בלי הפרעות: אושרה הצעת חוק האוסרת חקירת ראש ממשלה מכהן

ההצעה תיכנס לתוקף החל מהקדנציה של ראש הממשלה הבא - ולא תחול על עבירות חמורות כמו רצח, אונס ועוד ■ יוזמת החוק, ח"כ רונית תירוש: "אסור שחקירה תהפוך לכלי פוליטי"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת חוק של ח"כ רונית תירוש מקדימה, המיועדת למנוע חקירה של ראש ממשלה מכהן בתקופת כהונתו על עבירות שביצע טרם כהונתו.

הצעת החוק לא תקיפה לקדנציה של ראש הממשלה הנוכחי בנימין נתניהו, ותיכנס לתוקף החל מהקדנציה של ראש הממשלה הבא. כמו כן, ההצעה אינה נוגעת לעבירות חמורות כמו רצח, אונס ועוד.

"אני מברכת את הממשלה על אישור החוק", אמרה ח"כ תירוש בהתייחסה ליוזמת החוק. "זוהי רעידת אדמה בשיטת המשטר בישראל, שתחזק את ראש הממשלה שייבחר וכתוצאה מכך את המשטר כולו".

תירוש הוסיפה כי "אסור שחקירה תהפוך להיות כלי פוליטי בידי אף צד ובידי שום גורם. בזכות החוק הזה אזרחי ישראל יקבלו ראש ממשלה שעסוק יותר בענייני המדינה ופחות בנושאים שוליים ומטרידים אשר אינם תורמים לאזרחי המדינה דבר".

בהצעת החוק עצמה נכתב כי מצב בו ראש ממשלה נחקר במסגרת תפקידו הוא "בלתי נסבל", וצוין כי במקרים כאלה "הופך ראש הממשלה לשבוי בידי רשויות החקירה, ומחלק את זמנו היקר בין ניהול ענייני המדינה לניהול המערכה לחפותו. מתעורר החשש שראש הממשלה יקבל החלטות גורליות באופן בלתי מבוקר, רק בשל העובדה שהחקירות הרבות גוזלות את זמנו ומרצו".

עקב העובדה שהצעת החוק מתנגשת עם עיקרון השיוויון בפני החוק, נקבע כי במקרים קיצוניים של עבירה מסוג פשע, היועץ המשפטי לממשלה יוכל להורות על אי-דחיית החקירה עד סיום כהונתו של ראש הממשלה. כך, במקרה של חשדות חמורים ניתן יהיה לפתוח בחקירה נגד ראש ממשלה מכהן.

"החלטה אומללה"

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה: "החלטת ועדת השרים לתמוך בחוק האוסר חקירת ראש ממשלה מכהן היא החלטה אומללה הפוגעת ביסודות השוויון בפני החוק. החלטה זו נותנת אור ירוק לפוליטיקאים לבצע מעשי שחיתות ולהיות מוגנים מחקירה. טוהר המידות של נבחר ציבור הוא תנאי בסיסי לכהונתו, ולא רק שאין הוא חסין מפני החוק - אלא שעליו להוות דוגמה בשמירה על החוק. ההחלטה היום מערערת יסוד חשוב זה בדמוקרטיה".