האוצר שוקל סבסוד דירות בפריפריה בעשרות אלפי שקלים

מאמצים למנוע משבר קואליציוני סביב תוכנית סבסוד המשכנתאות של ש"ס ■ האוצר מציע לממן 50% מעלות פיתוח תשתיות בבניית דירות חדשות בפריפריה במקום סבסוד משכנתאות ■ שר השיכון אטיאס דורש סבסוד של 80% בעלות הפיתוח ■ הצדדים רחוקים מלהגיע להסכמות

מאמצים בממשלה למנוע משבר קואליציוני על רקע התוכנית לסבסוד משכנתאות של ש"ס: משרד האוצר בראשותו של יובל שטייניץ ומשרד השיכון בראשות אריאל אטיאס בוחנים חלופות לסבסוד משכנתאות באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב'. הצדדים מנסים להגיע להבנות נוכח ההתנגדות הנחרצת של האוצר למתן סבסוד משכנתאות, לפי התוכנית של אטיאס עליה מתעקשת ש"ס.

אטיאס לוחץ להעביר את התוכנית לסבסוד משכנתאות; על פי התוכנית, יסובסדו המשכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה כך שכל זוג צעיר הרוכש דירה ראשונה בחייו בבניה רוויה (בתים משותפים). ההצעה קובעת כי משרד הבינוי והשיכון יסבסד 800 שקל בחודש בהיקף כולל של 140 אלף שקל באזור עדיפות א', ובאזור עדיפות לאומית ב', 475 שקל בחודש, עד היקף של 90 אלף שקל.

אך באוצר, כידוע, מתנגדים לתוכנית בטענה שהיא תעודד עוד ביקושים, תביא לעלייה נוספת במחירי הדירות ובסופו של דבר תפגע דווקא בזוגות הצעירים. לפיכך, באוצר מציעים חלופה בדמות הנחה בתשלומי פיתוח תשתיות (צנרת מים, ביוב, חשמל ועוד). מדובר בתשלומים המושתים על רוכשי הדירות, כאשר הכספים הללו מועברים למשרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל. עלויות הפיתוח הללו מייקרות את הדירה בסכום של עד 100 אלף שקל ליח"ד.

האוצר מציע כעת כי המדינה תסבסד את אותם תשלומי פיתוח בשיעור של עד 50%, כלומר בעשרות אלפי שקלים לדירה. במשרד השיכון שוקלים את ההצעה אך דורשים סבסוד של 80%, כלומר שהמדינה תממן את הרוב המוחלט של עלות הפיתוח. לפי שעה, הצדדים רחוקים מלהגיע להסכמות בנושא.

באוצר טוענים כי ההצעה לסבסד את תשלומי הפיתוח הינה בבחינת "צעד תומך היצע", כיוון שהיא תעודד את הקבלנים לבנות דירות חדשות, מה שעשוי להוזיל את מחירי הדירות בטווח הארוך. אך באוצר מתעקשים גם שלא לסבסד דירות יד שנייה בשום אופן, כיוון שסבסוד דירות יד שנייה אינו נתפס כצעד תומך היצע כיוון שהוא לא יוביל לבניית דירות חדשות אלא רק יגדיל את הביקושים וייצוק עוד שמן למדורת הנדל"ן.