שוב בכותרות: זינוק של 37% בתלונות נגד חברות הסלולר

בוועדה לפניות הציבור נערך דיון מיוחד בעקבות ריבוי תלונות שהצטברו נגד חברות הסלולר ■ נציגי אורנג' סירבו למסור פרטים על זמני ההמתנה אך הודו: "הזמנים כיום גבוהים מבעבר"

הוועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשות ח"כ הרב אורי מקלב (יהדות התורה), קיימה היום (ג') דיון מיוחד, בעקבות ריבוי תלונות אזרחים נגד חברות הסלולר שהצטברו בוועדה והוצגו בדיון.

מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי ברבעון הראשון של 2011 חלה עלייה של 37% במספר התלונות הכתובות שהוגשו למועצה הישראלית לצרכנות נגד חברות הסלולר - מתוכן 23.5% הן בנושאי שירות לקוחות לקוי.

נציגי פלאפון בדיון מסרו כי זמן המתנה ממוצע לפנייה עומד אצלם על 7 דקות. לעומתם, נציגת פרטנר, יהל בן-נר, סירבה באופן מחשיד למסור את זמני ההמתנה של לקוחות אורנג' ואמרה: "הזמנים כיום גבוהים מבעבר, אולם זמן המתנה מקסימלי הוא לא פרמטר. תגברנו את שירות הלקוחות ב-30% כוח-אדם, ונעשה הכול כדי לשפר".

בדיון השתתפו גם לקוחות נפגעי חברות הסלולר, ששיתפו את הנוכחים בחוויותיהם המפוקפקות וקבלו על בעיות בניתוק, חיובים מנופחים ושירות מטרטר ומורט עצבים.

"כל מה שאנחנו מבקשים זה שירות לציבור, אמיתי ולא מטעה", אמר בדיון יו"ר הוועדה, ח"כ מקלב, וציין בין השאר גם את שיטת "מצליח" הנהוגה בחברות. "במדינת ישראל נמצאים בשימוש קרוב ל-10 מיליון מכשירים", הוסיף מקלב, "כלומר יותר ממכשיר אחד לאדם. מחזור פעילות ענף התקשורת הסלולרית הוא כ-17 מיליארד שקל בשנה. חברות הסלולר לא עושות טובה: הן מחויבות להעמיד שירות לקוחות ראוי ולענות תוך פרק זמן סביר. אינני סבור שקיים היום גוף במדינה עם זמני המתנה כאלה בלתי נסבלים. אולי זו השיטה: התשה".

חברי הכנסת שלמה מולה ויוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) טענו במהלך הדיון כי יש צורך לחוקק חוק המעניק סמכויות אכיפה למועצה לצרכנות, אשר יאפשרו לה "שיניים" בטיפול מול חברות הסלולר. יחד עם זאת, שמאלוב-ברקוביץ' קראה לציבור להשתחרר מהתלות הנפוצה במכשירים הסלולריים ולא לרכוש אותם עבור ילדים.

רן מלמד מעמותת "ידיד" הצביע בדיון על תופעה לפיה חיילים מתפתים להצטרף לחבילות שמציעות חברות הסלולר, אולם בדיעבד, בשל משכורתם הצבאית הנמוכה הם אינם מצליחים לעמוד בתשלומים וחברות הסלולר מנהלות נגדם תביעות משפטיות: "ללוחמים במוצבים מרוחקים אין אפילו אפשרות ליצור קשר עם שירות הלקוחות בשעות סבירות או לגשת לסניפים כדי להסדיר את העניינים", אמר.

ממשרד התמ"ת נמסר כי בקרוב יוגשו לכנסת תקנות שיקבעו מהו זמן המתנה מקסימלי לפניות טלפוניות של לקוחות שעניינן תקלות.

נציגת המועצה לצרכנות, מיטל בשארי, העבירה את נתוני התלונות תוך שהיא מדגישה כי זמן ההמתנה כיום רחוק מלהיות סביר. "החברות עושות בחשבון הבנק שלנו כבשלהן", אמרה, "מספר הטלפון שלנו הוא כרטיס כניסה לחשבון הבנק". לשאלת ח"כ מולה השיבה כי המועצה נטולת סמכויות אכיפה בפועל, והוא בתגובה הציע ליזום הצעת חוק שתקנה למועצה סמכויות כאלה.