נתניהו: "אביא לשינוי דרמטי מאוד במחירי הדירות"; שטייניץ: בסוף השנה נשקול להפחית את מס הדלק

(עדכון) - הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל יוצאת לדרך: 250 עובדים יפרשו ■ נתניהו על מצוקת הדיור: "יש לנו מדינה קטנה ומאז 1967 שטחה לא גדל - אך האוכלוסיה גדלה פי 10" ■ יובל שטייניץ על מחיר הדלק: "בסוף השנה נשקול צעדים מאזנים לקראת 2012"

ראש הממשלה בנימין נתניהו סגר היום (ד') מעגל והכריז על צאתה לדרך של הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, כמעט שנתיים אחרי שאושרה בממשלה ובכנסת. מה שאפשר את הדבר הוא חתימה על הסכם העבודה החדש עם 710 עובדי המנהל, חתימה שהייתה לתנאי בפני יישומה של הרפורמה.

במסגרת הסכם העבודה החדש, יזכו העובדים למענק חד פעמי בגובה 30 אלף שקל. ההסכם כולל שינוי בטבלת השכר של העובדים, כך ששכר היסוד ינוע בטווח של 5,500-15,850 שקל ברוטו בחודש. השינוי הזה אמור לשקף גידול של כ-20% ברמות השכר הקיימות, וכן הוא מבטל בפעם הראשונה את הדרגות הנמוכות ביותר שבהן נזקקו העובדים להשלמת הכנסה. בנוסף, יקבלו העובדים תוספת שכר של 7.5%, מעבר לתוספת של 7.25% שקיבלו במסגרת הסכמי השכר האחרונים במגזר הציבורי.

"שנים אני מחכה ליום הזה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת החתימה על ההסכם בין האוצר להסתדרות המאפשר את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. "אנחנו פעלנו למען היום הזה הרבה שנים, לילות כימים פשוטו כמשמעו בחצי השנה האחרונה נשרפו הרבה הרבה שעות עבודה והרבה נרות".

נתניהו מנה 2 סיבות למצוקת הדיור בישראל: תכנון בנייה ושיווק קרקעות לקויים. "יש מחסור של כ-8,000 יחידות דיור בשנה; תכפילו את זה ב-10 שנים ואם אתה לא מטפל בבעיה היא תלך ותחליף. כשזה יגיע ל-120, 150, 200 אלף דירות המחירים יהיו לגמרי מחוץ להישג ידו של הישראלי הממוצע. לכן התיקון היסודי לבעיית הדיור במדינה הוא לתקוף את שתי בעיות היסוד האלה בתכנון ובשיווק".

נתניהו הסביר כי "יש לנו מדינה קטנה ואוכלוסיה שהולכת וגדלה. יש לנו את אחת המדינות הקטנות ביותר בעולם. השטח שלנו לא גדל מאז 1967 והאוכלוסיה גדלה פי 10. למה אין היצע? כי יש לנו עודף ביורוקרטיה במדינה".

נתניהו הבטיח כי הרפורמה במינהל תביא "לשינוי היסטורי במובן הזה שהמינהל נבנה בדרך מסוימת והרפורמה הזו השינויים המבניים יאפשרו לנו לעשות דברים שלא יכולנו לעשות במשך שנים. דבר שני, המינהל יעסוק בעיקר בשיווק קרקעות. אנחנו מתכוונים לשפר באופן דרמטי את השירות לאזרח - מיקור חוץ בטיפול בחוזים, בחכירה בהיוון, אנחנו רוצים לשחרר את המסה של הפעולה של המנהל לאותה פעולה של שיווק קרקעות ואת הדברים האחרים אנחנו מוציאים החוצה. אנחנו גם מעבירים כ-800 אלף יחידות דיור מחכירה לבעלות, זה היקף עצום".

נתניהו הבטיח לעשות מאמצים להקמת הוד"לים (ועדות דיור לאומיות) עד הקיץ, לקידום בניית 50 אלף דירות במסגרת תוכנית ה"סופרטנקר" שלו. הוא הבטיח "שינוי דרמטי מאוד בשוק הדירות ובמחירים" וציין כי "היעד שלי - תוספת של עוד 50 אלף דירות - הוא יעד בר-השגה שישפיע מאוד על המחירים".

שר האוצר יובל שטייניץ נכח גם הוא במסיבת העיתונאים ונשאל על מחירי הדלק הגבוהים ועל האפשרות שמס הדלק יופחת. לדבריו, "בסוף השנה נשקול צעדים מאזנים לקראת 2012".

