גיתם BBDO הוא המנצח הגדול של קקטוס הזהב 2011

בתחרות הפרסום השנתית הגיע באומן-בר-ריבנאי למקום השני בהפרש של שתי נקודות ■ מקאן-אריקסון מתברג רק למקום השלישי ■ זכיית גיתם מבוססת על הצלחת קמפיין "הובה בובה"

משרד הפרסום שזוכה בתואר (הלא רשמי) של סוכנות הפרסום המובילה בתחרות הפרסום "קקטוס הזהב" (הנערכת בשיתוף "גלובס") הוא גיתם BBDO - כך עולה מסיכום ניקוד המדליות בתחרות, על-פי המפתח הבא: 1 נקודה עבור מדליית ארד, 2 נקודות עבור מדליית כסף, 3 נקודות עבור מדליית זהב/קראפט ו-5 נקודות עבור גרנד קקטוס.

המשרד זוכה ב-46 נקודות שאותן גרף מ-19 מדליות. גיתם זכה ב-5 מדליות זהב, 5 מדליות כסף, 5 מדליות ארד, 2 מדליות קראפט (ביצוע) ו-2 גרנד קקטוס.

כזכור, בתחרות הקקטוס, שנערכת על-ידי איגוד חברות הפרסום ובשיתוף "גלובס", התברג בשנה שעברה גיתם רק במקום החמישי, ועל רקע זה הצלחתו השנה בולטת במיוחד.

השנה נוספה לתחרות קטגוריה נוספת - קראפט - אשר במסגרתה זכו ב"קקטוס זהב" עבודות שהביצוע שלהן היה יוצא דופן ברמתו הגבוהה.

למעשה, גיתם מוביל בתחרות בזכות עבודה אחת עיקרית, שאולי איננה מוכרת לקהל הרחב, אך אנשי הענף, ובמיוחד אנשי הקריאייטיב, אהבו אותה מאוד והעניקו לה זכיות במספר קטגוריות, שהביאו את הניקוד הכולל שלה ליותר מ-30 נקודות. מדובר בעבודה שביצע המשרד עבור מותג המסטיקים "הובה בובה".

העבודות, שכוללות סדרת ציורים ילדותיים, תחת הכותרת "לילדים שאוהבים לנפח", זכו בלא פחות מ-3 מדליות זהב במדיות פרסום חוצות ומודעות, שני גרנד אפי ושתי מדליות על קראפט. העבודות זכו גם בשתי מדליות כסף ובשתי מדליות ארד.

עם זאת, יודגש כי למרות שמדובר במותג לא גדול מבחינת היקפי הפרסום שלו, לא מדובר בעבודות אזוטריות שפורסמו מספר מבוטל של פעמים רק לצורך האפשרות לשלב אותם בתחרות.

מדובר בעבודה מסחרית שאולי לא תיתפס כאחת הפופולריות של המשרד - ההיקף והסגנון שלה הם בוודאי לא מסוג הפרסומות הזכורות והאהובות, אך נראה כי דווקא ב"קקטוס", התחרות שאמורה לשפוט קריאייטיב, היא מקבלת מקום של כבוד.

עבודות נוספות של גיתם שזכו הן הקמפיין הזכיר והפופולרי למפעל הפיס, "אראלה תתקשרי אליי", וקמפיין עצמי של משרד הפרסום שזכה בשתי מודעות.

הצמד מיכל המאירי (מנכ"לית המשרד) וגיא בר (מנהל הקריאייטיב ומשנה למנכ"ל) יכולים לטפוח לעצמם על השכם, אחרי תוצאות לא משמחות בקקטוס הקודם. המקום הראשון שבו הם זוכים השנה מחזיר לגיתם סוג של לגיטימציה קריאטיבית ודירוג שהמשרד לא רשם לעצמו מזה שנים.

כאמור, המשרד מצליח לזכות בנקודות תודות לעבודה שנעשתה ללקוח משלם ולא כפי שקורה לעיתים (גם לגיתם) בזכות עבודות שנעשו פרו-בונו ללקוחות קטנים, לא מסחריים, בקטגוריות שעוסקות בעיקר בתרומה לקהילה.

