דוח רייט: העיתונאי זוכה הפוליצר בהצגת יחיד על הסכסוך המקומי

לורנס רייט יעלה בתיאטרון הקאמרי את הצגת היחיד שלו, "הממד האנושי" ■ ההצגה מבוססת על מאמר שכתב ב"ניו-יורקר" בעיצומה של הסערה סביב ממצאי דוח גולדסטון

"כאשר התוודעתי לראשונה לסיפורו של גלעד שליט הייתי המום לנוכח המהירות שבה הפך סמל בחברה הישראלית. לא הבנתי איך, לנוכח הקונצנזוס המוחלט לגבי חשיבות החזרתו בשלום מהשבי, ממשלת ישראל לא מצליחה להשלים משא ומתן לשחרורו. אם אתם לא מסוגלים להגיע להסכמה עם החמאס בעזה בעניין השבתו של שבוי אחד, איזה סיכוי יש לכם להגיע להסכם שלום כולל", כך תוהה העיתונאי האמריקני לורנס רייט שעלה אמש (ד') בתיאטרון הקאמרי בתל-אביב את הצגת היחיד שלו "הממד האנושי" ("The human scale").

ההצגה מבוססת על מאמר עטור שבחים באורך 12 אלף מילים שפרסם רייט במגזין "ניו-יורקר" בנובמבר 2009, בעיצומה של הסערה התקשורתית סביב פרסום ממצאי דוח גולדסטון שקבע כי ישראל והחמאס ביצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

רייט, עיתונאי ותיק ומוערך זוכה פרס הפוליצר, מעלה מעין הרצאה מבוימת בשילוב מיצגי וידיאו שבה הוא מגלם בפועל את עצמו, בבימויו של אוסקר יוסטוס ובהפקת תיאטרון Public בניו-יורק.

סיטואציות הממחישות מבוי סתום

תחילתו של המיזם באביב 2009, אז פנה לעורך המגזין, דיוויד רמניק, וביקש לכתוב מאמר על הסיכוי להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. רמניק, מצידו, הציע לרייט לנסוע לרצועת עזה ולכתוב על הלחימה באזור. התוצאה פורסמה תחת הכותרת: "שבויים, מה באמת קרה בהתקפה הישראלית".

"כאשר מסקרים אירועים בעלי נפח לאומי והיסטורי, תמיד קל יותר להעביר לקוראים את תחושת הדילמה אם מוצאים סיפור אנושי אחד ומתמקדים בו", מסביר רייט. "אני התמקדתי בשניים. חטיפתו של גלעד שליט והטרגדיה של ד"ר עיזלדין אבולעייש, הרופא תושב עזה שאיבד את שלוש בנותיו בהתקפת חיילי צה"ל ועדיין מאמין בתהליך השלום. בעיניי, אלו סיטואציות הממחישות את המבוי הסתום שאליו נקלע האזור כולו".

- אתה לא שחקן. מדוע החלטת להפוך את המאמר להצגת יחיד, ולהופיע בתפקיד עצמך?

"תמיד הערצתי את אמנות התיאטרון, והאמנתי בכוחה להגיע לאנשים ולהשפיע עליהם. קשה למצוא קשב וריכוז כזה בסיטואציות אחרות. אז נכון, אני לא שחקן מקצועי אבל גם לא מנסה להיות. מטרת ההצגה היא להעניק ראייה מעמיקה כוללת של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כפי שהוא בא לידי ביטוי בקיום היומיומי ברצועת עזה בכלל ובמהלך אירועי 'עופרת יצוקה' בפרט, תוך שימוש ביכולות שלי כתחקירן להביא נקודות ראייה רחבות שיעניקו, כך אני מקווה, פרספקטיבה של צופה ניטרלי חיצוני".

- אחרי שנתיים שבהן אתה עוסק בחומרים האלה אתה עדיין ניטרלי?

"בהחלט. זו חובתי המקצועית. מי שצופה בהצגה מבין שאני לא נוקט לרגע עמדה אישית אלא רק מדווח. זה כמו ששולחים חוליית תצפית ואומרים לאחד מחבריה: 'טפס לראש הגבעה וספר לנו מה קורה בצד השני'.

