נוצץ בדנמרק: האדריכל הישראלי אולריק פלסנר זכה ב"מדליית הנסן"

"מדליית הנסן" היא העיטור הלאומי הגבוה של דנמרק על הישגים בתחום הארכיטקטורה ■ פלסנר גדל בדנמרק, למד אדריכלות באקדמיה המלכותית ובעקבות התעניינותו בבודהיזם הגיע לסרי-לנקה והקים שם בצעירותו משרד אדריכלות משגשג

האדריכל אולריק פלסנר (81), ישראלי ממוצא דני, זכה ב"מדליית הנסן" לשנת 2011 - העיטור הלאומי הגבוה של דנמרק, המוענק מאז 1830, על הישגים בתחום הארכיטקטורה.

פלסנר גדל בדנמרק, למד אדריכלות באקדמיה המלכותית ובעקבות התעניינותו בבודהיזם הגיע לסרי-לנקה והקים שם בצעירותו משרד אדריכלות משגשג.

הוא ביקר בישראל לראשונה בשנות ה-60, כאשר בא ללמוד כאן על הקמת מלון הילטון בתל-אביב, וכך פגש במי שהייתה לאשתו, פרופ' תמר ליבס, כיום ראש החוג לתקשורת באוניברסיטה העברית. השניים הקימו יחד משפחה בסרי-לנקה וחזרו לארץ ב-1972.

פלסנר הצטיין מראשית דרכו בחשיבה סביבתית מתקדמת וב-1974 מונה על-ידי טדי קולק לאדריכל העיר ירושלים והיה אחראי על תכנון פרויקטים כגון גן בלומפילד, גן הפעמון ואולם הכדורסל במלחה.

אם בצעירותו השפיע בעיקר על האדריכלות המודרנית בסרי-לנקה, הרי שבעשורים שחלפו מאז, עבד בעיקר באירופה ובישראל וזכה בפרסים רבים בארץ ובחו"ל. בין הפרויקטים הבולטים שלו מהשנים המאוחרות יותר: תכנון בית גבריאל שלגדת הכינרת, מועדון השיט והחתירה בית דניאל שעל גדות הירקון בתל-אביב ובית הספר האמריקני באבן יהודה.

חתימת ידו ניכרת בבחירת החומרים, בצורניות המיוחדת, המתאימה הן לשימושי המבנים והן לפני השטח, בתכנון הסביבתי ההוליסטי - בין אם זו החצר רחבת הידיים והאכסדרות המקורות בבית הספר האמריקני, שהספרייה השוכנת במרכזו פתוחה לאור ולרוחות השמים; בין אם המראה האמפיבי של בית דניאל, המעיד על שימושיו כמועדון לשייטים, ובין אם החצר היורדת אל המים בבית גבריאל. בפרויקטים רבים שיתף משרדו פעולה עם משרדי אדריכלים מובילים אחרים, ישראלים ובינלאומיים.