עובדי הרכבת פתחו בשביתת פתע - בית הדין הוציא צווי מניעה

(עדכון) - העובדים מוחים על הכוונה להפריט את רכבת ישראל, צעד שיגרור פיטורים, אך הטריגר לשביתה הגיע לאחר שהמשטרה עצרה את ראשי הוועד בהפגנה מול ביתו של היו"ר אורי יוגב

דרמה לילית ברכבת ישראל: ועד העובדים הודיע במפתיע על שביתה - אך בית הדין לעבודה סיכל המהלך. הבוקר (ה') הסתיים דיון בבית הדין לעבודה בעניין השביתה. בית הדין החליט לקיים דיון ביום שני הקרוב בשעה 8 בבוקר, כדי לאפשר לראשי הוועדים העצורים להיות נוכחים.

חלבי סולימאן, חבר ועד עובדי הרכבת, ציין בראיון לגלי צה"ל כי עובדי הרכבת יכבדו את החלטת בית הדין וישובו לעבודה סדירה. עם זאת, סולימאן ציין כי "הרכבת אינה צעצוע, ויש המון הכנות לקראת תזוזת הקרונות. יש לנקות את הקרונות ולהביא צוותי איתות, בקרה וביטחון. אי-אפשר להוציא רכבת רק עם נהג קטר".

בשורה התחתונה, סולימאן מעריך כי תנועת הרכבות בפועל לא תחודש עד ל-12 בצהריים.

מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, מסר מוקדם יותר כי "יום חמישי הוא יום העמוס של השבוע, בו עוברים 150 אלף נוסעים. עובדי הרכבת לא יכולים ליטול את החוק לידיהם, פעולות בניגוד לחוק לא יכולות להתקיים. לא מודיעים פתאום ל-150 אלף נוסעים שאין רכבת. אזרחי ישראל שבויים שלהם".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר אחרי הדיון: "אנחנו מכבדים את הכרעת בית המשפט, אבל יש קושי להגיע עכשיו לכולם. הכי חשוב זה שקודם כל ישחררו את העצורים, ואחר-כך אנו נתכנס ונחליט ביחד מה יהיו הצעדים הבאים שלנו".

ההסתדרות: "לא זכור לנו מתי עצרה המשטרה עובדים שביקשו להפגין"

בהסתדרות זועמים על מעצרם של ראשי ועד העובדים ברכבת. "לא זכור לנו מתי בפעם האחרונה עצרה המשטרה עובדים שביקשו להפגין", אמר גורם בארגון. "ההפגנה קיבלה אישור, נציגים של המשטרה היו במקום עוד לפני ההפגנה, אולי הגיעו יותר מפגינים מהמתוכנן - זה הוכל".

גורמים מקרב העובדים רמזו כי ייתכן שהדבר נובע מקירבתו של יו"ר הרכבת, אורי יוגב, לשלטון.

נזכיר, ועד עובדי רכבת ישראל הודיע אמש (ד') סמוך לחצות במפתיע על שביתה כללית ברכבת החל מהלילה ועד למועד בלתי ידוע. השביתה הינה תגובת הוועד לכוונה להפריט את רכבת ישראל, צעד שעלול לגרור פיטורי עובדים, אולם הטריגר לשביתה הגיע לאחר שהמשטרה עצרה את ראשי הוועד בהפגנה מול ביתו של יו"ר הרכבת, אורי יוגב, במודיעין. עם זאת, התערבות של בית הדין לענייני עבודה במהלך הלילה מנעה את השביתה ברגע האחרון.

"זהו חוסר אחריות ציבורי, וההנהלה רואה בחומרה רבה מהלכים מסוג זה ותנקוט בכל האמצעים החוקיים על מנת להשיב את העובדים לפעילות סדירה", מסרה הנהלת הרכבת לגלי צה"ל. "ההנהלה קוראת להסתדרות העובדים להתערב מיידית על מנת לסיים את הסכסוך ולמנוע פגיעה בציבור הנוסעים".

ההחלטה הסופית על השביתה הגיעה לאחר הפגנה שקיימו הערב חלק מהעובדים מול ביתו של אורי יוגב, יו"ר הרכבת. 9 עובדים נעצרו, בהם גם יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי.

במהלך הלילה הוציא בית הדין לעבודה בתל-אביב צו מניעה זמני נגד השביתה ברכבת וקבע דיון מיוחד בנושא לבוקר. ההסתדרות קראה לכל העובדים לשוב לעבודה סדירה בבוקר ולא לשבות.

תקופה לא קלה עוברת על נוסעי הרכבת: משריפת קרון ליד שפיים בה נפצעו כ-120 נוסעים, דרך תאונה ליד נתניה בה נפצעו כ-60 נוסעים ועד האיום של שר התחבורה ישראל כץ להשבית את פעילות הרכבת אם לא יימצאו פתרונות לליקוויי הבטיחות בחודשים הקרובים.

בין לבין, הושבתו לפני מספר שבועות קווי הרכבת בדרום הארץ, מתל-אביב דרומה, בשל עבודות תשתית, מה שגם לעומסי תנועה כבדים בשעות העומס בכבישים המרכזיים המובילים לתל-אביב מדרום.