"כל עובדי המינהל מצוינים"

גולת הכותרת של ההסכם אמורה להיות העובדה שהעובדים "יתוגמלו לפי הישגים אישיים", אולם בירור הפרטים מגלה כי מדובר בנושא פחות דרמטי. כך למשל, תוספת של 1.9% מהשכר בשנה עבור מה שמכונה "הישגים אישיים" תינתן עבור 95% מהעובדים. יו"ר ועד העובדים, גיל אייזנשטיין-קנה, הסבירה ל"גלובס" כי "כל העובדים במינהל מצוינים". גם המענקים השנתיים בגובה של 4% מהשכר הכולל יינתנו לכלל העובדים, על פי החלוקה הבאה: 2% לכולם, ו-2% על בסיס אישי, לפי יעדים שיקבעו בהמשך. עוד נקבע כי גם לאחר הפיכת המנהל לרשות, העובדים יישמרו על מעמדם כעובדי מדינה.

אחד ההישגים של המדינה בהסכם החדש הוא היכולת לנייד עובדים באופן רוחבי מתפקיד לתפקיד, בלי צורך לקדם אותם בתפקיד ובדרגה. עם זאת, עובדים שינוידו, יזכו לתוספת של 5% בשנה. כן תינתן תוספת של 5% לעובדים שהם בעלי תואר אקדמי המוגדר כרלוונטי לתפקיד. לעובדים בתפקידים משפטיים תינתן תוספת למשפטנים.

הצדדים הסכימו לעודד פרישה מרצון של עובדים ותיקים עד מכסה של 250 עובדים בפריסה לשלוש שנים, על פי תנאי הפרישה המיטיבים במיוחד של עובדי רשות השידור. סוכם כי 30 עובדים יפוטרו, אולם אם תתמלא מכסת הפורשים מרצון לא יהיו מפוטרים. כמו כן, ניתן יהיה "לנייד" עד 70 עובדים מחוץ למנהל מקרקעי ישראל, לתפקיד אחר בשירות המדינה.

על הסכם העבודה חתמו מטעם ההסתדרות יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן, שניהל את המו"מ באינטנסיביות בתקופה האחרונה, והממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין.

הבייבי של ביבי

הרפורמה במינהל אמורה להפוך את הגוף שמנהל את קרקעות המדינה כבר עשרות שנים לנגיש יותר ובירוקרטי פחות. לרשות ממשלתית יעילה יותר וממוקדת מטרה על ידי הוצאת חלק מתפקידי המינהל לגופים אחרים ממשלתיים או פרטיים. עוד מטרה היא שמירה על האינטרסים הלאומיים העתידה לבוא לידי ביטוי תוך כדי הפעלת מנגנון מיוחד שיפקח על מכירת קרקע לגורם זר. אלו לפחות המטרות המוצהרות של הרפורמה, שעתה לאחר שנחתמה סופית, נותר להמתין לראות כיצד יצאו כל השינויים אל הפועל.

רשות המקרקעין החדשה עתידה להתרכז בניהול אדמות המדינה, שיווק ושמירה על הקרקע. במסגרת הרפורמה יעבור ניהול החוכרים לחברות חיצוניות והתכנון והפיתוח ייצא מידי המינהל ויעבור לידי הרשויות המקומיות ומשרד הבינוי והשיכון. שינוי מבני נוסף עתיד לשנות את פריסת המינהל ובעלי התפקידים כך שבמקום שש מחוזות הקיימים היום יפעלו רק ארבע. השירות לציבור, שנחשב לאחד מנקודות החולשה של המינהל, אמור גם הוא להפוך מהפך.

לרפורמה המינהל השפעה על מאות אלפי אנשים העתידים לקבל בעלות על נכסי המגורים שלהם. מדובר בדירות מגורים ומבני תעסוקה על קרקע עירונית שהבעלות עליהן תועבר ממינהל מקרקעי ישראל ללמעלה מ-800 אלף איש. למעשה, העברת הבעלות כבר החלה ומתבצעת בשנתיים האחרונות ועד כה הועברה הבעלות ל-213 חוכרים במקומות שונים בארץ. משמעות העברת הבעלות איננה רק אקט סמלי אלא מדובר גם בהקלה משמעותית לבעלי הנכסים שעד כה היו צריכים לקבל את אישור המינהל על שינויים בנכס.

כדי שמינהל מקרקעי ישראל יהפוך לרשות הממשלתית נדרש עדיין אישור הממשלה ושינוי חקיקה. על פי התכנון ההחלטה אמורה להתקבל תוך מספר שבועות בעוד השינויים המבניים בארגון עתידים עוד להימשך מספר חודשים. חשוב לציין שלמרות שראש הממשלה, שר השיכון אטיאס ומנהל המינהל ירון ביבי יהיו אלו שחתומים על הוצאתה לפועל של הרפורמה והם אלו שקידמו אותה מאז 2009 מדובר ברעיון ישן שעלה במרוצת השנים מספר פעמים אך מעולם לא יצא אל הפועל.