"אחד התחקירים הראשונים שפרסמו אותי, עד כמה שאפשר להשתמש במילה בלי להישמע מתרברב, היה על היווצרות ארגון אל קעידה (התחקיר ששימש בסיס לספרו של רייט "המגדלים הגבוהים", על אירועי ה-11 בספטמבר וכישלון המודיעין האמריקני, שאף תורגם לעברית ופורסם בהוצאת כנרת זמורה ביתן, ט.פ). במהלך התחקיר ראיינתי כמה מחבריו לשעבר של אוסמה בן לאדן, והרבה אנשים שאלו אותי אחרי הפרסום איך הרגשתי במהלך הפגישות עם האנשים האלה, ועד כמה ראיית העולם שלהם ודעותיהם הקיצוניות השפיעו עליי.

"התשובות תמיד זהות. תפקידי לשמוע את כל הצדדים ולהעביר את המידע. דעותיי האישיות לא רלבנטיות. אני מקווה, כמובן, שישראל והרשות הפלסטינית יגיעו להסכם שלום ביום מן הימים כשם שאני מקווה שגלעד שליט ישוב לביתו, גם אם זה אומר שההצגה כבר לא תהיה רלבנטית".

- אתה לא נשמע אופטימי.

"לא ממש. התחושה שלי היא שהיה לכם חלון הזדמנויות להגיע להסכם ושני הצדדים החמיצו אותו. המציאות העכשווית היא שהגעתם למבוי סתום ולכן אני צופה במתרחש באזור בדאגה רבה".

את "הממד האנושי" יעלה לורנס רייט בישראל במסגרת אירועי הפסטיבל הבינלאומי השני לתיאטרון, אחרי שזכה לביקורות נלהבות בארצות הברית. בין השאר ציינו המבקרים שרייט חובט במיומנות, אך במידה שווה, בישראלים ובפלסטינים גם יחד.

מה שלא מבטיח חוויה קלה לעיכול עבור הצופה הישראלי, שבאופן טבעי יכולתו לשמוע ביקורת קשה על מהלכים צבאיים ופוליטיים של ממשלת ישראל וצה"ל מפי עיתונאי זר מוגבלת בהרבה מזו של הצופה האמריקני.

נבירה כואבת בחומרים עכשוויים

"אני מודע לזה", אומר רייט. "זו לא הרצאה היסטורית אלא נבירה כואבת בחומרים עכשוויים בוערים תרתי משמע, וכאשר נוגעים בעצבים חשופים כאלה תוך עמידה פיזית מול הקהל, ולא בישיבה בטוחה מאחורי מקלדת במשרד או בבית, תמיד יש סיכוי שמישהו יגיב בסערת רגשות. אני זוכר הצגה בניו-יורק שבה כמה אנשים עזבו באמצע. התברר לי מאוחר יותר שאחד מהם כעס כל כך שבעט בדוכן סנדוויצ'ים ביציאה מהאולם ופיזר אותם לאורך חצי רחוב. עד היום אני לא יודע אם האיש היה פרו-ישראלי או פרו-פלסטיני.

"היה לי חשוב להגיע עם 'הממד האנושי' לישראל, ואני מאמין בצורך שלכם לשמוע את הדברים ולפחות לחשוב פעם נוספת לפני שאתם מגיעים למסקנות סופיות".

- חשבת על האופציה להעלות את ההצגה ברצועת עזה?

"בהחלט. אפילו ניהלנו מגעים בנדון, כי למרות שתושבי השטחים לא נוטים לקבל אירועי תרבות בעלי אופי מערבי אני יודע שדניאל ברנבוים הגיע לשם והתקבל באהדה גדולה. חשבנו אפילו לארגן מעין ועידת וידיאו, שתאפשר לצופים בעזה לחוות בשידור חי את האירוע בתל-אביב, אבל זה לא הסתדר".

לורנס רייט יעלה ארבע הצגות של "הממד האנושי" באולם 4 של התיאטרון הקאמרי. מחיר כרטיס: 200 שקלים. ההצגה מועלית בשפה האנגלית ללא תרגום