קרב משפטי על חשבון טוויטר רכילותי עם 1.9 מיליון עוקבים

נער בן 17 פתח חשבון טוויטר מתוך שיעמום - שבמהרה הפך לסנסציה בשירות המיקרו-בלוגינג ■ קרב משפטי מול שותף עסקי בחשבון OMGFacts שעסק ברכילויות וידוענים

בזמן שאדוריאן דק נשאר חולה בביתו ולא יכול היה להגיע ללימודים בתיכון, הוא העביר את זמנו, בדומה לנערים רבים אחרים, ופתח חשבון בטוויטר.

אבל לא כמו נערים רבים אחרים, חשבונו של דק נהפך לסנסציה בשירות המיקרו בלוגינג, כאשר דק צייץ בקפדנות רכילויות ועדכונים חדשותיים על ידוענים, תחת שם המשתמש OMGFacts.

דק (17) תובע שותף עסקי אשר הבטיח לו כי ייקח את חשבון הטוויטר שלו לשלב הבא, בטענה כי אותו שותף ניצל את הנגישות שהעניק לו לחשבונו, כדי לנכס לעצמו את הבעלות על המותג שיצר דק: "זה היה תהליך איטי במסגרתו הבנתי בסופו של דבר מה בדיוק מתרחש", אמר דק. "ככל שהזמן עבר, איבדתי יותר ויותר שליטה".

בימים אלה מתנהל מאבק משפטי, הנוגע לבעלות על המותג שמאחורי שם המשתמש המצליח - OMGFacts. הנתבע בפרשייה, אמרסון ספרץ, סירב להתייחס באופן מפורש לסוגיית הבעלות על השם, אולם ציין כי ללא עזרתו, המותג OMGFacts לא היה זוכה לפופולריות העצומה ממנה הוא נהנה כיום.

לטענתו של ספרץ, מאז חבר לדק כשותף בפברואר 2010, סיוע בבניית המותג OMGFacts על ידי הקמת אתר אינטרנט, ערוץ יו-טיוב ומחקר מקדים טרם פרסום ציוצים בטוויטר. "דק לא נקט במאמצים רבים כדי לתרום לצמיחת OMGFacts, אבל אנשים אמרו לו שהוא גאון במשך כל כך הרבה זמן, שעכשיו הוא כבר מאמין לזה", אמר ספרץ.

לטענתו של ספרץ, מאז שנכנס כשותפו העסקי של דק, גדלו כמות המשתמשים בחשבון הטוויטר של האחרון ל-1.9 מיליון עוקבים, מ-400 אלף עוקבים בלבד קודם לכן. רף זה מעמיד את OMGFacts במקום ה-126 המכובד, ברשימת חשבונות הטוויטר הפופולריים ביותר ברשת.

בינתיים, משפטנים תוהים כיצד תסתיים הפרשייה, כיוון שהחוק האמריקני אינו מעודכן דיו כדי להתייחס כראוי לסוגיית הבעלות והקניין הרוחני על תכנים במדיה חברתית. "היו לנו בערך 600 שנה כדי לחוקק חוקים הקשורים בספרים", אמר אריד גולדמן, פרופסור המתמחה בחוקי קניין רוחני באוניברסיטת סנטה קלרה. "אולם, נראה שיש לנו רק 5 שנים כדי להתאים את החוקים האלה לרשתות החברתיות".