איחור של שנתיים: הרפורמה במינהל - בשבוע הבא

משא ומתן מרתוני בלשכת רה"מ נתניהו חתם את הדיונים ■ העובדים יקבלו מענקים ותוספות שכר, ו-210 עובדים ייצאו לפנסיה מוקדמת

כמעט שנתיים לאחר שעברה בכנסת רפורמת הקרקעות הגדולה, שנחשבת ל"בייבי" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היא צפויה לצאת לדרך באופן מלא בתחילת השבוע הבא, כך נודע ל"גלובס". הדבר התאפשר בזכות משא ומתן מרתוני שהתקיים אמש (ד') בלשכתו של נתניהו, עם נציגי העובדים של מינהל מקרקעי ישראל, הנהלת המנהל, ההסתדרות ומשרד האוצר.

הרפורמה במינהל סוכמה עקרונית עוד בתקופת "עסקת החבילה במשק" במחצית השנייה של 2009, אולם הממשלה התחייבה בפני יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כי היישום שלה יותנה בחתימה על הסכם עבודה חדש עם העובדים. כבר לפני כשנה סוכם כי 210 עובדים שיפרשו לפנסיה מוקדמת יזכו לתנאי הפרישה של עובדי רשות השידור, אולם עיקר המחלוקת נותרה בעניין 500 העובדים שיישארו.

על-פי המסתמן, עובדי המינהל יזכו לתוספות שכר דו-ספרתיות ולמענקים חד-פעמיים, ומעמדם כעובדי מדינה יישמר גם לאחר הפיכת המינהל לרשות. עוד נודע כי סוכם על טבלאות שכר חדשות, שיטיבו עם העובדים הקיימים.

המשא ומתן עם העובדים עבר טלטלות רבות: ביולי אשתקד חשף "גלובס" קרע בין יו"ר ועד העובדים גיל אייזנשטין-קנה, ליו"ר ההסתדרות עופר עיני. האחרון נטש בזעם פגישה בהשתתפות כל הצדדים הרלוונטיים, לאחר שאייזנשטיין העלתה לכאורה דרישה חדשה שלא על דעת עיני: מענק חד פעמי בגובה 75 אלף שקל לכל עובד, שעלותו הכוללת עמדה על 52.5 מיליון שקל. "אני מושך את ידיי מהמו"מ, כי למו"מ צריך לבוא בידיים נקיות", אמר אז עיני.

גורמים המעורים במו"מ הצביעו היום על העובדה כי שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, לא נכח בפגישה אמש אצל נתניהו. אותם גורמים סבורים כי אטיאס "מודר" למעשה מהמו"מ, לאחר שהתברר לכאורה כי הוא לא תרם להאצת המו"מ עם העובדים, ולעתים אף פגע בו. אחד הגורמים מציין כי אטיאס נאם באחד הימים מעל במת הכנסת, שם הסביר כי הייתה זו טעות להתנות את יישום הרפורמה בהסכמת העובדים. בסביבתו של אטיאס דחו את הטענות והבהירו כי השר השתתף בפגישות מו"מ רבות, וכי ממילא הצדדים הטבעיים למו"מ כזה הם העובדים ומשרד האוצר.

הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל עתידה לשנות את פניו של אחד המוסדות הוותיקים במדינה. אחד הדברים העיקריים שבהם נוגעת הרפורמה היא העברת הבעלות על הקרקע מהמינהל לאדם הפרטי, ומעבר מחכירת קרקע כפי שהיה נהוג עד היום למכירת קרקע כפי שקורה בשוק הפרטי. מדובר בדירות מגורים ברחבי הארץ ובבתים צמודי קרקע על קרקע עירונית בלבד בשלב הראשון. הרפורמה עתידה גם לקדם ייעול ארגוני בארגון שהבירוקרטיה הייתה שנים שמו השני ולכלול שיפור השירות לציבור וקיצור תהליכים. את המינהל תחליף למעשה רשות המקרקעין והרעיון הוא שהאזרח הפשוט לא יצטרך כלל את אישור המינהל לשינויים בנכס או במכירה. חשוב לציין שבנוגע לשטחים פתוחים, לקרקע חקלאית ולנכסים במושבים טרם הוכרע מה יהיה התהליך.