לראשונה מאז ה-30 במארס: הדולר היציג מעל 3.5 שקלים

הדולר רשם עלייה של 1.1% ■ האירו איבד עוד 0.4% והיציג נקבע על 4.964 שקלים ■ ג'ים רוג'רס: "בטווח הקצר ההתחזקות של הדולר הייתה צפויה אבל בטווח הרחוק הוא אסון מוחלט"

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, ולראשונה מאז ה-30 במארס השנה חוזר להיסחר מעל רף ה-3.5 שקלים. המטבע האמריקני מתחזק היום (ה') ובנק ישראל קבע את השער היציג בעלייה של כ-1.1% ל-3.504 שקלים. לעומת זאת, האירו בדרכו מטה מאבד היום עוד 0.38% לרמה של 4.964 שקלים.

בזירה העולמית, המטבע האמריקני נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות המרכזיים. מול האירו הדולר מתחזק בשיעור של 0.6% לרמה של 1.414 דולרים לאירו. מול המטבע היפני נחלש הדולר ב-0.16% ונסחר בשער של 81 ין לדולר.

בזירת המאקרו המקומית, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את נתון המאזן המסחרי לחודש אפריל ול-3 החודשים האחרונים, מהם עולה כי נמשכת העלייה ביצוא הסחורות בכל רמות הטכנולוגיה. זאת, למרות ההתחזקות הדרמטית בשער השקל. במקביל, נמשכת גם העלייה ברוב מרכיבי יבוא הסחורות.

התחזקות הדולר היום על רקע הצניחה במחירי הסחורות בעולם. מחיר הנפט רשם ירידה של 5% אמש וירידה דרמטית נרשמה גם בגזרת המתכות הכסף והזהב. "קיימים מספר פקטורים שמשחקים לטובת הדולר", מעריך ניק נסאד מ-FXTimes. וביניהם: דוח המלאים שפורסם אתמול והוביל לירידה במחיר הדלק, אפשרות לעליית הריבית בעולם - מה שמפעיל לחץ על מטבעות מקומיים, וכמו כן האירו שנמצא תחת לחץ בעקבות יוון.

"כולם קונים היום דולרים", אומר פעיל בכיר בשוק המט"ח. "דווקא הייצואנים מוכרים היום, אבל שחקנים זרים קונים הרבה דולרים. האם העלייה הזו בת קיימא? קשה לדעת. הכל תלוי באירו בעולם. האירו מתרסק לרסיסים ולכן הדולר עולה במעין תגובה טבעית. זה לא שהשקל חלש, זה הדולר חזק. לדעתי זה לא יחזיק הרבה זמן".

"ההשקעה בשקל עדיין אטרקטיבית"

כלכלני למבקס (לשעבר פינקסו) מעריכים כי ההשקעה בשקל עדיין אטרקטיבית. "התנועה הגיעה בעקבות המגמה העולמית של התחזקות הדולר. המשקיעים החכמים ייכנסו מאוחר יותר בשערים גבוהים יותר ויעשו שורט על הדולר ביחס לשקל פעם נוספת. התחזית שלנו היא שהשער 3.2-3.3 שקלים לדולר הוא היעד בטווח הארוך, אך בטווח הקצר אנו רואים אפשרות שהטקטיקה המבוצעת בשוק עשויה לחזק את הדולר עד לכ-3.52 שקלים לדולר", כותבים בלמבקס.

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים חברת USG Capital, מציינים כי לאור התיקון האלים באירו-דולר התיקון בדולר-שקל צפוי להגיע לעבר 3.52 שקלים "אך יחד עם זאת פערי הריביות אמורות להתרחב בחודשים הבאים כך שנחווה המשך התחזקות השקל עד סוף השנה לעבר 3.35 שקלים. אנו צופים שכסף זר ימשיך לנהור למדינת ישראל חרף הסנקציות של בנק ישראל על משקיעים זרים ונהיה עדים להמשך התחזקות השקל בעיקר מול הדולר".

גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס אמר אתמול בראיון ל"בלומברג" כי "בטווח הקצר ההתחזקות של הדולר הייתה צפויה אבל בטווח הרחוק הוא אסון מוחלט. בן ברננקי לא מבין בכלכלה, לא מבין בפיננסים, כל מה שהוא יודע לעשות זה להדפיס עוד ועוד כסף וכשיגיע המשבר הבא כבר לא יהיה כסף להדפיס ויהיו לכך השלכות מאוד חמורות על המשק האמריקני".

נזכיר כי אתמול אישרה ועדת הכספים שתי תקנות המבטלות את הפטור הניתן לתושבי חוץ בגין רווחי הון, הנובעים מהשקעה עקיפה במק''מ ובאג''ח ממשלתיות לטווח קצר. מדובר בחוזים עתידיים ובקרנות נאמנות מיועדות מק''מ ואג''ח שהמועד לפדיונן אינו עולה על 365 ימים מיום הוצאתם. בעקבות בקשת משרד האוצר ורשות המסים, הוחלט להעניק תקופת הסתגלות של כחודשיים, כך שהפטור ממס למוצרים אלו ייכנס לתוקף ב-7 ביולי. מטרת פטורים אלו היא עידוד פעילות של משקיעים זרים בשוק ההון הישראלי.

ביטול הפטור נעשה בעקבות בקשת משרד האוצר להצטרף למאמצי בנק ישראל לעצור את תיסוף השקל, עם זאת, יצויין כי פטור זה מנוצל זה שנתיים על ידי משקיעים זרים מתוחכמים למטרות עשיית רווח מהיר, תוך ניצול פערי הריביות בין ישראל למשקים המפותחים, לרבות ארה''ב ואירופה, וגורמים לתיסוף חד של השקל אשר פוגע בכושר התחרות ארוך הטווח של היצוא הישראלי.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]