62 מתוך 10.

‏‎‎זמן הטיפול התארך ‏

‎‎המדד נקבע באמצעות סקר בקרב בעלי עסקים. כ-100 איש מדרגים משרד ממשלתי אחד או גוף ציבורי שאיתם הם מקיימים ממשק שוטף במסגרת פעילותם. במסגרת הסקר נבדקים איכות השירות, חוויית הלקוח במשרד הממשלתי, זמינות נציגי השירות, משך זמן הטיפול בכל פנייה, איכות הפתרונות המוצעים ועוד. בסקר האחרון השתתפו בסך-הכול כ-700 בעלי עסקים מכל הארץ.

‏‏מנתוני המדד שהתפרסמו היום (ד') עולה כי זמן הטיפול הממוצע של משרד המשפטים בפנייה של בעל עסק הוא 16.6 שבועות, בעוד שבמגזר הפרטי נהוג לטפל בכל פנייה בתוך כשבועיים. במגזר העסקי מצפים כי פניות למשרד המשפטים יטופלו בפרק זמן שלא יעלה על חודש. במשרד התחבורה, לעומת זאת, משך הטיפול בפנייה של בעל עסק הוא 3.66 שבועות בממוצע. גם כאן התארך באופן משמעותי משך הטיפול לעומת הרבעון האחרון של 2010.

‏לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, "כיום מנכ"לים של משרדי ממשלה וצוותיהם מודעים יותר למדד הביורוקרטיה ושואפים לשפר את מיקומם בו. עם זאת, לא כל המשרדים שוקדים על חובתם הבסיסית לספק את השירות היעיל והטוב ביותר".