סביר להניח כי בענף יורמו גבות בעקבות דירוגו של המשרד במקום הראשון, שכן הוא לא זה שמוזכר בדרך-כלל כמי שעשה את הפריצה הגדולה בשנים האחרונות או כמזוהה עם קריאייטיב מאד פופולרי, אבל כפי שנטען כבר בדירוג השנתי של "גלובס" של סוכנויות הפרסום, מדובר במשרד שעושה כבר מספר שנים עבודה יציבה וטובה.

מעבר לכך, עם כל הקריצה הקולקטיבית של הענף והמשרד עצמו לעבר הדיגיטל, הקפידו בגיתם לשמור על זיקה לעבודות פרינט וכדומה. ייתכן כי בשנים אחרות, שבהן השוק היה משופע בעבודות פורצות דרך, עבודה אחת לא הייתה מספיקה לגיתם כדי להגיע למקום הראשון. אבל בשנה כזאת, בה נראה כי כל התעשייה נמצאת בסוג של איבוד דרך, הבלונים של גיתם הצליחו להרים אותם גבוה בתחרות.

באומן-בר-ריבנאי

"קקטוס 2011" יירשם ככל הנראה בתולדות באומן-בר-ריבנאי כשנה שבה המפנה המקצועי הגדול של המשרד בא לידי ביטוי גם בתוצאות של התחרות. לאחר שנים שבהן המשרד לא שיחק בכלל בתחרות, מצליחים יוסי לובטון (מנכ"ל המשרד) ויורם לוי (מנהל הקריאייטיב) לשים אותו לפני שחקנים טובים ומכובדים אחרים, שבמהלך השנים נתפסו כהרבה יותר קריאטיביים כמו שלמור, מקאן ואדלר.

בפועל, המשרד עולה שלב אחד לעומת השנה שעברה - מהמקום השלישי למקום השני. אולם, אם בתחרות הקודמת הוא ניצב בפער של 20 נקודות מהמשרד המדורג במקום השני, השנה הוא נמצא בפער של 2 נקודות בלבד מהמקום הראשון - וזה כבר דירוג אחר לגמרי.

באומן-בר-ריבנאי מקבל 44 נקודות בחלוקה של 2 מדליות זהב, 8 כסף, 14 ארד, מדליית קראפט וגרנד קקטוס. בניגוד לגיתם, הוא זוכה במיקומו הגבוה בזכות עבודות למספר לקוחות בהם הוט, עלית, פלאפון ועוד.

אין ספק כי את השינוי הגדול במיקומו בתחרות חייב משרד הפרסום ליורם לוי, שהגיע לפני פחות משנתיים משלמור-אבנון-עמיחי, ולאחר תקופה של הסתגלות התווה במשרד קו קריאטיבי חדש.

ניצני השינוי באו לידי ביטוי כבר ב"קקטוס" של השנה שעברה, אך אין ספק כי התוצאות השנה נותנות למשרד את החותמת הסופית של היותם שחקן משמעותי בתחום הקריאייטיב.

בין הקמפיינים הבולטים שהציג השנה המשרד נמנים קמפיין הוופלות/בפלות של עלית, הסרטונים של הוט בכיכובם של שחקני הסדרות של חברת הכבלים וחלק מהסרטונים שנעשו עבור פלאפון.

מקאן-אריקסון

אחרי 3 שנים ברציפות, שבהן מקאן-אריקסון מנצח בתחרות כמשרד השנה, ולמעלה מעשור שבו נע המשרד בין המקום הראשון לשני, הוא סופג השנה מכה לא נעימה ויורד למקום השלישי - בפער של 4 נקודות מבאומן-בר-ריבנאי ורחוק ב-6 נקודות מהמקום הראשון.

למקאן 40 נקודות המורכבות מ-4 מדליות זהב, 5 מדליות כסף, 13 מדליות ארד וגרנד אפי אחד. התוצאות מאכזבות שבעתיים לאור העובדה שמספר העבודות שהצליח המשרד להעלות לשלב הגמר הוא הגבוה מבין כל המשרדים - 45 עבודות.

כראוי למשרד שחרת על דגלו את נס מהפיכת הדיגיטל, כל 5 מדליות הזהב של מקאן ורוב מדליות הכסף הן עבור עבודות באינטרנט או במדיה אחרת, ואילו כל מדליות הארד הן עבור פרסום במדיות "פרסום מסורתי".

יש להניח כי התוצאות לא מאוד יפתיעו את הענף. זאת לא נחשבת לאחת השנים הקריאטיביות והטובות של המשרד, לא היו לו הרבה עבודות בולטות שעוררו שיחה, ויש שיגידו כי המשרד משלם את מחיר הבחירה של העמדת הדיגיטל כחוד החנית שלו.

עם זאת, חשוב להדגיש כי לא מדובר בשנה של מעבר. ההטמעה של הדיגיטל נעשתה כבר לפני שנתיים, וזה השלב שבו המשרד כבר אמור היה להיות הרבה אחרי שלב החריקות ההתחלתיות.

כקבוצת פרסום הלכה מקאן אריקסון וגדלה גם בשנה האחרונה, אבל בפן המקצועי-תדמיתי הולך מעמדה ונשחק בשנים האחרונות, כשהמשרד מתרחק במשהו מתדמית "מקאן מול כל העולם" שהייתה לו פעם.

אדלר-חומסקי&ורשבסקי ושלמור-אבנון-עמיחי

אדלר-חומסקי&ורשבסקי שומר על המקום הרביעי, ללא שינוי מהשנה שעברה. המשרד מקבל 25 נקודות המתחלקות בין מדליית זהב אחת, 4 מדליות כסף, 11 מדליות ארד ומדליית קראפט אחת.

לפני שנה חזר שלמור-אבנון-עמיחי להשתתף בתחרות, לאחר ששנה קודם לכן הוא נעדר ממנה בשל "צמצום משאבים".

אשתקד חזר המשרד לתחרות בפורמט חדש: המשרד בחר להגיש לתחרות מספר מצומצם של עבודות, שאותן הוא מגיש גם לתחרויות בינלאומיות. פורמט זה שם אותו לכאורה במקום אחר מסוכנויות שכביכול "מציפות את התחרות" כדי לשפר את סיכוייהן, אבל בשנה שעברה זה הספיק למשרד כדי להשתלב גבוה בין המובילים.

השנה, מסתבר, זה כבר לא מספיק, והמשרד מדורג במקום החמישי עם 24 נקודות - נקודה אחת בלבד אחרי אדלר-חומסקי. לשלמור 2 מדליות זהב, 4 כסף, 7 ארד ומדליית קראפט. בסך-הכול יש למשרד 14 מדליות מתוכן 6 בקטגוריית הפרסום הקהילתי, שנחשבת לקלה יחסית.

המקום המאכזב יחסית בא לאחר שנה לא פשוטה לשלמור, בה איבד המשרד מספר תקציבים - המשמעותי שבהם של פרטנר - אך גם לקוחות נושאי מדליות כגון דפי זהב.

בעוד כחודש תצא לדרך אולימפיאדת הפרסום של ענף הפרסום בקאן, בה משתתף בשנים האחרונות שלמור-אבנון-עמיחי כשחקן משמעותי. עתה ניתן רק לחכות ולראות האם תוצאות הקקטוס הן תקלה מצערת הנובעת ממספר הגשות מצומצם או שתוצאות דומות יתקבלו גם בקאן.

משחק של גדולים

נראה כי השנה חוזרת ומתמרכזת התחרות לכיוון משרדי הפרסום הגדולים בלבד. 10 משרדים בלבד (מתוכם משרד אינטראקטיב אחד) זוכים בפרסים. למשרדים שמחוץ לעשירייה הראשונה אין ייצוג כלל.

אפילו משרד הפרסום שמעוני-פינקלשטיין-ברקי, שהצליח בשנים האחרונות להתברג גבוה בצמרת - נעדר השנה מבין מקבלי הפרסים, וכמוהו גם משרדים כמו דרורי-שלומי, יורו ישראל , ענבר-מרחב-שקד או פוגל-אוגילבי.

כזכור, בראובני-פרידן בחרו השנה שלא לקחת חלק בתחרות.

פרט ל-5 המשרדים הגדולים, זכו בפרסים גם קבוצת פובליסיס המדורגת במקום השישי עם 13 נקודות, יהושע TBWA עם 4 נקודות, גליקמן-נטלר-סמסונוב עם 3 נקודות, זרמון-גולדמן עם 2 נקודות ו-D-SAY אינטראקטיב עם נקודה אחת בלבד.

גיתם
 גיתם